Onderwerp:

uitdagende Crataegus - langetermijnplannetje 12 jaren 3 maanden geleden #5203

  • crataegus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4
Dit is één van mijn twee crataegussen (-gi?). Een flinke pols dik, en eigenlijk vanuit yamadori (zelf uitgegraven) van anderhalve meter hoog. In mijn wild enthousiasme uitgegraven, als beginneling. Wat zoveel betekent als nonchalant tewerk gegaan en niet veel meer overgehouden dan een stomp, bovenaan afgezaagd en onder de grond eveneens vlak afgezaagd, er waren géén dikke wortels en bij uitgraven bleef amper een minuscuul aantal haarwortels over. Dat is de reden waarom hij het jaren heel moeilijk had en gewoon in een grote plastiek bloempot heeft gestaan. Enkele jaren later in bonsaipot geraakt, en nooit meer in vollegrond gegaan. Hij begon pas echt weer 'normaal' te groeien enkele jaartjes terug. Een enorme boost heeft hij gekregen toen ik hem in febr/maart verpotte (zelfde pot maar met compleet ander substraat). De foto's die ik hier toon zijn uitsluitend van 1 groeiseizoen, hij heeft 3 snoeibeurten gehad in 2011.

Let niet op de jin/shari die bij het begin is gedaan om er maar iets mee te doen. Ik was toch van plan om eerst enkele groei-snoei cycli te laten doorlopen vooraleer een wat meer doorgedreven vorming te beginnen. Nu is er gewoon gedaan wat kon met de takken die dan tevoorschijn zijn gekomen.

Eén van de plannen die in mijn hoofd zit en waar ik meer en meer durf aan denken, is gewoon op termijn de zaak kantelen: de stam naar links laten hellen en dan de onderste tak links (de dikste dus) wegsnoeien of klein jin van maken. Tegelijk dan het doodhout afwerken en laten passen bij de vorm die je dan krijgt. Ik zie mogelijkheden.

dit gewoon om eens de ervaring te delen van zo lang dit boompje in bezit te hebben en plots ideeën te krijgen naarmate er eindelijk groei in kwam.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: uitdagende Crataegus - langetermijnplannetje 12 jaren 3 maanden geleden #5206

  • crataegus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4
ik zie nu dat 2 foto's niet bepaald gelukt zijn, alleen miniatuurversie, sorry daarvoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: uitdagende Crataegus - langetermijnplannetje 12 jaren 3 maanden geleden #5211

  • pukkkie
  • pukkkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 262
  • Ontvangen bedankjes 0
spijtig dat ik de fotos niet kan zien...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: uitdagende Crataegus - langetermijnplannetje 12 jaren 3 maanden geleden #5213

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Ja daar zit wat in, goed bemesten volgend jaar en de onderste twee takken laten doorgroeien zodat ze zwaarder worden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: uitdagende Crataegus - langetermijnplannetje 12 jaren 3 maanden geleden #5214

  • crataegus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4

alpine schreef : Ja daar zit wat in, goed bemesten volgend jaar en de onderste twee takken laten doorgroeien zodat ze zwaarder worden


idd ja, zoals ik dit jaar gedaan heb, en als hij volgend jaar ook weer zo groeit zal dat geen prob zijn. da's dan voor de komende tijd, en zodra hij dan wat verder is qua vertakking, bekijk ik toch of ik hem niet kan kantelen zoals ik al zei en er het maximum uithalen. Dan gaat hij wel wat meer 'japans' lijken qua styling, en dat wou ik dan weer vermijden... dilemma, maar ik vind het wel heerlijk aan dit boompje. ik zou zeggen wordt vervolgd, maar dat kan nog meer dan een jaar duren ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: uitdagende Crataegus - langetermijnplannetje 12 jaren 3 maanden geleden #5266

  • crataegus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4
gisteren nog wat bezig geweest met het maken van een virtual, bij wat ik bedoelde met eventueel toekomstige styling. Zo is het misschien wat duidelijker, Alpine, met wat ik zo ruwweg in gedachten had. Vergelijk met de eerste (echte) foto's, ik heb enkel verder gewerkt op reeds bestaande takken, die dan de uiteindelijk gesteltakken worden. Die linker onderste tak verdwijnt dus idd.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: uitdagende Crataegus - langetermijnplannetje 12 jaren 3 maanden geleden #5268

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Ja dat ziet er goed uit, maar opletten met een virtual want in realiteit durft dat wel eens tegenslagen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: uitdagende Crataegus - langetermijnplannetje 12 jaren 2 maanden geleden #5277

  • boess2k
  • boess2k's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 102
  • Ontvangen bedankjes 6
hoi

idd dat is mooi materiaal goeie en zoals alpine aangaf goed bemeste zodat je takgroei
krijgt maak er in idd geval iets mooi van en houd ons hier op de hoogte he

greets boes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: uitdagende Crataegus - langetermijnplannetje 12 jaren 2 maanden geleden #5293

  • Karsten
  • Karsten's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 9
Ziet er goed uit! Alleen wel uit kijken dat de top niet te dun blijft, anders loop ie niet helemaal mooi taps..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: uitdagende Crataegus - langetermijnplannetje 12 jaren 2 maanden geleden #5294

  • boess2k
  • boess2k's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 102
  • Ontvangen bedankjes 6
beste

wat mss ook een mogelijkheid is met de vorming is is de rechts boven tak opkweken tot kruin
naast de stam en de onderste weg


greets

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren