Onderwerp:

Carpinus Betulus - Haagbeuk Bos 2 jaren 2 weken geleden #94414

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Hier een ander, vanaf 0, projectje van mij, die ik in 2017 begonnen ben: een Haagbeuk bos. Ik had ergens in Frankrijk een slab gevonden en het leek me leuk om die te gebruiken als basis voor een bos. Dus gewoon wat Carpinus zaailingen gehaald en alle penwortels eraf gesnoeid. Om ze te kunnen neerzetten heb ik alle voetjes van de zaailingen voorzien van een klomp keto. Vervolgens heb ik ze, zo onregelmatig mogelijk, en ook met verschil in hoogte op de steen gezet. Ik heb hierbij geprobeerd om vanaf de voorzijde de hoofdstammetjes zo min mogelijk te laten kruisen. Vervolgens heb ik het hele zwikkie, met slab en al, in n grote houten kist gezet. Het eerste jaar waren ze maar weinig gegroeid. Maar dat is logisch: ik had ze van onderen flink met snoeischaar te grazen genomen. Helaas heb ik van de startoperatie geen foto's gemaakt. Deze foto was van december 2018.
Het enige wat ik gedaan heb is 1x per jaar snoeien. De een meer dan de ander. Dit om zo dikteverschillen te krijgen in de stammetje. Ook hier en daar n draadje erin om wat beweging te krijgen.
Deze is van 2020:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Carpinus Betulus - Haagbeuk Bos 2 jaren 2 weken geleden #94415

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Vandaag, april 2022, vond ik het tijd om hem eens uit zijn bak te halen om de wortels eens flink aan te pakken. Hier na de snoei, er is zo'n 60% aan wortels afgegaan. Ik heb teruggesnoeid totdat de steen net weer zichtbaar was. De wortels beginnen ook al mooi over elkaar heen te groeien. Het volgende groeiseizoen zal er een veelvoud van wortels bijkomen. De bedoeling is dat veel wortels met elkaar gaan vergroeien zodat het echt n eenheid wordt.
Uiteraard heb ik hem hiernaar weer in een trainingspot ingegraven.
Ohja. hier n mooi voorbeeld van waar dit allemaal naartoe moet gaan in de toekomst (helaas weet ik niet meer waar ik deze foto vandaan heb en wie de eigenaar is)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Carpinus Betulus - Haagbeuk Bos 2 jaren 2 weken geleden #94416

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Leuk project met al mooi resultaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Carpinus Betulus - Haagbeuk Bos 2 jaren 2 weken geleden #94417

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Mooi. Hoop ook een zo een bos te kunnen maken in de toekomst. Wat me wel opvalt is dat je precies in het midden geen boom hebt staan waardoor een soort opening is gecreëerd. Heb je dit bewust gedaan ? M'n oog wordt er eigenlijk gelijk naartoe getrokken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Carpinus Betulus - Haagbeuk Bos 2 jaren 2 weken geleden #94418

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Waarom nu niet dan?
De opening heb ik, uiteraard bewust gemaakt. Ik wilde 2 subgroepen maken. Eigenlijk is het ook logisch dat er onder de grootste boom meer ruimte zit. Daar is het minste licht dus groeien daar het slechte andere komen. Later, als het allemaal meer vertakt is zal deze ruimte waarschijnlijk minder in het oog springen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Carpinus Betulus - Haagbeuk Bos 2 jaren 2 weken geleden #94420

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109

Marco buijsman schreef : Waarom nu niet dan?
De opening heb ik, uiteraard bewust gemaakt. Ik wilde 2 subgroepen maken. Eigenlijk is het ook logisch dat er onder de grootste boom meer ruimte zit. Daar is het minste licht dus groeien daar het slechte andere komen. Later, als het allemaal meer vertakt is zal deze ruimte waarschijnlijk minder in het oog springen.


Kan er nu de tijd niet voor vinden en vindt de slabs ook vrij prijzig om eerlijk te zijn op dit moment. Misschien tijdens een tocht door de heuvels in Duitsland vindt ik ooit nog een mooie schilfer natuursteen. Kun je nog een foto posten als het bos in blad staat? Ben wel benieuwd hoe hij dan oogt met die ruimte

Gr. David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Carpinus Betulus - Haagbeuk Bos 2 jaren 2 weken geleden #94431

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Zatoichi schreef :

Marco buijsman schreef : Waarom nu niet dan?
De opening heb ik, uiteraard bewust gemaakt. Ik wilde 2 subgroepen maken. Eigenlijk is het ook logisch dat er onder de grootste boom meer ruimte zit. Daar is het minste licht dus groeien daar het slechte andere komen. Later, als het allemaal meer vertakt is zal deze ruimte waarschijnlijk minder in het oog springen.


Kan er nu de tijd niet voor vinden en vindt de slabs ook vrij prijzig om eerlijk te zijn op dit moment. Misschien tijdens een tocht door de heuvels in Duitsland vindt ik ooit nog een mooie schilfer natuursteen. Kun je nog een foto posten als het bos in blad staat? Ben wel benieuwd hoe hij dan oogt met die ruimte

Gr. David

Het hoeft de eerste tig jaar nog niet op n slab te staan.... het moet eerst groeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Carpinus Betulus - Haagbeuk Bos 2 jaren 2 weken geleden #94432

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165

Zatoichi schreef :

Marco buijsman schreef : Waarom nu niet dan?
De opening heb ik, uiteraard bewust gemaakt. Ik wilde 2 subgroepen maken. Eigenlijk is het ook logisch dat er onder de grootste boom meer ruimte zit. Daar is het minste licht dus groeien daar het slechte andere komen. Later, als het allemaal meer vertakt is zal deze ruimte waarschijnlijk minder in het oog springen.


Kan er nu de tijd niet voor vinden en vindt de slabs ook vrij prijzig om eerlijk te zijn op dit moment. Misschien tijdens een tocht door de heuvels in Duitsland vindt ik ooit nog een mooie schilfer natuursteen. Kun je nog een foto posten als het bos in blad staat? Ben wel benieuwd hoe hij dan oogt met die ruimte

Gr. David


Ik heb er een te koop voor 125€.
Gemaakt uit leisteen en voorbereid met draad om de bomen vast te zetten.
Ik had hem voorbereid, maar toch iets anders genomen.



Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Carpinus Betulus - Haagbeuk Bos 2 jaren 2 weken geleden #94433

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Lastig te verzenden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Zatoichi.

Carpinus Betulus - Haagbeuk Bos 2 jaren 2 weken geleden #94434

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Ik heb je een pb gestuurd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts