Onderwerp:

van Ginseng naar Microcarpa 5 maanden 4 weken geleden #96566

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo allemaal,

Ongeveer 7 jaar terug kreeg ik van een vriend als cado-tje een kleine Ficus Ginseng van +- 20 cm hoog en een dun stammetje van een paar cm.
5 Jaar terug ben ik naar Griekenland verhuisd en o.a. de Ginseng ging ook mee.
Weer een paar jaar later dacht ik wat moet ik er nou eigenlijk mee, die Ficus met z'n vreselijk lelijke wortels die eigenlijk helemaal geen bonsai is.

Ik besloot het boompje in de volle grond te planten. Daar stond hij 2 jaar in en groeide als kool. In die 2 jaar tijd was hij +- 1 meter hoog en bijna net zo breed geworden met dikke takken en een flinke wortelkluit.
Ik besloot hem weer uit te graven.
Gelukkig waren de ginseng-wortels geheel verdwenen en was hij nu (volgens mij) een gewone microcarpa geworden, want het wortelgestel was totaal anders. (als het anders is, hoor ik het graag!)

Van de wortelkluit, zaagde ik alle dikke wortels af. Er bleven nog maar een handjevol dunne wortels over.
Bovengronds zaagde ik ook alle niet te gebruiken takken af en plantte hem in een grote trainingspot, gevuld met fijn grit. (maximaal 1 cm ) Ik had het idee (en nog steeds) er een 2-stam van te maken, zoals ik hem nu gevormd heb.
De nebari heeft nu een dikte van 9 cm en z 'n totale hoogte is +- 30 cm.

Na een paar maanden begon hij weer langzaam aan uit te lopen, totdat er op beide takken een aardige bos nieuwe uitlopers zat.
Ik heb hem nu net weer licht gesnoeid en zal moeten wachten tot de uitlopers een beetje dikkere takken zijn geworden eer ik er mee verder kan.
Misschien wordt het (n)iets.

Bonsaigroet, Joop.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts