Onderwerp:

Wisteria uit volle grond vormen ideeën? 1 jaar 2 weken geleden #95977

  • Soepbeker
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, sinds twee jaar lid van bonsaivereniging midden NL en zo'n 5 jaar bezig met bonsai. De meeste informatie opgedaan uit boeken en internet...Echt beginner dus.
Ik probeer veel, en faal ook vaak, maar elke keer leer ik weer wat. Op de vereniging krijg ik veel hulp en tips, maar ik heb nog niet veel gevoel voor het vormen van een boom.

Nu heb ik weer een nieuw project. Een wisteria voor 20 euro ergens vorige week uit de grond mogen graven en in pot gezet. Hij staat nu in tuinaarde met compost en ik kom er de komende maanden niet meer aan (misschien een jaar zelfs met rust laten?)... Maar wat doe ik daarna? Hij is te groot (meer dan een meter hoog) heeft meerdere dikke stammen waar bloemen aan de vertakkingen zitten. Ik heb geprobeerd in kleur aan te geven welke takken bij welke stam horen. Zouden jullie 1 stam kiezen en de ander afzagen?

Hartelijke groet,
Stephanie

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Soepbeker. Reden: foto's toevoegen

Wisteria uit volle grond vormen ideeën? 1 jaar 2 weken geleden #95978

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 567
  • Ontvangen bedankjes 175
Beste,
De 2 oude stammen zijn wel mooi al zou ik ze het liefst splitsen in 2 planten maar gezien de wortels is dat voor nu geen optie.
De 2 horizontale takken die op de pot rand liggen zou ik verwijderen.
De meeste dikke zijtakken zijn denk ik niet bruikbaar maar zou ik voor nu denk maar laten zitten. Eerst maar uit laten lopen en dan kan je met de nieuwe scheuten aan de slag om te vormen.
Aangezien er maar weinig fijne wortels aan zitten kun je beter de bloemen verwijderen zodat alle energie naar herstel kan gaan.
Mogelijk kan je als er nieuwe wortels ontwikkel de stammen later splitsen in 2 planten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Soepbeker

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wisteria uit volle grond vormen ideeën? 1 jaar 2 weken geleden #95982

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Stephanie,

welkom op dit forum, veel leesplezier en succes met je hobby.

Zoals Reinier (RvV) al schreef, zou ik ook in grote lijnen doen.
Je hebt zelf de Wisteria uitgegraven, dus weet je ook hoeveel wortels hij had.
Bij veel wortels, zou ikzelf de lange takken net een stukje boven de 1e uitlopers nu al afknippen. Hij is nog maar net aan het uitlopen, dus dat kan nog wel.
Bij weinig wortels, niets doen en pas volgend voorjaar verdere aktie ondernemen.

Zo vanaf de foto's is mijn idee dat de rechtse stam de meest interessante van de 2 is. Die heeft meer beweging dan de linkse die te recht en zonder beweging is.
Dus aan de hand van de foto's zou ik volgend voorjaar ook splitsen. Mogelijk zelfs de hele stronk voor de rechtse stam houden en de linkse stam bij de basis afzagen.
Een 2-stam is denk ik geen optie.
Dit jaar hem vanaf mei lekker bemesten, zodat hij lekker kan groeien.

Bonsaigroet, Joop.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Soepbeker

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wisteria uit volle grond vormen ideeën? 1 jaar 2 weken geleden #95985

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Ik zou hem persoonlijk ook later splitsen, voor nu laten herstellen.
Staat deze in grond uit de tuin? Zou niet mijn keus geweest zijn.
Misschien als je volgend jaar gaat verpotten en aan de wortels gaat werken. Bovenste helft van de grond er uit. Houten plankje welke kleiner is dan de pot erin. Aan alle kanten een cm ruimte overhouden. Laagje korrelsubstraat er op, daarboven op de wisteria. Door houten plankje kunnen wortels niet meer recht naar beneden groeien, gaan dus opzij(meteen juiste richting op), en door die cm kier naast het plankje naar beneden de grond in.
Doordat de wisteria dan in korrelsubstraat staat, zal je zien dat je dichter bij de stam meer fijne wortels krijgt. Waardoor je de wortelkluit kleiner kan maken. Nu door deze in tuingrond te zetten, maakt deze vast lange wortels aan en heb je vaak alleen aan de potranden fijne haarwortels.
Als er op nog niet genoeg haar wortels aan b.v. één kant van de stam zitten bij her verpotten, dan beschadig je de bast waar je de wortels wilt, wat met een mes, en doe je daar wat stekpoeder op.

Succes met deze leuke hobby. Zie graag de foto's als deze in blad staat.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Soepbeker

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wisteria uit volle grond vormen ideeën? 1 jaar 2 weken geleden #95988

  • Soepbeker
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Super bedankt voor alle tips, hier kan ik zeker wat mee! Tot snel!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren