Onderwerp:

Dunne haagbeuk 3 jaren 8 maanden geleden #87233

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik was daarstraks in een tuincenter en zag daar een eenzaam, iet of wat zielig haagbeukje staan. Waarschijnlijk overschot van het haagmateriaal of zo dat men in een potje had gestopt...

Aangezien hij maar zielig opgepot was, heb ik hem in een grotere pot gezet en aangevuld met een mengsel van zeoliet, lava en potgrond. Hier ga ik hem in laten staan tot het voorjaar om dan goed te vetpotten of in de volle grond te plaatsen.
Ik vind dat hij er niet opperbest uitziet voor de tijd van het jaar (misschien teveel zo'n?), maar kon hem toch niet laten staan. Ook omdat dit schijnbaar goede beginnersbomen zijn die goed reageren op ingrepen.

Hij heeft al redelijk mooi gespreide wortels, dus als ik deze wat beter kan plaatsen bij de verpotting, kan hij wel een mooie nebari krijgen denk ik.

De stam is maar een vinger dik, dus deze mag nog goed verdikken. Gaat dit snel bij haagbeuk?
Is het beste om hem zo lang te laten zoals hij nu is? Of kan hij ingekort worden om de verdikking te laten gebeuren door de zijtakken? En misschien stimuleert dit ook de aanmaak van nieuwe takken?

Zou ik best bemesten of wachten of nog nieuwe groei gaat maken?

Alle tips zijn welkom.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dunne haagbeuk 3 jaren 8 maanden geleden #87289

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
haagbeuk kan enorm snel groeien. Zeker in de volle grond is een cm of 4 diktegroei in een jaar, zodra doorgeworteld, geen uitzondering.

Deze boom heeft een tik van de hitte gekregen. Ik denk dat je niet heel veel groei gaat krijgen dit jaar. Maar als je niets met de wortels gedaan hebt, kan je zowieso bemesten. Dan wordt het opgenomen en volgend jaar gebruikt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dunne haagbeuk 3 jaren 3 weken geleden #90491

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb dit boompje net uit zijn pot gehaald om in de volle grond te steken. De wortels zien er wat anders uit dan ik had verwacht. Volgens mij heb ik 2 mogelijkheden:

1) die dikke penwortel afknippen en de oppervlaktewortels wat horizontaler wringen door het boompje op een plankje te bevestigen. Dan moet ik wel een grote wortelmassa verwijderen.
2) root over rock. Die penwortel er aan laten (eventueel wat inkorten en hoog planten. Steek je daar dan al een steen oid tussen of laat je gewoon een holte om later een mooie steen tussen te steken?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dunne haagbeuk 3 jaren 3 weken geleden #90492

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Penwortel eraf en de rest op een plankje nagelen, dan met plank en al de grond in.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dunne haagbeuk 3 jaren 3 weken geleden #90493

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Als het mijn boom is, haal ik die dikke penwortel eraf en zaag ik de stam net boven die eerste vertakking af.
Niet dat super kleine takje vlak tegen de nebari hè, boven die eerste echte tak. (takje)
En dan in volle grond met substraat in het plantgat.
Je bent dan veel wortel kwijt, maar je hebt dan ook niet veel dat in leven moet gehouden worden.
Lijkt me een goeie deal voor de boom.:) Carpinus overleeft zware wortelsnoei trouwens heel gemakkelijk.
De enige manier voor mij om hier iets bruikbaars van te maken in de toekomst.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Diluca.

Dunne haagbeuk 3 jaren 3 weken geleden #90494

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik was eigenlijk van plan om hem eerst wat te laten verdikken alvorens in te korten...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dunne haagbeuk 3 jaren 3 weken geleden #90505

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Penwortel weggeknipt en op een plankje geschroefd. De wortels met schroefjes in de juiste richting en hoogte geklemd.Putje in de grond, plankje er in, substraat in putje en wat spaghnum mos er bovenop tegen het uitdrogen.En nu groeien maar.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dunne haagbeuk 3 jaren 3 weken geleden #90560

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Als je hem nu laag snoeit gaat die onderaan ook nog verdikken hoor, minder snel in het begin, maar de zware snoeiwonde gaat ook al dichtgroeien.
Als je langer wacht gaat de snoeiwonde veel groter zijn, en dat onderste takje gaat maar matig groeien, want er gaat veel energie naar alles daarboven. Als je snoeit wordt dat takje de nieuwe trekker en gaat die fel groeien.
Je kan de boom dan ook lichtjes hellend inplanten en dat takje naar boven bedraden.
Ik snoei hem zeker als het de mijne is, je hebt nu ook totaal geen taps verloop, en dat ga je wel kweken als je snoeit.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dunne haagbeuk 3 jaren 3 weken geleden #90564

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Als je dit nu al inkort, gaat de nieuwe leader het onderste stamdeel dan niet inhalen in dikte? Want dan ben je de tapsheid weer kwijt.

Maar eigenlijk was ik van plan dit boompje op te kweken met de 'grow and cut and grow' methode. Dus tapsheid kweken dmv de zijtakken ipv een 'trunkchop'.
Zou langer duren maar minder grote snoeiwondes geven.

Loopt carpinus trouwens gemakkelijk uit op de stam? Fagus niet heb ik gelezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Dunne haagbeuk 3 jaren 3 weken geleden #90566

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Carpinus doet dat gemakkelijker dan fagus.
Maar als je ergens een tak wil, en er komt daar geen nieuwe knop, dan ent je er gewoon een tak.
Gaat heel gemakkelijk bij carpinus.

Snoeien naar die laagste tak en dan die tapsheid terug inhalen met dikte zie je verkeerd.
Je laat die wel in de buurt komen maar dan snoei je weer zwaar terug op die nieuwe tak, en dat doe je telkens weer na een jaar of twee, en dan kweek je een mooie tapsheid. Die onderstam groeit trouwens ook nog mee hè.
Je gaat die tapsheid alleen verliezen als je die tak te lang laat doorgroeien zodat hij even dik wordt als die onderstam.
Maar dan moet je al heel wat jaren niet snoeien hoor.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren