Onderwerp:

Johannes Broodboom Yamadori 2 maanden 5 dagen geleden #98083

• Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 191
Hallo weer,

Nu een boom die zeker in Nederland niet in het wild voorkomt.
De Johannes Broodboom, Ceratonia Siliqua, die in landen rond de Middellandsezee voorkomt.
De peulen werden door Johannes de Doper in de historie geplukt als voedsel. Tegenwoordig worden ze als voedsel voor dieren gebruikt en zelfs mijn honden vinden ze lekker. Ik heb er ook weleens 1 op en ze smaken naar vanille.

Ze kunnen tussen 10 en 20 meter hoog worden, kunnen heel goed tegen hitte en droogte en zijn het hele jaar door groen. Ze groeien heel langzaam en hebben rond-ovaal en heel stevig leerachtig blad.

Mijn boom stond in een wei naast mijn huis waar ook af en toe koeien grazen en was gezien z'n nebari van 18 cm breed, al enkele tientallen jaren oud. Ik heb al heel veel Joh. Br,bomen gezien maar nooit 1 die zo kort en krachtig was als deze. Kennelijk vinden koeien de jonge blaadjes van die boom ook lekker.
De stijl van de boom is een "Kabudachi".

De boom werd uitgegraven en thuis in een plastic krat geplaatst in een luchtig substraat. Hij had toen al behoorlijk wat wortels.
Na twee jaar bleek de boom al goed beworteld te zijn met volop nieuwe scheuten en heb ik hem na hem weer een lichte snoeibeurt te hebben gegeven, in een platte schaal geplaatst.

De komende jaren zullen worden gebruikt om de boom te verfijnen en iets meer naar beneden ook nieuwe groei te krijgen, waardoor hij iets voller zal zijn.

Bonsaigroet, Joop

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: devriesman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts