Onderwerp:

Juniper Communis 3 jaren 1 maand geleden #89880

  • cbaugustus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 22
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi,

Ik wil deze Juniper gaan oppotten en lichtjes vormen. Heb de voeding er op dit moment weer uitgehaald, merk dat de bladeren een lichtere/gele gloed krijgen en niet vol groen. Denk dat dit niet goed is dus misschien beter wachten tot volgend jaar.

Vind het wat lastig om een bepaalde stijl te bepalen. Ik denk dat ik een tweeverdeling wil maken. Een groot stuk met meer loof. Vervolgens een stuk lege ruimte en dan de rechterzijde met wat minder loof.

Kan niet echt zeggen dat hij in een van deze stijlen past:
www.bonsaiempire.nl/oorsprong/bonsai-stijlen

Iemand wat tips?

Groet,

Christian

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniper Communis 3 jaren 1 maand geleden #89883

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Hey Christian,
mijn eerste idee hierbij is een half cascade naar rechts.
Ik zal vandaag wel eens een schets maken van wat ik bedoel.
Naar de vertakking is het wel gokken, want hij staat zo vol dat ik dat niet kan zien op,dezenfoto's.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniper Communis 3 jaren 1 maand geleden #89904

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Iets in de zin als deze tekening zie ik wel in deze boom.
Iets meer naar links kantelen en dan de rechtertak laten doorgroeien en wat dieper laten vallen.En daar dan plateaus op kweken.
Groeten Luc.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniper Communis 3 jaren 1 maand geleden #89908

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2405
  • Ontvangen bedankjes 930
Voeding, nu in de winter?
Je kunt het trouwens beter mest noemen. Voeding, (voor planten suikers) maakt de plant zelf aan, dmv fotosynthese) Hierdoor krijgt de plant zijn energie om te kunnen groeien. Doet de plant dat, dan heeft ie bouwstoffen nodig, dat kun je in de vorm van mest geven. Op het moment dat een plant niet groeit dan heeft ie dus ook geen bouwstoffen (=mest!) nodig. Dit hier is een veel voorkomend misverstand/onwetendheid bij velen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniper Communis 3 jaren 3 weken geleden #89976

  • cbaugustus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 22
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank je wel voor de tekeningen. Ik ga er het weekend mee aan de slag. Hij is inderdaad behoorlijk dichtgegroeid. Mooie timing om te vormen zou ik zeggen. Betreft de mest heb ik deze verwijderd. Had laatst ergens gelezen dat je biogold het hele jaar door kunt geven behalve in de wintermaanden.

Groet,

Christian

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniper Communis 3 jaren 3 weken geleden #89977

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Ik zou persoonlijk nog even wachten met het werken aan de boom. Bij juniper kun je beter wachten tot de groei begint te komen voordat je aan de wortels of takken komt daar deze beter genezen als ze in de groeifase zitten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniper Communis 3 jaren 3 weken geleden #89978

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Zatoichi schreef : Ik zou persoonlijk nog even wachten met het werken aan de boom. Bij juniper kun je beter wachten tot de groei begint te komen voordat je aan de wortels of takken komt daar deze beter genezen als ze in de groeifase zitten

Als je alleen aan een juniperus werkt als de groeifase begint heb je maar een erg korte periode om eraan te werken. Wat het verpotten betreft ben ik het met je eens, daar kan je beter wachten tot hij actief wordt. Nu nog te vroeg.
Maar wat de ruwe vorming betreft ben ik het niet met je eens, ik vorm juniperus heel de winter vanaf oktober tot wanneer ze echt beginnen te groeien, en dan blijf ik ervan af, want als ze echt actief worden gaan de nieuwe jonge scheuten op oud hout beginnen uitlopen en die zijn erg kwetsbaar. Als je dan gaat vormen ga je die, of vernietigen, of beschadigen.
Je kan er wel aan werken tijdens het groeiseizoen, bij bomen in een gevorderde fase, als je geen nieuwe uitlopers meer nodig hebt, maar dan gaat het meestal over lichte bijsturingen.
Uiteraard doe je de twee niet samen in één keer, Of je verpot en blijft er dat seizoen vanaf, of je vormt en verpot dan niet.
Dat is althans hoe ik het doe.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniper Communis 3 jaren 2 weken geleden #90107

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108

Diluca schreef :

Zatoichi schreef : Ik zou persoonlijk nog even wachten met het werken aan de boom. Bij juniper kun je beter wachten tot de groei begint te komen voordat je aan de wortels of takken komt daar deze beter genezen als ze in de groeifase zitten

Als je alleen aan een juniperus werkt als de groeifase begint heb je maar een erg korte periode om eraan te werken. Wat het verpotten betreft ben ik het met je eens, daar kan je beter wachten tot hij actief wordt. Nu nog te vroeg.
Maar wat de ruwe vorming betreft ben ik het niet met je eens, ik vorm juniperus heel de winter vanaf oktober tot wanneer ze echt beginnen te groeien, en dan blijf ik ervan af, want als ze echt actief worden gaan de nieuwe jonge scheuten op oud hout beginnen uitlopen en die zijn erg kwetsbaar. Als je dan gaat vormen ga je die, of vernietigen, of beschadigen.
Je kan er wel aan werken tijdens het groeiseizoen, bij bomen in een gevorderde fase, als je geen nieuwe uitlopers meer nodig hebt, maar dan gaat het meestal over lichte bijsturingen.
Uiteraard doe je de twee niet samen in één keer, Of je verpot en blijft er dat seizoen vanaf, of je vormt en verpot dan niet.
Dat is althans hoe ik het doe.
Groeten Luc.


Dus jij zou nu al beginnen met het knippen/nijpen van primaire en secundaire vertakking van de boom om deze voor te bereiden op de vorming van het jaar erop Luc?

Heb zelf toevallig een jeneverbes uitgegraven uit eigen tuin afgelopen augustus en heb tot nu enkel de takken weggesnoeid die ik sowieso niet ga gebruiken maar durfde nog niet aan de secundaire tertiaire vertakking te komen vanwege de angst teveel groei punten weg te knippen en zo de boom te verzwakken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniper Communis 3 jaren 2 weken geleden #90108

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Hier een foto van de desbetreffende boom

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Juniper Communis 3 jaren 2 weken geleden #90110

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Deze zou ik nu niets aan doen, er staat niet veel teveel op, gewoon laten groeien en volgende winter snoeien en vormen.
Op voorwaarde dat hij goed gegroeid heeft.
Ik werk alleen aan bomen die gezond staan.
Wat je wel kan doen als hij goed groeit, is in de 2e helft van augustus de groeipunten snoeien van de takken waar je de acherliggende vertakking van nodig hebt, en geen diktegroei meer. Juniperus groeit sterk in augustus, en dan ga je de achterliggende groei versterken.

Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren