Onderwerp:

larix decidua 12 jaren 4 maanden geleden #4640

  • tuinlief
  • tuinlief's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 20
  • Ontvangen bedankjes 2
Vandaag wat aan een lariks gewerkt in bunjingi stijl. Wat is jullie mening hieromtrent? Zelf vind ik dat er nog te veel takken zitten, maar die zal ik later nog weghalen. Karaktertak te zwaar? Neem ik het onderste deel weg? Ook over de top heb ik wat twijfels.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: larix decidua 12 jaren 4 maanden geleden #4647

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Ik vind het een mooie styling.
de tegenwicht tak mag wel iets dikker/voller, maar dat komt met de groei wel.
De karaktertak zou iets korter mogen, maar persoonlijk zou ik hem wat meer naar beneden brengen, daardoor wordt ie ook iets ingekort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: larix decidua 12 jaren 4 maanden geleden #4648

  • tuinlief
  • tuinlief's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 20
  • Ontvangen bedankjes 2
Dank je wel. Het moet inderdaad wel lukken de tegenwicht tak iets voller te krijgen. Ik laat de boom nog even in de container pot staan. Ik denk toch dat ik kies voor het inkorten van de karaktertak. Hij is vrij zwaar naar het eind toe en het is tenslotte de bedoeling de secundaire takken wat verder uit te bouwen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: larix decidua 12 jaren 4 maanden geleden #4649

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dag Tuinlief,

Een mooi boompje, waar echt wat leuks van te maken is, dat is zeker.

Mij bekruipt echter het gevoel dat de stam vrij zwaar is t.o.v. de hoogte om een echt mooie bunjingi te bereiken. Als je een beetje rond googled, kom je er achter dat deze stijl uitgaat van hele magere, verdrongen boompjes.

[bv van img293.imageshack.us/img293/5918/46225204.jpg ]



Het gevolg is een boom welke in de jonge jaren nog wel een stam gevormd heeft, maar de bovenste helft van de stam is schijnaar te dun om de kroon te kunnen ondersteunen. In jouw boom lijkt het haast alsof de kroon een dikkere stam heeft dan de rest van de boom.

Een optie zou zijn om je kroontak (Die nu een duidelijke bocht heeft) weer recht te maken, en een jaartje te laten uitgroeien, en daar de kroon op te bouwen. Ik denk dat als je boom 1/4 hoger wordt, met nauwelijks stamvorming, EN je het voor elkaar krijgt om onderin de stam nog iets dikte erbij te kweken (Larix kan nog wel eens een groeipunt lager op de stam krijgen bij voldoende licht, mest en snoei in de top; laat een tak zich ontwikkelen om iets meer massa aan de gron te krijgen). Door de langere stam krijg je meteen het effect dat de stam relatief dun lijkt.

Daarnaast is voor een bunjingi de stam erg 'lief'. Mooie glooiende curves. Je stam is een beetje dik om dat extremer te maken vrees ik.

Als het mijn boom zou zijn, zou ik denk ik niet kiezen voor deze stijl, maar meer richting een zeer kale moyogi. Bv kijken of de tak lager op de stam zou kunnen ontwikkelen, en wellicht de kroon aan de rechterkant ontwikkelen zodat die aansluiting vind met de lagere stam tak. Dan krijg je dit idee

[bron: www.graines.be/photos/Pinus-Mugo-Pumilio.jpg ]

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: larix decidua 12 jaren 4 maanden geleden #4650

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
zoiets:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: larix decidua 12 jaren 4 maanden geleden #4695

  • tuinlief
  • tuinlief's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 20
  • Ontvangen bedankjes 2
Bedankt Leatherback voor je raad. Toch heb ik mijn bedenkingen hierbij. De boom is volgens mij veel te hoog om daar nog een mooie moyogi van te vormen. Dat hij wat te breed oogt in de top komt door die dikke stomp; maar ik ga deze na verloop van tijd nog wegwerken. Nu heb ik hem nog nodig als ankerpunt.
Het takje rechts onder zal wellicht in een later stadium nog verdwijnen.
Op dit moment wil ik de boom gewoon met rust laten en hem laten bekomen.
Misschien kijk ik er volgend jaar heel anders tegen aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: larix decidua 12 jaren 3 maanden geleden #5204

  • crataegus
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4
effe een oude koe uit de gracht halen (oud topic), maar ik heb hier nog niet alle berichten gezien, dus het is me wel toegestaan :-)

klein maar fijn, leuke soort, en naar mijn bescheiden mening niets op je styling aan te merken. Om met zulk jong materiaal en met zulke jonge takken al zo'n fijne styling te bereiken wil het zelfs zeggen dat je al aardig je draai kent ;). Goed bezig. Ik zou idd ook doen wat jij van plan bent.

De enige vraag die ik heb (en ik denk jij ook), is hoe het met die wortels zal zitten, das altijd tricky als je styling al doet terwijl het boompje nog in container vanuit de kwekerij zit, of heb je hem al es verplant?

groeten en succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: larix decidua 12 jaren 3 maanden geleden #5218

  • tuinlief
  • tuinlief's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 20
  • Ontvangen bedankjes 2
Hey Crataegus, was effen schrikken toen ik 'oude koe' las; maar gelukkig had je het niet over mij! :silly:

Wat de wortelvoet betreft: ik heb de boom zelf nog niet verplant, maar ik heb er wel een beetje zicht op hoe die er uit ziet. Dat is op de foto niet duidelijk natuurlijk.

De planning is hem (of moet ik haar zeggen: het is immers een vrouwelijke styling) pas volgend jaar, d.i. begin 2013 te gaan verplanten. Ik hoop tegen die tijd die 'ouwe koe' ook weer eens uit de gracht te halen en nieuwe foto's te plaatsen.

Aan allen op deze site wens ik ondertussen ook een warme kerst en een prettig 2012!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by tuinlief.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren