Onderwerp:

Ilexen project 3 jaren 3 maanden geleden #89100

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

RvV schreef : Ik snap je bezorgdheid maar denk dat het wel meevalt aangezien de oudste al zo,n 30 jaar in deze grond staat. Van het voorjaar ga ik ze uitspoelen en in substraat plaatsen.


deze stonden in potten in dit substraat??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilexen project 3 jaren 3 maanden geleden #89101

  • RvV
  • RvV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 567
  • Ontvangen bedankjes 174
Nee, in de volle grond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilexen project 3 jaren 3 maanden geleden #89102

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
een pot en volle grond zijn compleet verschillend. Ik zou de bomen voor het voorjaar in fatsoenlijk substraat zetten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilexen project 3 jaren 3 maanden geleden #89105

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

RvV schreef : En de laatste 4. Nu eens op mijn gemak bekijken welke 2 of 3 ik zelf wil houden.Zijn in ieder geval alle gezonde struiken met genoeg fijne wortels dus ik verwacht geen uitval. Het was in ieder geval een hele klus om ze in een schaal te krijgen, maar het was de moeite waard.

Tja, ik begrijp wel niet waarom je ze in deze bagger wil zetten nu, deze grond is waardeloos, en als je ze nu in het voorjaar gaat uitspoelen en nog eens gaat verpotten gaan de nieuwe worteltjes die er misschien met veel moeite dan toch al gekomen zijn direct weer terug verloren gaan.
Ik zet de planten die ik uitgraaf direct in een korrelig mengsel, en als ik op een verkeerd moment van het jaar moet uitgraven dan kam ik de plant niet volledig en grondig uit, maar laat aan de kern nog wat zitten, en dan laat ik minstens een jaar groeien alvorens opnieuw te verpotten en dan wel volledig uit te kammen.
Ik heb met deze werkwijze in ieder geval positieve ervaringen.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilexen project 3 jaren 3 maanden geleden #89108

  • RvV
  • RvV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 567
  • Ontvangen bedankjes 174
De kluit is nagenoeg opmaat gemaakt voor de schaal en zodoende zijn alle wortels in de kluit gespaard gebleven. En ja ik ga ze in ander substraat zetten maar dat heb ik nu even en het is er nu ook even lastig aankomen.
Mede omdat ik eventuele lege plekken wilde opvullen heb ik er water over gegoten en daarom ziet het er nog erger uit op de foto's.
Allemaal bedankt voor het meedenken over de grond, dit komt goed.

Heeft iemand nog iets te melden over de planten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilexen project 3 jaren 3 maanden geleden #89111

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
te melden over de stronken heb ik wel: er lijken wel een paar aardige stronken tussen te zitten hoewel dat eigenlijk te goed te zien is op n foto.... Ik zou de stronken zoveel mogelijk terug snoeien tot 1 taps toelopende geheel in geval van een enkele stam. Bij n multitrunk uiteraard niet; zorg er in ieder geval voor dat je n eenvoudige, heldere basis krijgt en maak zuivere strakke snoeiwonden die je met juiste middel afdekt.

Enne, wacht niet tot t voorjaar met je substraat, hoe eerder, hoe beter...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback, RvV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilexen project 3 jaren 3 maanden geleden #89124

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
ff wat anders: waarom zet je pas uitgegraven materiaal te koop? Lijkt me niet echt fair als je niet eens weet of het aanslaat. Je kunt het hoogstens gratis weggeven. Kan je een hoop (terecht) gezeik besparen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilexen project 3 jaren 3 maanden geleden #89125

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Marco buijsman schreef : ff wat anders: waarom zet je pas uitgegraven materiaal te koop? Lijkt me niet echt fair als je niet eens weet of het aanslaat. Je kunt het hoogstens gratis weggeven. Kan je een hoop (terecht) gezeik besparen....


Ik snap je punt, en ben het er wel deels mee eens. Aan de andre kant, het is niet alsof hier gedaan wordt alsof dit goed herstelde bomen zijn?

Ik denk dat iedereen begrijpt dat er een risico aan zit om deze bomen nu over te nemen. Als je niet weet of ze aanslaan, moet je er niet aan beginnen. Ik neem aan dat de vraagprijs (Ik zie nu alleen maar het voorstel om de te ruilen) ook past bij de status van nu. Over 2 jaar, in goed substraat en doorwortelt ziet de wereld er weer anders uit.

Ik ben zelf lid van een duitse facebook groep waar iemand die in parkhebeer werkt, boodschappenlijstjes voor jong spul neemt. Dan gaat hij bij zijn werk van bepaalde soorten de jonge panten iets voorzichtiger uitgraven en stuurt ze (volgens mij met blote wortel) op.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RvV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilexen project 3 jaren 3 maanden geleden #89126

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Marco buijsman schreef : ff wat anders: waarom zet je pas uitgegraven materiaal te koop? Lijkt me niet echt fair als je niet eens weet of het aanslaat. Je kunt het hoogstens gratis weggeven. Kan je een hoop (terecht) gezeik besparen....

Als het gaat over pas uitgegraven planten die ik verkoop aan iemand, dan doe ik dat met groeigarantie.
Dat houdt in dat de boom ofwel nog een jaar bij mij blijft en je hem komt ophalen na één groeiseizoen, als ik zeker ben dat hij goed is aangeslagen. Hij is dan wel al betaald en gereserveerd voor jou.
Of dat de koper hem rechtstreeks meeneemt en als hij niet aanslaat krijgt die zijn geld terug.
Ik zet de bomen wel rechtstreeks in een goed substraat.
Dit gebeurt voornamelijk bij de verkoop aan mensen die niet ergens ver weg in het buitenland wonen.
En er moet ook een zeker vertrouwen zijn bij zo'n verkoop. Maar ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.
Meestal gaan ze goed groeien.
Ik heb er ooit al 2 verkocht die gestorven zijn, en die heb ik dan ook terugbetaald.
Ik maak de boom niet goedkoper maar geef wel groeigarantie.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RvV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilexen project 3 jaren 3 maanden geleden #89127

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Hij verkoopt ook niet, maar vraagt om te ruilen. Als er iemand bv net een haag heeft uitgegraven en hierdoor een overschot aan dezelfde soort heeft, zou dat toch een mooie ruil zijn van gelijkwaardig materiaal?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren