Onderwerp:

zomereikje - klaar voor 2012 12 jaren 2 maanden geleden #5456

  • crataegus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4
100% eigen opkweek vanuit eikeltje.
Komt van zaad van een moederboom uit een eeuwenoud hakhoutbestand (basis van enkele meters omvang) in een natuurgebied, leuke extra.
12 jaar oud, bij aanvang vanuit zaaibed verspeend in plastic potje, daarna jarenlang in gewone pot gestaan, slechts in 2007/2008 in vollegrond (helaas had geen andere opties toen), en in herfst 2011 geen geduld meer om nog 5 jaar te wachten :-). Had ook teveel andere boompjes vergaard om in vollegrond te zetten zodat deze eruit moest.

in ruime trainingspot gezet, veilig en wel opgeborgen in een kabouter-speel-tuinhuisje als winterbescherming.

Ruwe bolster nog, ben er wel blij mee al heeft hij geen indrukwekkende stam. Dikte zal nog wel ietsje verbeteren (wil opnieuw tweetal jaartjes flink laten uitschieten nu), en ook de dubbelstam moet meer tot zijn recht komen. Wilde plannen :)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: zomereikje - klaar voor 2012 12 jaren 2 maanden geleden #5457

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Super! Eikenbonsai zijn zeldzaam.... Lange penwortel, dus slecht uit te graven als groter startersmateriaal.
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: zomereikje - klaar voor 2012 12 jaren 2 maanden geleden #5458

  • crataegus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4
Thanks. Ik hou wel van een (bescheiden) uitdaging ;).
Die op mijn profielfoto is ook eigenkweek vanaf eikeltje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: zomereikje - klaar voor 2012 12 jaren 2 maanden geleden #5460

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Dat zijn idd de leukste bonsai. Vind ik zelf ook. Ben al jaren bezig met een kastanje. Gekregen als een eenjarig plantje en nu alweer veel en veel groter. Duurt nog wel ff voordat het bonsai is. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: zomereikje - klaar voor 2012 12 jaren 2 maanden geleden #5462

  • crataegus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4

davids schreef : Dat zijn idd de leukste bonsai. Vind ik zelf ook. Ben al jaren bezig met een kastanje. Gekregen als een eenjarig plantje en nu alweer veel en veel groter. Duurt nog wel ff voordat het bonsai is. ;)


ik kijk uit naar eens een apart topic over die kastanje van je ;)ben benieuwd, ook omdat ik er zelf 2 klaar staan om uit te planten in vollegrond. Ofwel doe ik ze weer weg, weet nog niet. Zijn paardenkastanjes. Maar ok, eikenpraat bij eikentopics :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: zomereikje - klaar voor 2012 12 jaren 2 maanden geleden #5463

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

davids schreef : Super! Eikenbonsai zijn zeldzaam.... Lange penwortel, dus slecht uit te graven als groter startersmateriaal.
Succes!


:| Ben ik ook achter.

Ik heb er 2 uitgegraven uit een plantsoentje, vlak voor de gemeente er (de dag erna) de zaag in ging zetten. Eens kijken hoe ze het overleven. 4cm stam ongeveer, en minimaal 1 keer eerder de gemeentezaag op zijn dak gehad. Behoorlijk veel wonden op de stam; Builds character? Iemand een idee wat de overlevingskansen zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: zomereikje - klaar voor 2012 12 jaren 2 maanden geleden #5466

  • crataegus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4

leatherback schreef :

davids schreef : Super! Eikenbonsai zijn zeldzaam.... Lange penwortel, dus slecht uit te graven als groter startersmateriaal.
Succes!


:| Ben ik ook achter.

Ik heb er 2 uitgegraven uit een plantsoentje, vlak voor de gemeente er (de dag erna) de zaag in ging zetten. Eens kijken hoe ze het overleven. 4cm stam ongeveer, en minimaal 1 keer eerder de gemeentezaag op zijn dak gehad. Behoorlijk veel wonden op de stam; Builds character? Iemand een idee wat de overlevingskansen zijn?


kun je niet inschatten, hangt af van welke zorg je eraan gegeven hebt bij uitgraven, wortelverstoring, hoe secuur je herplant hebt, welke grond, welke standplaats, welk seizoen...wat vergeet ik nog ;)

de beste kansen zijn eigen opkweek bij eik, en bij jongere eikjes, sowiezo, hoe ouder en hoe meer gesetteld in de vollegrond al, hoe moeilijker en delicater.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: zomereikje - klaar voor 2012 12 jaren 2 maanden geleden #5467

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hm.. Dan vrees ik het ergste :D We zullen het over 3 maanden weten! Laat je even hore als jouw eikjes beginnen uit te lopen? Deze zijn met redelijk wat schade de grond uit gekomen, vrees ik. Maar goed. Ik had de boompjes al eerder gezien, maar vind het een beetje aso om ze uit te graven. Tot ik zag dat ze met de plantsoenen begonnen en alles weg werd gehaald wat meer dan 20cm boven de grond was. Toen maar even snel in het donker een schep gepakt, en in het dronker in de stromende regen bomopjes verplaatst. Dit was einde November, geloof ik.

Een van beide heeft trouwens hele gekke opgezwollen tak-aanhechtingen. Zal binnenkort wat foto's maken & plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: zomereikje - klaar voor 2012 12 jaren 2 maanden geleden #5468

  • crataegus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4

leatherback schreef : Hm.. Dan vrees ik het ergste :D We zullen het over 3 maanden weten! Laat je even hore als jouw eikjes beginnen uit te lopen? Deze zijn met redelijk wat schade de grond uit gekomen, vrees ik. Maar goed. Ik had de boompjes al eerder gezien, maar vind het een beetje aso om ze uit te graven. Tot ik zag dat ze met de plantsoenen begonnen en alles weg werd gehaald wat meer dan 20cm boven de grond was. Toen maar even snel in het donker een schep gepakt, en in het dronker in de stromende regen bomopjes verplaatst. Dit was einde November, geloof ik.

Een van beide heeft trouwens hele gekke opgezwollen tak-aanhechtingen. Zal binnenkort wat foto's maken & plaatsen.


Begin alvast met het voorzien van een heel goede winterbescherming. En wat je ook moet weten over eik is dat ze massaal voorraad voedsel aanleggen in hun wortels. Neem je dat weg bij eik in de natuur die nog geen kleiner en uitgebreider wortelstelsel heeft gemaakt (nog nooit enige voorbereiding op bonsai gehad), dan loopt het idd heel vaak fout af. Enfin, er valt zoveel te zeggen over de zorg die je moet besteden aan uitgraven in het algemeen, en ook specifiek voor eik. groetjes en succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: zomereikje - klaar voor 2012 12 jaren 2 maanden geleden #5469

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik weet het. De ideale manier van verplaatsen is me ruimschoots bekend (Met mijn ouders een halve hectare landbouwgrond verandert in bos, oa door uitdunnen van een ander bos & goede kennis van planten fysiologie). Maar ja. Laten afzagen was ook weer zo wat. Dus besloten het risico maar te nemen. Anders waren ze nu bij de grond afgezaagd, en geen concurrentie voor de struiken waar ze tussen stonden.. ;)

De planten staan in de tuin tussen struiken, lekker diep geplant met een emmer blad er over (Tenminste, VOOR deze storm begon). Als ze uitlopen in het voorjaar, krijgen ze in de loop van de zomer wel een betere snoeibeurt (Heb alleen grof wat weg gehaald) en gaat de gebroken penwortel er af.

Well.. live on the wild side :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts