Onderwerp:

Juniper chinenses trainingspot 3 jaren 11 maanden geleden #85880

  • cbaugustus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 22
  • Ontvangen bedankjes 0
Deze Juniper bij een tuincentrum gekocht aantal maanden terug. Aangezien ik geen mooie schalen/potten meer had, heb ik hem in de originele grond gelaten en in iets grotere pot gedaan. Tijdens het schoonmaken van bepaalde takken, viel mij op dat de rechter zijtak (bij de buiging) opeens erg dik werd. Op zich wel jammer want ik wilde eigenlijk daar de top van maken. Nu kan ik er ook een jin van maken, Ik denk er dan aan om toch een stuk van de buiging er in te laten maar het een stuk dunner te laten worden, zodat het speelse karakter niet verloren gaat.

Aan de linkerzijde, schiet de tak opeens haast loodrecht omhoog. Echter is daar ook een bolling in de hoek wat minder mooi is waardoor de tak opeens dikker wordt. Er groeit nog wel een zijtak dus ik zou hem net voor de bolling kunnen afknippen, maar die zijtak is relatief ver weg van de stam.

Nu heb ik 2 vragen:

1. Ik weet niet zo goed hoe ik verder moet. Hij staat nu volop te groeien dus ik denk dat het nu niet de tijd is om nu te snoeien of bedraden. Maar als iemand tips heeft voor een bepaalde stijl dan hoor ik dat graag. Welke takken weghalen en welke behouden?

2. Wat ik ook niet goed begrijp is hoe je om moet gaan met het loof qua styling. De naalden lopen over gehele lengte van de takken. Terwijl als ik het eindresultaat zie van oude junipers als bonsai er slechts naalden zijn die bij "kloofjes" bij elkaar komen. Merendeel wat op Youtube/cursussen staat zijn prachtstukken voor de gevorderden waar ik eigenlijk weinig aan heb.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by cbaugustus.

Juniper chinenses trainingspot 3 jaren 11 maanden geleden #85887

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Gewoon goed laten groeien eerst, er is niet veel om te vormen momenteel.
Wachten tot er vertakkingen zijn die verhout zijn.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniper chinenses trainingspot 3 jaren 11 maanden geleden #85889

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Diluca schreef : Gewoon goed laten groeien eerst, er is niet veel om te vormen momenteel.
Wachten tot er vertakkingen zijn die verhout zijn.
Groeten Luc.

Oeps, dit bericht is een antwoord op die dwegcypres geleerdestijl.
Verkeerd gepost, sorry.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniper chinenses trainingspot 3 jaren 11 maanden geleden #85890

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

cbaugustus schreef : Deze Juniper bij een tuincentrum gekocht aantal maanden terug. Aangezien ik geen mooie schalen/potten meer had, heb ik hem in de originele grond gelaten en in iets grotere pot gedaan. Tijdens het schoonmaken van bepaalde takken, viel mij op dat de rechter zijtak (bij de buiging) opeens erg dik werd. Op zich wel jammer want ik wilde eigenlijk daar de top van maken. Nu kan ik er ook een jin van maken, Ik denk er dan aan om toch een stuk van de buiging er in te laten maar het een stuk dunner te laten worden, zodat het speelse karakter niet verloren gaat.

Aan de linkerzijde, schiet de tak opeens haast loodrecht omhoog. Echter is daar ook een bolling in de hoek wat minder mooi is waardoor de tak opeens dikker wordt. Er groeit nog wel een zijtak dus ik zou hem net voor de bolling kunnen afknippen, maar die zijtak is relatief ver weg van de stam.

Nu heb ik 2 vragen:

1. Ik weet niet zo goed hoe ik verder moet. Hij staat nu volop te groeien dus ik denk dat het nu niet de tijd is om nu te snoeien of bedraden. Maar als iemand tips heeft voor een bepaalde stijl dan hoor ik dat graag. Welke takken weghalen en welke behouden?

2. Wat ik ook niet goed begrijp is hoe je om moet gaan met het loof qua styling. De naalden lopen over gehele lengte van de takken. Terwijl als ik het eindresultaat zie van oude junipers als bonsai er slechts naalden zijn die bij "kloofjes" bij elkaar komen. Merendeel wat op Youtube/cursussen staat zijn prachtstukken voor de gevorderden waar ik eigenlijk weinig aan heb.

Wat deze boom betreft weet ik het niet zo goed zonder hem voor mij te hebben staan. Moeilijk geval, dit.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniper chinenses trainingspot 3 jaren 11 maanden geleden #85898

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Om wat voor soort juniperus chinensis gaat het hier?
Juniperus chinensis "welkevarieteit? "
De gewone chinensis heeft geschubt loof en deze heeft naald loof, hoeft geen probleem te zijn maar als het wel een gewone chinensis is dan heeft hij stres/onvolwassen loof er op staan en zou ik hem nog even met rust laten...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniper chinenses trainingspot 3 jaren 11 maanden geleden #85914

  • cbaugustus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 22
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank je wel, ik weet niet welke varieteit. Prima dan laat ik het even voor wat het is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniper chinenses trainingspot 3 jaren 11 maanden geleden #85929

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

cbaugustus schreef : Dank je wel, ik weet niet welke varieteit. Prima dan laat ik het even voor wat het is.

zat er geen etiket op het potje waar hij in stond?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniper chinenses trainingspot 3 jaren 11 maanden geleden #85943

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

dennisfranx schreef :

cbaugustus schreef : Dank je wel, ik weet niet welke varieteit. Prima dan laat ik het even voor wat het is.

zat er geen etiket op het potje waar hij in stond?


Mijn vraag zou zijn hoe zeker het is dat dit een juniperus chinensis is. Lijkt mij onwaarschijnlijk..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren