Onderwerp:

Cyprus in tuin en in pot gedaan 3 jaren 11 maanden geleden #85875

  • cbaugustus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 22
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste lezers,

Deze cyprus (ik denk dat het een cyprus is) heb ik in mijn tuin "gevonden". Hij kreeg relatief weinig zonlicht en ik denk dat die er heel wat jaartjes heeft gestaan van de vorige bewoners. Ik heb hem eind maart verpot met bonsai aarde voor naaldboom grond. Bij inspectie zag ik dat de bladeren een soort grijze verkleuring hadden. Ik denk dat het een soort schimmel was en heb alle bladeren geplukt die dit hadden. Verder heb ik de binnentakken weggeknipt die er zwak bijstonden.

Ik heb hem lichte mest gegeven en hij krijgt nu volop zon en water. Dit jaar ben ik van plan om hem vooral rust te geven, dus om geen takken weg te knippen of te bedraden.

Ik denk dat er hier wel iets moois van te maken. Ik hoor graag wat tips om aan een stijl te denken. De tweestammige stijl zou natuurlijk kunnen, maar door middel van dood hout zou een andere stijl eventueel ook kunnen. Hoor graag tips.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by cbaugustus.

Cyprus in tuin en in pot gedaan 3 jaren 11 maanden geleden #85979

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 389
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo CB, ik denk dat je boom een Juniperus is . "Cyprus"; is de naam van het land in de Middellandse Zee, deels Turks, deels Grieks. Misschien dat je Cypres bedoelt, maar dat is hij volgens mij niet.
Wat betreft ondersoort zou ik denken aan een Grey Owl, maar zeker weten doe ik dat niet. Misschien dat anderen dat kunnen invullen.
Je geeft aan de boom nu met rust te laten, dat zou ik ook doen. Gewoon afwachten hoe de boom zich ontwikkeld. Ik zou a.s. voorjaar de boom in een grote trainingsbak/kist plaatsen en lekker gaan vertroetelen, een goed substraat en mest bv. Eerst maar eens kijken of de boom goed aanslaat en 1 van de volgende jaren maar eens nadenken over een stijl, maar 2-stam zou kunnen en Juniperus leent zich ook goed voor dood-hout. Het loof staat nu af en toe wel erg aan het eind van de takken, ik hoop dat je dat kan verbeteren. P.S. Geef de boom niet te veel water. Laat hem net niet uitdrogen.
Succes, bonsaigroeten, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cyprus in tuin en in pot gedaan 3 jaren 2 maanden geleden #89877

  • cbaugustus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 22
  • Ontvangen bedankjes 0
Helaas, deze boom heeft het niet overleefd. Hij begon vorig jaar steeds meer grijze bladeren te krijgen. Ik denk dat dit een soort schimmel was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Cyprus in tuin en in pot gedaan 3 jaren 1 maand geleden #89886

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik denk ook dat dit loof sowieso niet erg geschikt was, zou heel moeilijk, of niet, compact te krijgen zijn.
Is één van die soorten die van dat flodderig loof blijven hebben, hoe erg je ook je best doet om het stevig en compact te krijgen. Op naar beter materiaal zou ik zeggen.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts