Onderwerp:

Podocarpus lawrencei starterspakket 12 jaren 2 maanden geleden #5299

  • JorgenM
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb met kerst een starterspakket gekregen die vandaag is binnen gekomen. Het is een podocarpus lawrencei die in goede staat is ontvangen. Alleen ik ben zelf nog een echte beginner, ik heb bijvoorbeeld nog nooit een bonsai zelf gemaakt, alleen voorgevormde onderhouden voor een half jaar. Ik ben op zoek gegaan naar mogelijkheden voor de toekomst met dit plantje, maar voor mij is dat nog lastig. Waar zal ik als eerste mee beginnen, zeker omdat geen duidelijke stam zie?
De plant een tijdje laten groeien zodat de takken dikker worden en ik over een tijd beter kan beslissen wat een goede stam is/kan worden? Nu al wat vormsnoei er in brengen en dit een tijdje laten staan?
Het liefst zou ik een (semi) cascade willen maken en ik heb het idee dat ik dat kan met enkele takken. Maar dit schijnt wel een lastige vorm te zijn toch?

Ik heb 2 foto's gemaakt om een idee te geven hoe de plant er uit ziet qua vorm momenteel.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Podocarpus lawrencei starterspakket 12 jaren 2 maanden geleden #5302

  • tschreurs
  • tschreurs's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 258
  • Ontvangen bedankjes 18
Deze podocarpus moet zeker nog groeien. Ontwikkeling van een goede stam is er nog niet. Ik denk dat je hem gwn moet laten groeien. Soms beetje bijknippen zodat hij niet te wild wordt.

Aangezien je nog een beginner bent (ik trouwens ook) zou ik een boom kopen die al gevormd is geweest. Soms vindt je in tuincentra's goedkope kleine bonsai. Perfect om mee te beginnen. Later kan je naar een winkel gaan waar ze echte bonsai verkopen.

Ikzelf heb ook een podocarpus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by tschreurs.

Re: Podocarpus lawrencei starterspakket 12 jaren 2 maanden geleden #5415

  • joog
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 0
Ben ook nieuw in de hobby, kon het niet laten om dit plantje al te vormen. Was precies de zelfde al jij nu hebt. Omdat de stam nog niet dik genoeg is ga ik m in de lente in de volle grond zetten. Wil wel deze vorm aanhouden..

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Podocarpus lawrencei starterspakket 12 jaren 2 maanden geleden #5429

  • tschreurs
  • tschreurs's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 258
  • Ontvangen bedankjes 18
Ziet er goed uit. Let wel op u bedrading.Deze is niet goed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Podocarpus lawrencei starterspakket 12 jaren 2 maanden geleden #5438

  • JorgenM
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
De stam die jou boompje heeft, was die er al toen je de boom kreeg? Want de mijne heeft nog niks wat op een stam lijkt:P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Podocarpus lawrencei starterspakket 12 jaren 2 maanden geleden #5443

  • tschreurs
  • tschreurs's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 258
  • Ontvangen bedankjes 18

JorgenM schreef : De stam die jou boompje heeft, was die er al toen je de boom kreeg? Want de mijne heeft nog niks wat op een stam lijkt:P


Daarom moet je wachten tot er een stam vormd:) Koop in een tuincentrum een goedkoop boompje met stam :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Podocarpus lawrencei starterspakket 12 jaren 2 maanden geleden #5445

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

JorgenM schreef : De stam die jou boompje heeft, was die er al toen je de boom kreeg? Want de mijne heeft nog niks wat op een stam lijkt:P


Heb je al een keer wat dieper in de plant gekeken? De wortelvoet zou best wel eens vrij sterk kunnen zijn.

Wat betreft hoe nu verder.. Ik zou een tak als toekomstige hoofdstam kiezen, en een vorm geven die je vast wilt houden. Alle takken die niet aan deze tak ontspringen zou ik behoorlijk terug halen. De rest een poosje uit laten groeien, tot je die dik genoeg vind als stam..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Podocarpus lawrencei starterspakket 12 jaren 2 maanden geleden #5454

  • joog
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 0

JorgenM schreef : De stam die jou boompje heeft, was die er al toen je de boom kreeg? Want de mijne heeft nog niks wat op een stam lijkt:P


Das de stam die ik idd bij het plantje meteen kreeg, heb er wel wat grond voor weggehaald. Plantje heb ik overigens met sinterklaas gekregen en een paar dagen later gevormd.

En ik weet dat de bedrading slecht is gedaan, is mijn eerste boompje.... Maar denk wel dat het prima zo is..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren