Onderwerp:

Acer Sempervirens Yamadori pre-bonsai 5 maanden 1 week geleden #96593

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo allemaal,

Dit is een niet veel getoonde boom op dit forum, betreft een Acer Sempervirens, hier bekend als Kretenzische esdoorn.
Het is een wintergroene esdoorn die langzaam groeit en niet van al te veel nattigheid houdt. Hier in Europa komen ze voor in het oostelijk deel van het Middellandse Zee-gebied waar ik woon.

Hier in de directe omgeving waar ik woon, zie je ze niet veel. (De Acer Sempervirens lijkt veel op de Acer Buergerianum, die ook een 3-lobbig blad heeft maar dat van de Sempervirens is iets kleiner en stomper.)
Daarom was ik heel blij dat ik er afgelopen donderdag 1 zag staan ​​aan de rand van een olijfboomgaard met een hele berg afgeknipte olijftakken ernaast (olijvenplukseizoen), bijna klaar om te verbranden, zodat deze Acer ook naar de bomen-hemel zou gaan. Gelukkig kon ik hem redden, want de boeren kijken niet zo krap als ze afgeknipte olijftakken verbranden want als er dan een struik of boompje naast staat, verbranden ze dat gewoon mee.

De boom stond precies op de rand van een talud van +- 45 graden helling, dus het was ook best wel moeilijk om hem uit te graven.
De takkenbos van deze Acer was +- 1 x 1,5 meter in doorsnede.
Met een pikhouweel, zaag en snoeischaar en een grote kunststof bak om hem in te zetten, had ik alle gereedschappen die ik nodig had.
Ik had +- 1 uur nodig om hem uit te graven.
Ondertussen had ik al veel lange takken die ik toch niet kon gebruiken, flink ingekort, ook om het graven makkelijker te maken.
Maar bij de auto (met best wel een aanzienlijke bagageruimte, paste de boom in bak er niet in, dus moest ik nog meer takken inkorten. Na het snoeien was de boom in doorsnede ongeveer gehalveerd. Thuis gekomen ben ik gelijk gaan kijken naar de mogelijkheden die de boom qua stijl in zich had en verder gegaan met heel veel takken weg te snoeien.

Vrijdag ben ik verder gegaan en heb van de originele boom +- 5 a 10 % over.
De boom, zoals hij nu in de bak staat, is +- 42 cm hoog en heeft een nebari van +- 18 cm.
Wat ik overhield van de boom, ziet er nu niet meer zo mooi uit, maar hij heeft een goede basis.

Aanstaand voorjaar, als zijn gezondheid goed, is mag hij weer veel nieuwe takken laten groeien, waaruit ik een selectie kan gaan maken.
Ook moet ik dan de afgezaagde takstompen in oude stronkjes omdremelen. Die zijn voorlopig wel ingesmeerd met een wondbeschermingsmiddel.
Als alles goed gaat, zal ik, als hij weer veel nieuwe groei heeft, een update maken.
Voorlopig, ik denk wel minimaal 4 a 5 jaar, zal hij wel in een trainingspot of volle grond staan.

Bonsaigroet, Joop

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: devriesman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Sempervirens Yamadori pre-bonsai 5 maanden 1 week geleden #96595

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 567
  • Ontvangen bedankjes 175
Leuk project Joop, goed begin, ben benieuwd naar de ontwikkeling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Sempervirens Yamadori pre-bonsai 5 maanden 1 week geleden #96598

  • Nelis
  • Nelis's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 521
  • Ontvangen bedankjes 84
Zeker een mooi projeckt.
Weer wat te volgen leuk.

Nelis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts