Onderwerp:

Te kale Pinus Parviflora 3 jaren 2 weken geleden #90199

  • Ton P
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo, ik heb een pinus parviflora van ruim 20 jaar. (zie de foto) Het lukt me echter niet om de kroon van de boom ‘vol’ te laten groeien. De takken hebben alleen naalden-trossen aan de uiteinden, verder zijn ze kaal. Qua vorm is de boom wel mooi, maar ik wil hem graag wat voller groen hebben.
Hij heeft de afgelopen jaren te weinig in de volle zon gestaan, maar dat gaat vanaf dit jaar veranderen.
Wie heeft er bruikbare tips?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te kale Pinus Parviflora 3 jaren 2 weken geleden #90200

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Hey Ton,
een bekend probleem bij deze soort.
Een witte den laten backbudden is zeer moeilijk hier in Europa, in tegenstelling tot Japan, daar gaat dat heel vlot.
Om die reden koop ik geen witte den meer, we zitten gewoon niet in het juiste klimaat hier.
Dat wil niet zeggen dat het niet kan hè, ik heb er één die het wel doet, maar dat is dan ook de enige.
Ik heb er 4 gehad en de andere 3 zijn ondertussen dood, omdat ik ook niet tevreden was van de evolutie heb ik drastischer ingegrepen met als gevolg takkensterfte en op den duur was ik de boom kwijt.
Ik heb er is één heel zwaar gesnoeid, alle kaarsen eruit, en het gevolg was een massale backbudding.
Ik dacht, yes, nu heb ik het gevonden. Maar het jaar dat volgde liepen die knoppen niet uit en de boom stierf.
Toen was mijn euforie heel wat minder.:(
De ene die ik nog wel heb doet het dan weer wel heel goed, die maakt wel knoppen achteruit en groeit goed vol?
Traag weliswaar, maar hij doet het wel. Ik weet ook niet waarom nu net deze het wel goed doet, ik heb ze hetzelfde behandeld. Gewoon geluk dat deze boom het hier wel naar zijn zin heeft?
Ik weet niet hoe lang je hem al tracht te laten backbudden, maar als hij niet reageert zal dat een blijvend probleem blijven vrees ik.
Parviflora staat niet graag nat, ik giet die boom dikwijls niet, ook al staat hij redelijk droog.
En zoveel mogelijk zon.
Verder moet je wat geluk hebben dat je net een genetisch goed aangepaste boom hebt denk ik.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te kale Pinus Parviflora 3 jaren 2 weken geleden #90202

  • stevens
  • stevens's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
Ik ben onlangs mijn ceder gaan laten bekijken wat er kon veranderen qua vormgeving door een oude rot in de bonsai hobby.
Na wat gebabbel kwam dit ook ter sprake.
Zijn opmerking was : wij houden onze dennen allemaal te nat.
Dus ik kan mij zeker vinden in de eerder geposte commentaar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te kale Pinus Parviflora 3 jaren 1 week geleden #90325

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
Ook ik heb diezelfde vraag nu sinds hier een parviflora staat. Nu bijna 3 jaar. In volle zon...en ik denk ook niet te nat.
Toen ik deze vraag bij mijn lokalere bonsaiverdeler/clubvoorzitter voorlegde, begon die over in deze periode alles knoppen verwijderen en al meteen flink beginnen te bemesten. Op die manier zouden dan tegen mei een pak nieuwere knoppen zich horen te vormen. Nu , dat was dus het antwoordt.
Dat is eigenlijk een beetje contra op wat men zoal zegt over een pinus. Iets als pas eind april beginnen bemesten en tegen eind mei of juni de kaarsen inkorten.

Nu was ik toch zelf nogal aan het twijfelen of k dat dan wel zou doen...alle knoppen verwijderen. Want er blijft slechts 1 generatie naalden over na 3 jaar hier te staan. Toegegeven. Bij aankoop stond die veel voller en zelf in een kleinere schaal.
Ligt het aan mijn meststoffen?...eens echt met rust laten voor een aantal jaren?...soms eens afblijven ook zeker?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te kale Pinus Parviflora 3 jaren 1 week geleden #90328

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Nu kaarsen verwijderen?
Een pinus heeft nu nog geen kaarsen.
Het enige wat je nu zou kunnen verwijderen zijn knoppen, die later kaarsen zullen worden.
Als je dat nu gaat doen geef ik je niet veel kans om extra knoppen te maken, althans, ik geloof er niet in.
Als je het doet en hij reageert inderdaad zo dat hij massaal knoppen gaat maken, laat het me dan weten, dan heb ik iets bijgeleerd.
Verder staat mijn stelling hierover in de vorige post die ik vroeger al stuurde in dit item.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te kale Pinus Parviflora 3 jaren 1 week geleden #90329

  • Ton P
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt allemaal, voor jullie reacties. Ik nijp wel ieder jaar de kaarsjes terug naar ca. 1/3 van hun lengte, maar ook dat leidt niet tot een vollere boom. We gaan het maar proberen met een zonnige standplaats en waterrantsoen. Eens kijken wat dat oplevert...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Te kale Pinus Parviflora 3 jaren 1 week geleden #90341

  • stevens
  • stevens's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
Ik vind dit ook een moeilijke soort.
Ik heb van het type vijfnaalden den een pinus strobus en een echte paviflora .
de strobus is eentje die ik sinds 2001 heb en die heeft het al vaak moeilijk gehad.
Het vorige seizoen heb ik de bemesting verhoogd en hij leek er goed op te gaan.
Om de 14 dagen bemesting 1keer visemulsie en de volgende keer mijn speciale meststof namelijk het spoelwater van Het uitwassen van filterwatten van mijn aquarium.
Zo zorgde dit voor mooi sterk loof en backbudding maar in het najaar vielen wel alle naalden in de top uit maar hij leeft nog en heeft knoppen in die top die actief worden.
Ook was er nog wat afstoten van kleine takken
Maar al bij al heb ik wel vertrouwen dat hij binnenkort wel goed gaat vertrekken.
De echte paviflora staat in een vijvermand om te verdikken met een lange toptrekker ook voor dit doel.
Deze doet het heel goed maar daar geen backbudding.
Dus de ene boom reageer hier anders dan de andere.
Hier doen mijn pinus mugo het eigenlijk het beste.
Verder heb ik nog als toekomstprojecten pinus cembra var. Sibirica.
Ik heb via een Russische vriendin van mijn vrouw zaden gekregen van deze soort nu heb ik jonge plantjes van 7 jaar oud ondertussen.
Verschillende daarvan staan in volle grond en hebben al wat vorm in de stam.
Dit is natuurlijk op heel lange baan denken maar misschien doet deze soort het beter dan andere type vijfnaalden dennen als bonsai?
Het is meer een proefproject we zien wel wat het word.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by stevens.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren