Onderwerp:

Ulmus japonica 9 maanden 2 weken geleden #96276

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1166
Het spijt mij, maar ik vind het net geen verbetering.
Je had een stam met een kroon op, nu heb je een stam met 2 bomen op. Hier zat meer in van waarmee je gestart was. Ik zie er meer een katapult in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus japonica 9 maanden 2 weken geleden #96281

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 392
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Rene,

Ik ben het helemaal met Tom eens dat het zeker geen verbetering is.

De boom is veel te drastisch gesnoeid, laten we het zo zeggen, de verkeerde takken weggesnoeid.
De huidige vorm/stijl met 2 neven dikke hoofdtakken in een vork of katapult zoals Tom zegt is in bonsaistijlen niet geaccepteerd.
Je kunt ook niet zeggen dat het een 2-stam is, want de splitsing van takken begint veel te hoog boven de nebari. Die zou dan gelijk op de nebari moeten aansluiten.

Ik denk zelf dat de enige manier om deze boom qua stijl te redden, het beste is om de rechtse tak helemaal weg te nemen, de boom iets naar rechts laten kantelen en op de plaats waar de rechtse tak is weggenomen, een nieuwe tak laten groeien die dan iets horizontaler groeit en minder dik en minder lang.
Dan krijg je een mooie gebogen-opgaande (Moyogi) stijl, zeker door de knik in de stam naar de linkse tak.
Binnen 4 a 5 jaar heb je dan weer een mooie aankomende pre-bonsai op de plank, want Ulmus groeit als een "tierelier ".

Het is even een heftige ingreep, zeker voor mensen met minder ervaring, maar voor deze boom echt nodig denk ik zelf. Het zal echt een flinke verbetering zijn.
En ook al komt er een berg loof aan de takken, het blijft de structuur van de boom die in feite fout is en dat blijf je zien.

Maar de eigenaar van de boom beslist. Rene, als jij met deze stijl kan leven, laat je hem zo.

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus japonica 9 maanden 2 weken geleden #96284

  • devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 268
  • Ontvangen bedankjes 67
Ik ben het eens met Joop maar dan zou ik de linker kant verwijderen.
Wss het slimst om deze boom te laten bekijken door iemand die er echt verstand van heeft. Niet van een foto af beoordelen welke takken je gaat snoeien. Je ziet dat dat verkeerd gaat.
Gelukkig kun je gewoon weer opnieuw beginnen met een plant, da's dan weer leuk aan deze hobby.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus japonica 7 maanden 3 weken geleden #96443

  • LuukvD
  • LuukvD's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
Mijn iep :) Ter vergelijking.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Renoir

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren