Onderwerp:

mijn tweede crataegus - langetermijn 12 jaren 2 maanden geleden #5347

  • crataegus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4
Hier mijn tweede meidoorn, dat ik sinds 2008 heb en op 3 jaar tijd onherkenbaar veranderd al. Er zit ook al een plannetje in mijn hoofd, ik maakte er eveneens een virtual van, met daarvoor eerst enkele foto's van hoe hij nu is. Let wel, de virtual is gemaakt op basis van takkenstructuur die hij nu heeft, er is niets 'toegevoegd', enkel 'weggevaagd' en jins gemaakt. Natuurlijk blijft dit vooral een tweedimensionale oefening, maar met goeie snoei/groei kun je met meidoorn wel redelijk flexibel omgaan, en ik zal denk ik wel in de buurt komen van de virtual. Ik schat 5 jaar om dit geloofwaardig te doen lijken en vanaf dan nog verder verfijnen en onderhouden.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by crataegus.

Re: mijn tweede crataegus - langetermijn 12 jaren 2 maanden geleden #5348

  • boess2k
  • boess2k's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 102
  • Ontvangen bedankjes 6
knap


:cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: mijn tweede crataegus - langetermijn 12 jaren 2 maanden geleden #5351

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi,

Nog de beste wensen voor 2012. Dat het een groeizaam jaar moge worden!

Mooi start materiaal. En goed te zien dat j eeen plan maakt van waar je naartoe wilt met de boom. Mag ik een paar dingen roepen?

Als ik een Yin zie, dan denk ik meteen aan naaldbomen. Bij loofbomen is een yin veel minder logisch: Naalbomen hebben hout wat bestendiger is tegen weersinvloeden, en houden daarom sneller hun dode takken, dan loofbomen. Bij de meeste loofbomen vallen dode takken na enkele jaren uit de boom. Dat is een reden waarom bij de meeste bonsai Yin voor loofbomen eigenlijk vermeden zouden moeten worden.

Bij het weg halen van takken denk ik dat er nog een tak zal gaan sneuvelen. Je hebt een groep takken rechts-onder. En dan n de buitenbocht links boven. Echter, de onderste tak links, aan de bovenste groep (Kan je me volgen?) heeft een tak aan de andere kant van de stam zitten. Ik zou de rechtertak, aan de onderkant van de bovenste groep takken ook verwijderen.

Maar goed. Eens zien wat de tijd je gaat opleveren!

Succes!

Jelle.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: mijn tweede crataegus - langetermijn 12 jaren 2 maanden geleden #5355

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Helemaal met Leatherback eens! Geen jin maken! Dan kan je de top er beter afhalen.
Verder een mooi plan!
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: mijn tweede crataegus - langetermijn 12 jaren 2 maanden geleden #5364

  • crataegus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4

leatherback schreef : Hoi,

Nog de beste wensen voor 2012. Dat het een groeizaam jaar moge worden!.

=> Santé op dat !

Als ik een Yin zie, dan denk ik meteen aan naaldbomen. Bij loofbomen is een yin veel minder logisch: Naalbomen hebben hout wat bestendiger is tegen weersinvloeden, en houden daarom sneller hun dode takken, dan loofbomen. Bij de meeste loofbomen vallen dode takken na enkele jaren uit de boom. Dat is een reden waarom bij de meeste bonsai Yin voor loofbomen eigenlijk vermeden zouden moeten worden.

=> klopt, denk ik, meestal jins bij naaldbomen. Anderzijds ken ik veel bonsai van loofbomen (vooral die met wat dramatischer look, ook in de natuur) die ook tal van geloofwaardige jins hebben en grote partijen dood hout. Ken ook enkele holle wegen in de ruime omgeving hier waar het stikt van oudere meidoorns met veel dode takken enz. Ander voorbeeld is eik, die van nature veel dood hout in de toppen heeft op ouderdom vaak. Dus ja ik snap zeker je redenering, maar ik heb geen last met geloofwaardig wat inbrengen van dood hout. Ik zou bijv. zeker geen standaard jinmiddel gebruiken zodat het hout er spierwit gaat uitzien. Hooguit éénmalig, en dan nog verdund. Heb een andere meidoorn waar al langer dan 10 jaar dood hout aan is en nog niet rot, maar idd er is meer onderhoud aan dan bij naaldbomen het geval zou zijn. Ik zie nog wel, ik heb dit idee eigenlijk op 1 uur gemaakt, bekeek een serie foto's van de boom en het kwam in me op. Vorige keren dat ik dat deed leverde het niets op, behalve doordoen met huidige vorm.

Bij het weg halen van takken denk ik dat er nog een tak zal gaan sneuvelen. Je hebt een groep takken rechts-onder. En dan n de buitenbocht links boven. Echter, de onderste tak links, aan de bovenste groep (Kan je me volgen?) heeft een tak aan de andere kant van de stam zitten. Ik zou de rechtertak, aan de onderkant van de bovenste groep takken ook verwijderen.

=> lastig denkwerk op 1 januari, nee ik volg effe niet, ik kom het wel tegen als ik er mee aan de slag ga :)
Maar goed. Eens zien wat de tijd je gaat opleveren!

Succes!

Jelle.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: mijn tweede crataegus - langetermijn 12 jaren 2 maanden geleden #5365

  • crataegus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4

davids schreef : Helemaal met Leatherback eens! Geen jin maken! Dan kan je de top er beter afhalen.
Verder een mooi plan!
Succes!


ik bedacht net iets, namelijk dat ik nog alle kanten uit kan gaan zelfs nadat ik het ontwerp zou volgen (indien secuur gedaan), want lijkt het nergens op dan heb ik nog ademruimte om jins alsnog weg te halen he ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: mijn tweede crataegus - langetermijn 12 jaren 2 maanden geleden #5366

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Dat klopt! Weet je, eigenlijk he, vind ik dat je, alle regels in acht houdend, je eigen creativiteit te kort doet.
Uiteindelijk mogen we het gelukkig helemaal zelf weten. ;)
Genieten!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: mijn tweede crataegus - langetermijn 12 jaren 2 maanden geleden #5371

  • crataegus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4

davids schreef : Dat klopt! Weet je, eigenlijk he, vind ik dat je, alle regels in acht houdend, je eigen creativiteit te kort doet.


thanks davids, want da's mooi gezegd. Met deze zin wil ik het jaar wel beginnen; het is ook mijn mening en werkwijze. Ik wil ook verre van een purist zijn die uitsluitend traditionele regels zou 'moeten' volgen om een geloofwaardige miniatuurboom te kunnen neerzetten. In taal is er ook zoiets als 'vrij vertalen', en tegelijk toch perfect overbrengen wat er gezegd moet/kan worden, een beetje eigenheid mag ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: mijn tweede crataegus - langetermijn 12 jaren 2 maanden geleden #5418

  • crataegus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4
En hierbij dan de versie met minder jins ;-). Alternatief is gewoon doordoen met de vorm die er is, en verder vernatuurlijken van de look. Maar dat zie ik minder zitten, te meer omdat ik mijn andere meidoorn al wat meer die richting wil induwen.

zonnige groeten bij dit helse weer (hier 95km/u winden en regen)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts