Onderwerp:

Pinus Mugo ontwikkeling 1 maand 3 weken geleden #97976

• GuntherL
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo,

Ik heb een aantal vragen mbt de verdere ontwikkeling van een pinus mugo.

De primaire takken zijn aanwezig. Het doel is het verder uitbouwen van secundaire en indien nodig tertiaire takken.
Ik heb al heel wat video's bekeken en informatie gelezen over het vormen van een pinus mugo.
Ik heb begrepen dat je voor verdere uitbouw van vertakking naar binnen toe (dus backbudding) op het uiteinde van een tak de knoppen terugbrengt tot maximum twee en dat je deze laat uitgroeien tot kaarsen van ongeveer 2 tot 4 cm. Deze dien je dan terug te nijpen om backbudding te bevorderen om op die manier knoppen meer naar binnen op de tak te krijgen die dan kunnen meehelpen aan verdere vertakking.

Wat mij vooral opvalt in die info en video's is dat het precies de bedoeling is om in de uiteindelijke vorming ertoe te komen dat aan het einde van elke vertakking die behouden wordt (ik bedoel dan de fijnste vertakking) slechts één knop met naalden overblijft. Is dat correct? Of mogen er meerdere knoppen met naalden overblijven op zo'n fijne vertakking?

Een tweede vraag: als je uiteindelijk de fijne vertakking hebt die je wil, dan veronderstel ik dat je niet meer werkt met het laten uitgroeien van kaarsen om die dan op een lengte van 2 tot 4 cm te nijpen, maar dat je eerder gewoon knopselectie doet op elke fijne vertakking en deze dan onmiddellijk nijpt als de naalden uitgekomen zijn (dus niet laten uitgroeien)? En dat je dan (een deel van?) de oude naalden wegplukt.

Misschien wat basisvragen, maar ben nog niet zo in-to pinussen en zit dus met wat vragen :( .

Ik voeg een aantal foto's toe; foto 1 is hoe ik 'em aankocht. Foto 2 en Foto 3 is na een eerste vorming.
Ik hoop dat de foto's een beetje sprekend zijn, want vind het niet zo simpel om een goede foto van een bonsai te maken...
Ik heb ook nog wel redelijk wat naalden laten zitten op de primaire takken waar ik nog knoppen wil, aangezien ik ook gelezen had dat pinus mugo enkel knoppen maakt waar nog naalden zitten...

Feedback is altijd welkom :-)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren