Onderwerp:

Eerste vorming larix 1 jaar 3 maanden geleden #95545

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 278
  • Ontvangen bedankjes 44
De eerste vormgeving van een larix die ik begin dit jaar dit jaar gekocht heb. Ik had besloten om dit als voorkant van de boom te nemen omdat hier het meeste beweging in de vrij rechte stam zit

Na het snoeien en bedraden is dit het resultaat
Op foto ziet het er altijd slechter uit dan in realiteit (of toch bij mij)
De bedoeling is dat de oorspronkelijke top en onderste dikke stomp een jin/shari worden

Na de boom nog eens rond te draaien begin ik nu wel te twijfelen aan de voorkant..
Als ik de boom van de(achterkant) bekijk vind ik de bovenste tak er beter uitzien en is het effect van de heel ronde buiging weg, wel zit dan die onderste dikke stomp aan de achterkant


Ik heb meerdere kleine takjes langer gelaten omdat de hoofdtakken nog wel stevig moeten verdikken en de bedoeling is om deze nu weer een aantal jaar te laten doorgroeien.

Ik hoor graag jullie mening
  • Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
    Log in of registreer om die te bekijken

    Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

    Eerste vorming larix 1 jaar 3 maanden geleden #95547

    • Zatoichi
    • Zatoichi's Profielfoto
    • Offline
    • Platinum Member
    • Platinum Member
    • Berichten: 510
    • Ontvangen bedankjes 108
    Eerste vorming is altijd lastig, om ook het beeld van hoe de boom er over 5 jaar uit zou zien met de huidige takzetting in verdere ontwikkeling. Ik vindt het een mooi begin en zou nu lekker wachten tot de groei erin zit in het voorjaar en dan nog eens terug komen naar de boom om te kiezen wat je voorkant wordt
    De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jason

    Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

    Eerste vorming larix 1 jaar 3 maanden geleden #95549

    • Jason
    • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
    • Offline
    • Elite Member
    • Elite Member
    • Berichten: 278
    • Ontvangen bedankjes 44
    Een zeer goed idee ;)

    Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

    Eerste vorming larix 1 jaar 3 maanden geleden #95552

    • Griekse bonsai
    • Offline
    • Platinum Member
    • Platinum Member
    • Berichten: 384
    • Ontvangen bedankjes 159
    Hallo Jason,

    als aanvulling op David z 'n verhaal, zoals ik het op de foto 's zie, heb ik het volgende toekomstbeeld voor deze boom voor ogen.

    De voorzijde van de boom zou die zijn met de dikke stomp aan de linkervoorzijde.
    Dan komt ook de nebari veel beter uit. Die aan de achterzijde is een beetje magertjes.
    De bochten in de boom zijn zo ook beter.
    De plaatsing van de takken aan de stam en zeker ook de toptak aan de voorzijde zijn zo ook beter dan op de foto met de dikke stomp aan de achterkant
    Hij staat nu al een beetje hellend in de pot, dat zou ik ook zeker zo houden, misschien zelfs nog iets meer.

    Ik vind het wel jammer dat je van die dikke stomp de 1e (dunne) tak hebt verwijderd. Die zou mogelijk best een mooie aanvulling aan die kant hebben kunnen geven.
    Zoals de dikke stomp er nu bij staat, komt hij ook niet goed uit (in mijn idee) en zou ik er maar een korte dunne jin van maken. Hij zou anders te veel naar voren steken.

    Zo op de foto ziet de rest van de takken er voor de toekomst aardig uit.

    De levende top van de boom zou ik onder de jintop houden en als dat mogelijk is, deels naar de rechterzijde buigen. (misschien in fases) Dan heb je daar ook nog een beetje extra groen, wat nu een "beetje " karig is.

    En verder goed vertroetelen door flink te bemesten. Ik ben benieuwd wat er over een aantal jaren bij gegroeid is aan nieuwe takken.

    Bonsaigroet, Joop.

    Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

    Eerste vorming larix 1 jaar 3 maanden geleden #95553

    • Jason
    • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
    • Offline
    • Elite Member
    • Elite Member
    • Berichten: 278
    • Ontvangen bedankjes 44
    Bedankt joop, voor je uitgebreide visie over mijn boom altijd fijn om te lezen.

    Ik kan me allee maar aansluiten bij wat je zegt, ik heb vanmorgen de boom nog eens goed bekeken en het is vooral op foto wat twijfelachtig wat de voorkant moet worden wellicht komt het door de hoek waaruit de foto is genomen, in realiteit is het voor mij vrij duidelijk dat de gekozen voorkant het ook wel zal worden.

    Inderdaad zal van de onderste stomp maar een kleine jin gemaakt worden of zelfs weg worden genomen, wat de top betreft is het wel de bedoeling dat deze hoger zal zitten dan de oude top.

    De hoek van de de boom heb ik zelf al zo schuin gezet, dat kan je niet op de foto zien maar er zitten wat plankjrs onder de pot, en zal bij een volgende verpotting minstens zo schuin werden gezet

    Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

    Eerste vorming larix 1 jaar 1 maand geleden #95802

    • Jason
    • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
    • Offline
    • Elite Member
    • Elite Member
    • Berichten: 278
    • Ontvangen bedankjes 44
    Hij heeft er al zin in

    Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
    Log in of registreer om die te bekijken

    Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

    Eerste vorming larix 1 jaar 1 maand geleden #95803

    • devriesman
    • devriesman's Profielfoto
    • Offline
    • Elite Member
    • Elite Member
    • Berichten: 259
    • Ontvangen bedankjes 64
    Dat is vroeg.
    Had al gehoord dat hier op de Veluwe ook al lariksen uitlopen. Mijn lariksen doen gelukkig nog niets.

    Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

    Eerste vorming larix 1 jaar 1 maand geleden #95804

    • Jason
    • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
    • Offline
    • Elite Member
    • Elite Member
    • Berichten: 278
    • Ontvangen bedankjes 44
    Ik heb er 2 waarvan er maar 1 begint uit te lopen, ze hadden wel een andere standplaats 1 met meer zon die we da afgelopen tijd wel wat vaker hebben gezien

    Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

    • Pagina:
    • 1
    Inloggen Registreren
    Cron Job Starts