Onderwerp:

Pinus Sylvestris yamadori 3 jaren 9 maanden geleden #86911

  • Klinten
  • Klinten's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 18
Mijn eerste 10/15 bonsaijaren heb ik vooral dennen en jeneverbessen gehad.
Net als iedereen wilde ik ook een tuin vol met die grote bomen met veel dood hout net als in japan en wat je bij de pro's ziet.
Helaas is het altijd net of eigenlijk helemaal niet in de buurt gekomen van die plaatjes.
Mede omdat dat materiaal niet te krijgen is en als het wel te krijgen is niet te betalen.
Daarom na al die jaren veel kennis en ervaring met dennen en jeneverbessen opgedaan te hebben, toch maar overgestapt op Satsuki en wat loofbomen.
Tot het toch weer ging kriebelen een tijdje geleden.....

Via Yannick van yamabonsai heb ik een hele mooie den aangeschaft.
Een yamadori uit Noorwegen.
Yannick was zo vriendelijk om helemaal vanuit Belgie de boom af te komen leveren en daar wil ik hem zeer voor bedanken nog!
Hele goede service! (ook omdat ie in de buurt ergens moest zijn ;) )
Maar toch.. Ik was helaas zelf niet thuis dus heeft een vriendin van me de boom aangenomen en bij thuiskomst was ik dan ook blij verrast.
Veel groter dan ik van de foto's op kon maken en in het echt uiteraard imposanter en mooier.
Kronkels in de stammen en dood hout, mooie oude bast etc.
Na wat onkruid wieden en een kleine inspectie van de kluit kwam ik erachter dat het orginele idee wat ik had niet ging lukken.
De bedoeling was eigenlijk om de boom rechterop te zetten en in een hele andere hoek, maar de kluit zat onder de gehele stam die de breedte van de pot heeft.
Na wat wikken en wegen besloot ik de boom een klein stukje naar voren te kantelen zodat de stamlijnen en doodhout stukken toch wat meer zichtbaarder werden.
Op deze manier hoefde ik de wortel kluit niet te verstoren. de buitenste wortels op de kluit waren immers van het onkruid wat er in groeide.
Verder wart spandraden hier en daar en wat draadjes gelegd en nu lekker naar de tuin waar die voorlopig wat jaren kan groeien.
In de toekomst wil ik de zware lage tak meer boven de pot krijgen boven de stam, het wat heftigere buigwerk maar dat is voor later.
Nu eerst even grof zo verder groeien.
En wie weet als ik ooit een boom over 10 jaar op een tentoonstelling wil zetten word deze het wel...

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: maple

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestris yamadori 3 jaren 9 maanden geleden #86916

  • Griekse bonsai
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Klinten, dat zou "zomaar" een kanjer kunnen worden. Ben heel benieuwd, maar na je tekst te hebben gelezen, duurt dat nog even. Even laten rusten, je hebt gelijk. Kun je goed nadenken wat je er van gaat maken.
Bonsaigroeten, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestris yamadori 3 jaren 9 maanden geleden #86918

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Tis inderdaad topmateriaal waar een klasseboom uit te halen is!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus Sylvestris yamadori 3 jaren 9 maanden geleden #86921

  • Klinten
  • Klinten's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 18
Dank jullie ben er heel blij mee en 10 jaar duurt gelukkig nog heel lang komt vast wel goed!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren