Onderwerp:

Haagbeuk Fagus Sylvatica Atropunicea 12 jaren 7 maanden geleden #3719

  • jeff
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Allereerst zal ik mij even voorstellen omdat ik nieuw ben op dit forum. Mijn naam is Jeff en sinds enkele maanden ben ik besmet met het bonsai virus. Ik heb Bonsai bomen altijd al mooi gevonden, maar heb er nooit eerder aan gedacht mijn hobby ervan te maken.

Ik heb in de afgelopen tijd twee bonsai boompjes aangeschaf, een Liguster (waar ik de soort helaas niet van weet en een Pseudolarix Amabilis.
Ook heb ik in en tuincentrum een Juniperus en een haagbeuk aangeschaft waar ik zelf een bonsai van probeer te maken.

Over de Haagbeuk (Fagus Sylvatica Atropunicea) heb ik nog wat vragen.
Ik heb voor deze Haagbeuk gekozen ipv de meest gebruikte omdat ik de stam en wortels van deze boom mooi vond, maar vooral omdat ik de kleur van het blad erg mooi vind.
De boom is op het moment ongeveer zestig cm hoog. Uiteraard wil ik dat de stam dikker wordt en dat hij nog een centimeter of tien á twintig in de hoogte
groeit.
Ik heb hem nu, zoals op de foto te zien is, in een flinke pot staan (Ten opzichte van de boom iig).

Mijn vraag is wat beter is hem in deze pot laten staan, of hem in de volle grond plaatsen?

Ook vroeg ik mij af of iemand mij kan vertellen op welk moment ik hem het beste in een bonsai pot/schaal kan zetten en wanneer ik hem het best kan snoeien om hem te vormen.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Haagbeuk Fagus Sylvatica Atropunicea 12 jaren 7 maanden geleden #3721

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Dag Jeff en welkom op het forum.
Je haagbeuk is zoals je schrijft momenteel 60 cm hoog, waarom wil je hem nog 20 cm laten doorgroeien vraag ik me af.
Een dergelijke lengte vraagt ook een stamdikte die daarmee in verhouding is en uiteindelijk ook een daarbij passende bonsaipot!

Zoals in een eerder bericht al vermeld is volle grond altijd de beste optie om een dikkere stam te verkrijgen maar ook dit boompje kan voorlopig wel even vooruit in die ruime pot.

Tja en dan je laatste vraag, wanneer in een bonsaipot en wanneer snoeien en vormen.
Ik zou allereerst dit boompje een flink stuk inkorten en dan van een geschikte zijtak een nieuwe top maken.
Het boompje goed bemesten zodat er veel nieuwe scheuten ontstaan en die nieuwe uitgroei al enigszins middel bedraden in de gewenste richting zetten.
Na verloop van tijd als het boompje flink is gegroeid en ook een redelijke stam heeft kun je d.m.v. een gerichte snoei en bedrading het boompje de gewenste vorm geven.
Als dat allemaal naar wens is verlopen kun je het boompje in een passende bonsaipot zetten! Dit is zo ongeveer de gang van zaken.

Maar uiteindelijk beslis je natuurlijk zelf wanneer je je boom in een bonsaipot zet!;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Haagbeuk Fagus Sylvatica Atropunicea 12 jaren 7 maanden geleden #3722

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
eerst een paar jaar in volle grond voor dikkere stam.

in een bonsai pot zetten als je tevreden bent met de stamdikte, doe dit trouwens in het voorjaar !!!

ook snoeien in het voorjaar, nieuwe uitlopers nijpen (middelste scheut eruit trekken met een pincet of vingers)\

succes, kan een mooie boom worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Haagbeuk Fagus Sylvatica Atropunicea 12 jaren 7 maanden geleden #3723

  • jeff
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Hank,

Bedankt voor je antwoorden. Ik wilde de boom in eertste instantie wat groter laten groeien omdat ik het idee had dat de verhoudingen dan beter uit zouden komen.

Ik had gelijk nog een vraag over het inkorten van de boom. Zou ik dat in deze tijd van het jaar nog kunnen doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Haagbeuk Fagus Sylvatica Atropunicea 12 jaren 7 maanden geleden #3725

  • jeff
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt Dea,

Wbt het snoeien is gelijk een antwoord op een vraag die ik aan Hank stelde.

De uitlopers kan ik dan iig alvast nijpen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Haagbeuk Fagus Sylvatica Atropunicea 12 jaren 7 maanden geleden #3738

  • PatrickVanHoogstraten
  • PatrickVanHoogstraten's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 180
  • Ontvangen bedankjes 18
de kleur van de bladeren zijn erg mooi.
ik heb eigenlijk nog wel een vraag over de haagbeuk.

ik heb een haag met beuken, ik wil graag er eentje tussenuit halen, dus uit de volle grond halen. welke tijd kan ik zoiets doen van het jaar?. ik heb nu twee jaar aan een stuk de wortels rond de haagbeuk door gestoken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Haagbeuk Fagus Sylvatica Atropunicea 12 jaren 7 maanden geleden #3755

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Als de haagbeuk in ruste is lijkt me dat het juiste tijdstip om het betreffende exemplaar er tussenuit te halen, vergezeld van een ruime wortelkluit.
Ik denk dat je dan de meeste kans van slagen hebt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Haagbeuk Fagus Sylvatica Atropunicea 12 jaren 7 maanden geleden #3762

  • PatrickVanHoogstraten
  • PatrickVanHoogstraten's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 180
  • Ontvangen bedankjes 18
hank, top!. dan zal de haagbeuk in de herfst eruit worden gehaald. tegen die tijd zal ik een foto posten. omdat deze in een haag zit zal aan 1 kant de takken niet echt volgroeid zijn.
deze staat aan het uiteinde van de haag en heeft aan de rechterkant veel meer takken dan links.

dus ik ben een beetje voorbeelden aan het zoeken wat ik er eigenlijk een beetje van kan maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Haagbeuk Fagus Sylvatica Atropunicea 12 jaren 7 maanden geleden #3765

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Ergens halverwege juni werd er in de buurt een beukenhaag van wel 50 meter lengte weggehaald bij een appartementencomplex.
Machinaal werden de boompje van ong. 60 cm hoog uit de grond getrokken.
Er bleef wat grond aan zitten en de wortels waren in tact.:unsure:
Werden weggegooid:ohmy: en ik mocht enkele meenemen.
Thuis opgepot en het leek goed te gaan totdat na een week of 4 alle drie de beukjes het blad lieten hangen en uiteindelijk sneuvelden.
Tijdstip van verpotten wellicht te vroeg (maar kon niet anders), te weinig (haar)wortels, andere grondsoort?, zeg het maar.
In ieder geval wel weer een ervaring rijker geworden!;)
Daarom ook in het vervolg als zo'n boompje in ruste is zoals eerder aangegeven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Haagbeuk Fagus Sylvatica Atropunicea 12 jaren 5 maanden geleden #4252

  • Tim
  • Tim's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Zou je niet overwegen een markot aan te brengen? de voet van de boom lijkt me nu zo smal?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren