Onderwerp:

Acer Palmatum 1 jaar 10 maanden geleden #94868

  • GuntherL
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 27
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo,

Graag had ik jullie mening eens verkregen over hetgeen ik wil/dien uit te voeren aan deze Acer Palmatum.



Heb dit boompje ongeveer een anderhalf jaar geleden gekocht.
Er zijn een aantal problemen die ik zou willen wegwerken, namelijk:

Boom is naar mijn inszien iets te lang om een goede balans te hebben met de stamdikte. Bovendien is de top lelijk door littekens van ingegroeide draad en zijn er daar ook destijds een drietal takken behouden op dezelfde hoogte, hetgeen nu al begint te leiden tot knotsvorming.
Daarom zou ik de boom willen inkorten tot juist onder de knotsvorming (zie paarse lijn in de top; dan zijn de drie takken op dezelfde hoogte weg, evenals het lelijke stuk met littekens) en met een nieuwe scheut een nieuwe top opbouwen.







Verder zijn er nog op twee plaatsen takken die op dezelfde hoogte staan (waarvan de onderste linkse tak ook een rare kromming heeft en ook littekens van ingegroeide draad). Ook daarvan zou ik telkens één van de twee takken willen wegnemen (zie paarse lijnen primaire takken).





Van daaruit zou ik de boom dan terug willen opbouwen.

Een extra bijkomstigheid is dat de boom normaalgezien in voorjaar 2023 verpot dient te worden.

Ik had het volgende plan in gedachten:

- Top snoeien deze zomer, zodat de boom makkelijker de mogelijkheid heeft om de wonde te herstellen in het groeiseizoen
- Verpotten in voorjaar 2023
- 2 takken weghalen in najaar 2023 (nov-dec)

Natuurlijk steeds rekening houdend met hoe op dat moment de gezondheid van de boom is.

Lijkt jullie dit ok of zien jullie het anders? Andere tips voor vormingsaanpak?

Alvast bedankt voor de feedback.
Groeten,
Gunther

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum 1 jaar 10 maanden geleden #94894

  • GuntherL
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 27
  • Ontvangen bedankjes 1
Niemand wat te zeggen hierover?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum 1 jaar 10 maanden geleden #94902

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 562
  • Ontvangen bedankjes 172
Gunther,
Ik heb je vragen al eerder gezien maar vind het lastig aan de hand van de foto’s alle te beantwoorden.
Ik zie inderdaad de verdikking als minder fraai maar de oplossing zie ik niet goed genoeg. De globale stappen lijken me wel goed.
Ik vraag me wel af of het verwijderen van de eerste tak links een goed idee is aangezien die qua dikte een goede verhouding heeft met de rest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum 1 jaar 10 maanden geleden #94903

  • GuntherL
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 27
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt voor jouw feedback.

Ja, die linkertak heeft idd al een aanvaardbare dikte, en was eerst van plan die verder te laten aandikken... doch er zit die onnatuurlijke bocht in... en die rechtertak is nieuw en kan ik zelf zetten hoe ik wil... natuurlijk moet die dan ook weer serieus aandikken en moet ik tevens hopen dat er aan de andere kant ook nog een tak komt, maar dan niet op gelijke hoogte...

Het is natuurlijk hopen op het beste :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum 1 jaar 10 maanden geleden #94904

  • GuntherL
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 27
  • Ontvangen bedankjes 1
Met betrekking tot de top zie ik wel waar ik naartoe wil; mijn vraag hieromtrent is eerder of ik de boom kan inkorten nu in de zomer of dat ik dat toch beter in de rustperiode doe (winter)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum 1 jaar 10 maanden geleden #94905

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 562
  • Ontvangen bedankjes 172
De top eruit halen zou ik wel aandurven, er blijft genoeg loof dan over, wel de wond afdekken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum 1 jaar 10 maanden geleden #94906

  • GuntherL
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 27
  • Ontvangen bedankjes 1
Toch de wond afdekken met wondpasta? Ik heb her en der al gelezen dat dit achterhaald zou zijn en eerder ziektes of schimmel in de hand kan werken. Dat de wond beter onbedekt blijft.
Verder ook iets gezien van Japanse bonsaimeester die nu zelfklevend aluminium zou gebruiken met heel goede resultaten.

Zoveel meningen en oplossingen:-) moeilijk te weten wat nu goed is of niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum 1 jaar 10 maanden geleden #94922

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 931
Voorop gesteld: je kritische blik op je boom is goed.
Echter: voor een beetje redelijke bonsai is er een minimaal aantal takken nodig: Een eerste tak, de karaktertak, die aan de linkerkant of rechterkant van de boom zit, en dan schuin naar voren komt. Dan een tweede tak, de balanstak. Die zit aan de andere kant van de boom, ook schuin naar boven. De derde cruciale tak is de achtertak. die gaat, zoals de naam al zegt, naar achteren en dan iets meer naar de kant waar de eerste tak zit. Tenslotte heb je de top, zie globaal in een driehoek gevormd is. In de onderste 2/3 van de hoogte van de boom moet de stam zichtbaar zijn. De top is dus ong. 1/3 van de hoogte van de boom.
Dit hierboven is de meest eenvoudige opbouw van een goede boom waarin diepte en evenwicht zit.
Jouw boom kan hier niet aan voldoen. Dus vandaar dat ik tot de conclusie kom dat dit gewoon geen goed materiaal is. Helaas maar waar.

Het enige wat je wel kunt doen is lekker laten uitgroeien en als de uitlopers lang genoeg zijn boorenten gaan plaatsen op de juiste plekken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum 1 jaar 10 maanden geleden #94924

  • GuntherL
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 27
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi Marco, bedankt voor jouw feedback. Als ik jouw bomen bekijk, dan is dit materiaal inderdaad niets vergeleken daarmee. Dat besef ik :)
Maar wil toch ermee aan de slag en hopelijk met wat engelengeduld er toch het beste uithalen en misschien toch nog een leuk boompje eraan overhouden.
Ik snap jouw uitleg ivm de takzetting. Links en rechts is er al, maar niet goed geplaatst dus vandaar dat ik die linkse weg wil en hopen dat er op de juiste plaats een scheut wil komen. Zoniet wil ik die boorent zeker overwegen, al heb ik zoiets nog nooit gedaan :)
Verder, niet zichtbaar op de foto, is er ook al een tak achteraan. Dus die kan ik ook behouden. Top zou ik dan inderdaad opnieuw moeten opbouwen.
Het zal nooit een topboom worden dat besef ik, maar het wordt goed materiaal om wat op te proberen en er toch wat leuks trachten van te maken. Ik post wel regelmatig eens iets om de vooruitgang te tonen. Misschien verbaast de boom nog wel positief op termijn :lol:

Groeten
Gunther

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum 1 jaar 10 maanden geleden #94933

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 931

GuntherL schreef : Hoi Marco, bedankt voor jouw feedback. Als ik jouw bomen bekijk, dan is dit materiaal inderdaad niets vergeleken daarmee. Dat besef ik :)
Maar wil toch ermee aan de slag en hopelijk met wat engelengeduld er toch het beste uithalen en misschien toch nog een leuk boompje eraan overhouden.
Ik snap jouw uitleg ivm de takzetting. Links en rechts is er al, maar niet goed geplaatst dus vandaar dat ik die linkse weg wil en hopen dat er op de juiste plaats een scheut wil komen. Zoniet wil ik die boorent zeker overwegen, al heb ik zoiets nog nooit gedaan :)
Verder, niet zichtbaar op de foto, is er ook al een tak achteraan. Dus die kan ik ook behouden. Top zou ik dan inderdaad opnieuw moeten opbouwen.
Het zal nooit een topboom worden dat besef ik, maar het wordt goed materiaal om wat op te proberen en er toch wat leuks trachten van te maken. Ik post wel regelmatig eens iets om de vooruitgang te tonen. Misschien verbaast de boom nog wel positief op termijn :lol:

Groeten
Gunther

Misschien kun je er wel een houten kist project van maken? 1x n basissnoei geven, een aantal jaar lekker ongeremd door laten groeien op een goed grof korrelig substraat en veel mest geven?


Mijn startmateriaal is absoluut niet altijd iets bijzonders hoor. Neem bijvoorbeeld mijn wedstrijdboompje hier, n Spiraea Nipponica Snowmound: www.bonsaiempire.nl/forum/wedstrijden/16...oom-wedstrijd-boom-4
Materiaalkosten waren ongeveer 5 euro...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts