Onderwerp:

Zelkova Serrata Bezem 2 jaren 3 maanden geleden #93597

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Misschien leuk om te laten zien: een Zelkova bezemstijl opbouwen vanaf zaailing/stekje.Deze is nu n jaar of 6 oud en is 1x gesnoeid, op n hoogte van ongeveer 30 cm. Totaal is ie nu tegen de 80-90 cm oid.Ik heb al 2x eerder aan de wortels gewerkt: De eerste keer de penwortel verwijderd. Vorig jaar De sterkste wortels verwijderd en op n plantje gezet om de zijwaartse wortelontwikkeling te stimuleren. Hij staat het hele jaar in n kas, in een grote kuip. Vandaag weer een snoeibeurt aan de wortels gegeven. Je kunt zien op de eerste foto dat er 2 sterke wortel zijn ontwikkeld. De moeten worden verwijderd, anders worden ze steeds sterker ten koste van zwakkere, die op den duur anders afsterven. Ook heb ik hem weer op een plankje gezet door hem van onderaf hierop vast te schroeven. Enkele wortels ook dmv een paar schroeven een passende richting gegeven.... hij is weer klaar voor het volgende seizoen!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: devriesman, rorror, Linn01

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zelkova Serrata Bezem 2 jaren 3 maanden geleden #93619

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
Beste Marco,

ik vind dit een zeer interessant project. De stam ziet er mooi gaaf uit. Ik ga er van uit dat je deze ingrepen nu hebt durven doen aangezien je zelkova het hele jaar in een kas staat? Ik heb sinds kort twee vergelijkbare boompjes (prunus serrulata en prunus nipponica). Ik ga nu in de lente voor de eerste maal de wortels bekijken. Ik ben dus alvast benieuwd naar je volgende stappen. Ik weet niet of een prunus zich ook leent voor bezem stijl, en ik heb ook nog de redelijk zichtbare enten waar ik mee worstel, dus ik weet niet of de aanpak vergelijkbaar zal zijn. In elk geval benieuwd. .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Linn01.

Zelkova Serrata Bezem 2 jaren 3 maanden geleden #93624

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Linn01 schreef : Beste Marco,

ik vind dit een zeer interessant project. De stam ziet er mooi gaaf uit. Ik ga er van uit dat je deze ingrepen nu hebt durven doen aangezien je zelkova het hele jaar in een kas staat? Ik heb sinds kort twee vergelijkbare boompjes (prunus serrulata en prunus nipponica). Ik ga nu in de lente voor de eerste maal de wortels bekijken. Ik ben dus alvast benieuwd naar je volgende stappen. Ik weet niet of een prunus zich ook leent voor bezem stijl, en ik heb ook nog de redelijk zichtbare enten waar ik mee worstel, dus ik weet niet of de aanpak vergelijkbaar zal zijn. In elk geval benieuwd. .

Hey Linn..
De 'kas' waarin deze staat is niets anders dan zo'n polycarbonaat kasje van 1 bij 2 meter.. Ook staat de deur altijd open. Het enige voordeel is dus dat t niet regent daar en windstil is in het kasje. De ingreep die ik gedaan heb heeft verder niets te maken met dat de Zelkova in de kas staat. De wortels zijn niet bang voor n paar graden vorst.

Een Zelkova is natuurlijk dè klassiek soort voor n bezemstijl. Maar deze ingreep heeft niets te maken met de toekomstige stijlsoort. Het is een algemene ingreep om een mooie wortelvoet op te bouwen. Dat is, naast een goeie (vaak taps toelopende) stam , een van de eerste dingen waar je aandacht aan moet besteden bij het maken van een bonsai.
De volgende stappen zullen dezelfde zijn: volgens jaar, of over 2 jaar, de sterke wortels afzwakken of zelfs verwijderen, net als verkeerd geplaatste wortels verwijderen. Ik ga hiermee door totdat de wortelvoet gelijkwaardige wortels alle kanten op heeft. Hiernaast bedraad ik, afhankelijk van de stijl, de stam, als dat nodig is. Nu kun je het stamverloop nog aanpassen.

in dit geval ga ik de boom nog niet snoeien, want hoe meer loof, hoe meer wortelgroei en hoe meer diktegroei.

Is de dikte ook ongeveer in de richting van wat ik wil hebben, dan ga ik beginnen met het opbouwen van de kruin. Hij zal dan dus radicaal teruggesnoeid gaan worden. Wellicht top ik wel zo nu en dan om meer vertakking te krijgen. (Meer vertakking = meer blad = meer sapstroom = meer diktegroei)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts