Onderwerp:

Podocarpus lawrencei starterspakket 12 jaren 2 maanden geleden #5299

  • JorgenM
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb met kerst een starterspakket gekregen die vandaag is binnen gekomen. Het is een podocarpus lawrencei die in goede staat is ontvangen. Alleen ik ben zelf nog een echte beginner, ik heb bijvoorbeeld nog nooit een bonsai zelf gemaakt, alleen voorgevormde onderhouden voor een half jaar. Ik ben op zoek gegaan naar mogelijkheden voor de toekomst met dit plantje, maar voor mij is dat nog lastig. Waar zal ik als eerste mee beginnen, zeker omdat geen duidelijke stam zie?
De plant een tijdje laten groeien zodat de takken dikker worden en ik over een tijd beter kan beslissen wat een goede stam is/kan worden? Nu al wat vormsnoei er in brengen en dit een tijdje laten staan?
Het liefst zou ik een (semi) cascade willen maken en ik heb het idee dat ik dat kan met enkele takken. Maar dit schijnt wel een lastige vorm te zijn toch?

Ik heb 2 foto's gemaakt om een idee te geven hoe de plant er uit ziet qua vorm momenteel.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Podocarpus lawrencei starterspakket 12 jaren 2 maanden geleden #5302

  • tschreurs
  • tschreurs's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 258
  • Ontvangen bedankjes 18
Deze podocarpus moet zeker nog groeien. Ontwikkeling van een goede stam is er nog niet. Ik denk dat je hem gwn moet laten groeien. Soms beetje bijknippen zodat hij niet te wild wordt.

Aangezien je nog een beginner bent (ik trouwens ook) zou ik een boom kopen die al gevormd is geweest. Soms vindt je in tuincentra's goedkope kleine bonsai. Perfect om mee te beginnen. Later kan je naar een winkel gaan waar ze echte bonsai verkopen.

Ikzelf heb ook een podocarpus