Onderwerp:

Acer palmatum, hoe nu verder 3 jaren 10 maanden geleden #85620

  • Yvette
  • Yvette's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 5
Ik heb deze esdoorn nu een jaar of 8 in mijn bezit maar hij begint er steeds minder mooi uit te zien. Hopelijk hebben jullie briljante ideën en handige tips om deze boom weer prachtig te maken.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum, hoe nu verder 3 jaren 10 maanden geleden #85624

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Wat heb je gedurende die 8 jaar met die boom gedaan?
Ooit bladsnoei gedaan? Want ik zie niet veel binnen vertakkingen staan.
Elk jaar wintersnoei gedaan? Hoe dikwijls verpot? In wat voor grondmengsel? Hetgeen ik nu zie is niet goed voor zover ik het kan beoordelen op foto.
Bemesting? Nijpen?
Graag wat meer info
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum, hoe nu verder 3 jaren 10 maanden geleden #85625

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
in iedergeval heb je hem 8 jaar lang goed verzorgd want hij leeft nog dat is voor sommige al een opgave opzich!

het probleem zit hem boven in waar teveel takken zitten je ziet nu al dat hij daar stuk dikker begint te worden als de stam, beetje knotwilg idee zeg maar.
De takken zijn lang en de eerstvolgende vertakking zit naar mijn smaak te ver van de stam af waardoor het loof dus ver van de stam af staat.
Mijn keuze beoordeeld vanaf je foto's zou zijn er een stuk vanaf te halen en opnieuw beginnen met de takken.
ergens bij de rode streep inkorten zodat je de takken daar onder kunt gebruiken als onderdeel van de nieuwe kroon maar ook die takken mogen dan uiteindelijk wat ingekort worden.


optie twee is om bovenin wat dikke takken te verwijderen en de rest in te korten zodat de vertakking lager begint en het loof dichterbij komt te staan.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum, hoe nu verder 3 jaren 10 maanden geleden #85634

  • Yvette
  • Yvette's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 5
De beste optie is opnieuw beginnen met opbouwen dus. Was ik al bang voor. 2 jaar geleden is deze boom voor het laatst verpot. In potgrond gemengt met seramis (gebakken klei korrels van pokon). Toen had ik nog geen akadama.:dry:
Kwa snoei heb ik alleen uitlopers terug gesnoeit. Bladsnoei nooit eerder gedaan.
Alles wat ik nu moet snoeien kan ik pas vroeg in het voorjaar doen toch?. Februari/maart? Optie 1 die dennisfranx voorsteld vind ik doodeng :pinch: en dat geeft een gigantische wond.
Bij optie 2, kan ik dan alle takken in 1x alles wegsnoeien of moet dit gefaseerd gebeuren over een aantal jaar heen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum, hoe nu verder 3 jaren 10 maanden geleden #85641

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Om eerlijk te zijn heb ik ook aan de optie van Dennis gedacht. Maar dat is echt wel iets voor mensen die het leuk vinden een boom op te kweken. Ik krijg het gevoel dat jij dat misschien wat minder hebt en leuke bomen wilt hebben staan?

Het is echt lastig van deze foto's om een concreet advies te geven. Een beetje afhankelijk van wat je op lange termijn wilt. Nu is de boom een beetje als eenbezem gevormd. Met het geheel weghalen van enkele takken en de meest centrale tak te laten doorgroeiien kan je richting een informeel opgaande boom werken. Dan blijft de knobbel in het middel weliswaar bestaan, maar waarschijnlijk stoort jou dat minder dan anderen en als je de boom niet op een tentoonstelling wil zteten is het ook niet erg.

Het blijft een hele ingreep maar in deze richting kan je denken, even van 2 kanten bezien, waarschijnlijk zijn het niet exact dezelfde takken. In blauw de stam & zijtakken die tezamen een nieuwe boom kunnen maken. De rode lijtjes zijn plekken om te snoeien.

Als je dit gaat doen: Zorg dat je wondpasta hebt en een scherpe concaaftang danwel een scherpe knoppeltang. De tak zo ver mogelijk wegnemen zodat er geen restjes uitsteken. Wondpasta er op. Je kan eventueel de andere takken met spandraadjes wat in positie brengen. Daarna de boom dit jaar lekker laten groeien.voor de rest van het jaar. In het vroege voorjaar zou ik de overgebleven takken een heel stuk terug snoeien, behalve wellicht de toptak; ALs je die tot een meter laat schieten krijgt je onderstam een heleboel reparatiekracht en worden de lijnen wat vloeiender. De geznoeide takken lopen dan weer overal uit en de nieuwe uitloop gebruik je om een nieuwe boomkroon op te bouwen. .

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Doemaarlex

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum, hoe nu verder 3 jaren 10 maanden geleden #85642

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dit zijn best grote ingrepen. Het is lastig om dit goed te doen zonder de boom echt helemaal terug naar 0 te brengen. ALs je zelf niet zoveel ervaring hebt, en dit eng vind zou ik aanraden het niet alleen te doen. Als je geen lid bent van een vereniging kan op de eerste (?) zaterdag van de maand naar bonsai cafe bij Deshuima Bonsai gaan. Daar kan je vrij binnenlopen. Als je je boom meenemt zijn daar zeker mensen die je kunnen helpen. Nog mooier kan zijn: Maak een afspraak met Teunis-Jan klein, eigenaar van Deshima en vraag of je dit samen kan doen. Dan moet je hem wel voor zijn tijd betalen, maar krijg je een berg informatie en mogelijkheden.

Ik vind TJ echt een genie als het gaat om opties met bomen bekijken, rekening houdende met het nivo en de wensen van de eigenaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum, hoe nu verder 3 jaren 10 maanden geleden #85652

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Yvette schreef : De beste optie is opnieuw beginnen met opbouwen dus. Was ik al bang voor. 2 jaar geleden is deze boom voor het laatst verpot. In potgrond gemengt met seramis (gebakken klei korrels van pokon). Toen had ik nog geen akadama.:dry:
Kwa snoei heb ik alleen uitlopers terug gesnoeit. Bladsnoei nooit eerder gedaan.
Alles wat ik nu moet snoeien kan ik pas vroeg in het voorjaar doen toch?. Februari/maart? Optie 1 die dennisfranx voorsteld vind ik doodeng :pinch: en dat geeft een gigantische wond.
Bij optie 2, kan ik dan alle takken in 1x alles wegsnoeien of moet dit gefaseerd gebeuren over een aantal jaar heen?

Hey Yvette,
een optie die nog niet voorgelegd is, is alles wegsnoeien van de kroon, de boom volledig kaal zetten en terugsnoeien. Alle snoeiwonden met wondpasta afdichten en dan in de schaduw zetten en afwachten.
Ik heb het ook al gedaan en al altijd met succes, maar dat kan je alleen doen bij een boom die super gezond staat te groeien.
De boom loopt dan overal uit waar slapende knoppen zitten, en dan kan je opnieuw beginnen bouwen.
Maar zonder ervaring zou ik je dat niet aanraden, zoals LB zegt, ga eens langs bij Theunis-Jan.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum, hoe nu verder 3 jaren 10 maanden geleden #85750

  • Yvette
  • Yvette's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 5
Hoi,
@ Leatherback. Je heb helemaal gelijk als je zegt dat ik een mooie boom wil hebben staan. Wie niet. Alleen het opkweken van een boom from scratch heb ik altijd al willen doen. Maarja, ik heb het creatieve inzicht van een konijn.... (is dat een uitdrukking? :huh: ) Geef mij een bouwtekeling van een kast of keuken en ik zet hem in elkaar. Of houten modelboten. Maar creatief inzicht met jaren vooruit denken en ernaar durven te handelen moet ik echt leren.
Vandaar dat ik nu bij dit forum zit want die bomen worden niet vanzelf mooi. Ik ben dus ook super blij met alle adviesen die jullie geven.

Inmiddels heb ik een aantal takken weg gesnoeid en wat kom ik tegen... houtrot. Alle slechte plekken heb ik met een dremel uit geboord. Soms tot helemaal in de kern van de stam. De gaten opgevuld met albastine houtvuller en de wonden afgedekt met wondpasta. Maar of de boom een lang leven heeft, dat betwijfel ik aangezien de rot tot diep in hout zit. Als die deze behanding overleeft en hij krijgt uitlopers, dan heb ik wel goed oefen materiaal in handen.
Ik zal binnenkort foto's maken van hoe de boom er nu bij staat

Foto: dit was het kleinste beetje rot van de eerste tak die ik snoeide.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum, hoe nu verder 3 jaren 10 maanden geleden #85754

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
In principe kan het geen kwaad.
Elk moet wel voor zichzelf uitmaken of hij het mooi vind.
Bij esdoorn vind ik het minder, bij andere soorten vind het juist een meerwaarde.

Met hetgeen je gedaan hebt heb je wel kans dat de wonden met de tijd dichtgroeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren