Onderwerp:

Re: Bonsai esdoorn 13 jaren 3 maanden geleden #428

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
@Alpine, alhoewel ik het helemaal eens ben met je adviezen en het prachtig vind dat je de moeite neemt deze te delen vind ik dat er best met iets meer respect mag worden gepraat richting Micka.
Het mag duidelijk zijn dat hij een beginner is en juist om die reden om advies vraagt; je kunt niet verwachten dat het vanzelfsprekend is dat er niet moet worden gesnoeid in de winter; ik had dan ook gehoopt dat je dit zou uitleggen ipv te vinden dat Micka dit zelf maar had moeten weten. Het forum is er om te helpen, zeker niet mensen hun enthousiasme te ontnemen.

Zonder hier verder al te veel woorden aan vuil te maken... Micka; dat snoeien (mits je de boom buiten houdt) is zoals Alpine aangaf beter om even uit te stellen. Voor de acer (als ik me niet vergis) is flinke snoei beter uit te voeren in, of vlak voor het groeiseizoen.
Kijk anders even hier: www.bonsaiempire.nl/geschikte-boomsoorten/acer

@Hank; jij nog iets toe te voegen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bonsai esdoorn 13 jaren 3 maanden geleden #429

  • micka05
  • micka05's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 31
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo Oscar, ik wil even wat recht zetten, ik ben geen hij :( maar een zij :woohoo:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by micka05.

Re: Bonsai esdoorn 13 jaren 3 maanden geleden #430

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Tja of ik nog wat heb toe te voegen. Eigenlijk alleen dit, voor ik naar het hogere onderwijs ging moest ik eerst de kleuterschool en de lagere school doorlopen.;)
Betreffende het snoeien van de Acer het volgende. Nu lichtjes snoeien kan maar zoals ik eerder vermeldde, hou rekening met invriezen. Of zet het boompje na een snoeibeurt op een vorstvrij plekje. Heel erg weinig water geven en de grond bijna droog houden(niet uitdrogen) voorkomt of beperkt i.i.g. het bloeden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bonsai esdoorn 13 jaren 3 maanden geleden #431

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

micka05 schreef : Hallo Oscar, ik wil even wat recht zetten, ik ben geen hij :( maar een zij :woohoo:

Oscar zie je op het forum nou vast niet meer terug!;):P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bonsai esdoorn 13 jaren 3 maanden geleden #433

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Haha een kleine fout, excuses :-)
Bedankt voor je uitleg Hank ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bonsai esdoorn 13 jaren 3 maanden geleden #435

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84

Oscar schreef : @Alpine, alhoewel ik het helemaal eens ben met je adviezen en het prachtig vind dat je de moeite neemt deze te delen vind ik dat er best met iets meer respect mag worden gepraat richting Micka.
Het mag duidelijk zijn dat hij een beginner is en juist om die reden om advies vraagt; je kunt niet verwachten dat het vanzelfsprekend is dat er niet moet worden gesnoeid in de winter; ik had dan ook gehoopt dat je dit zou uitleggen ipv te vinden dat Micka dit zelf maar had moeten weten. Het forum is er om te helpen, zeker niet mensen hun enthousiasme te ontnemen.

Zonder hier verder al te veel woorden aan vuil te maken... Micka; dat snoeien (mits je de boom buiten houdt) is zoals Alpine aangaf beter om even uit te stellen. Voor de acer (als ik me niet vergis) is flinke snoei beter uit te voeren in, of vlak voor het groeiseizoen.
Kijk anders even hier: www.bonsaiempire.nl/geschikte-boomsoorten/acer

@Hank; jij nog iets toe te voegen?


Oscar het is zeker niet de bedoeling iemand te kwetsen, maar er moet toch ook wel een beetje nagedacht worden. zo gaat iemand veel meer opsteken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bonsai esdoorn 13 jaren 3 maanden geleden #436

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Hank je moet opletten met snoeien( snoeien doet groeien ) .
Je gaat nu lichtjes snoeien een goede week later gaat de temperatuur enkele gr. warmer en ons boompje denkt, ha de lente breekt aan en de sapstroom komt opgang en het is aan de gesnoeide takjes dat zich nieuwe scheuten gaan vormen. Het wordt weer kouder en die nieuwe scheutjes zijn niet genoeg afgehard en gaan afsterven, zowat no problem die groeien wel terug aan.Neen zo werkt dat niet als het tegenslaagd gaat de hele tak er aan, met ook het risico dat heel de boom naar de bonsaihemel verhuist. Onze bomen zijn nu op rust en laten rusten.
PS/ Het is minder erg om nu een hele tak weg te snoeien en daar na de wonde goed af te dekken met wondpasta, dat is veel minder erg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by alpine.

Re: Bonsai esdoorn 13 jaren 3 maanden geleden #438

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Niets ten nadele van wie dan ook maar het internet en dan vooral de diverse forums hebben ervoor gezorgd dat men zich eigenlijk niet meer hoeft in te lezen in de materie. Aanmelden op een forum is voldoende om antwoorden te krijgen op je vragen over je hobby. Die mogelijkheden zijn er, dus waarom zou men er dan geen gebruik van maken? Ik heb er geen problemen mee i.i.g.:)
Enne.. domme vragen bestaan niet wordt er toch altijd gezegd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bonsai esdoorn 13 jaren 3 maanden geleden #439

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
Vaak wordt uit oogpunt van de proffesional en gevorderden een antwoord gegeven waarvan zij denken dat het volstaat, terwijl de beginner er dan niets van snapt.
Dit gaat vaak vanzelf en is door alle ervaring vanzelfsprekend.
Je vergeet je als het ware te verplaatsen in een beginner.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Bonsai esdoorn 13 jaren 3 maanden geleden #440

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Wat een verstandige reacties allemaal!

@Micka; volgens mij heb je meer hulp gekregen dan je had durven denken he? ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts