Onderwerp:

Re: zomereikje - klaar voor 2012 12 jaren 3 maanden geleden #5470

  • crataegus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4

leatherback schreef : Ik weet het. De ideale manier van verplaatsen is me ruimschoots bekend (Met mijn ouders een halve hectare landbouwgrond verandert in bos, oa door uitdunnen van een ander bos & goede kennis van planten fysiologie).


Voila, heb je eigenlijk nog wel vragen over verplanten van eik dan? :D
En leuk dat je ook kennis van de natuur in praktijk hebt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: zomereikje - klaar voor 2012 12 jaren 3 maanden geleden #5481

  • Tim
  • Tim's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
ik heb op www.bonsai4me.com eens een interessant artikel gelezen over het uitgraven van eiken, ik weet niet of dit opgaat voor het nederlandse klimaat, maar ik denk het wel, scheelt niet zo veel met de engelse...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: zomereikje - klaar voor 2012 12 jaren 3 maanden geleden #5484

  • crataegus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4

Tim schreef : ik heb op www.bonsai4me.com eens een interessant artikel gelezen over het uitgraven van eiken, ik weet niet of dit opgaat voor het nederlandse klimaat, maar ik denk het wel, scheelt niet zo veel met de engelse...


volgens mij wel ;-)

heb niet meer nagezien, maar is het dat artikel over die experimenten met uitgraven tijdens zomermaanden? dat was leerrijk vond ikzelf, erg leerrijk, want er stond goeie beschrijving bij van zijn (meermaalse) experimenten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: zomereikje - klaar voor 2012 12 jaren 3 maanden geleden #5496

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Ik heb hier naast mn huis een heel mooi meerstammig klein eikje gezien van een jaar of 3 4 denk ik. Lijkt me wel een goed begin....

Wat raden jullie aan over het uitgraven? Het is tenslotte in de natuur al voorjaar.... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: zomereikje - klaar voor 2012 12 jaren 3 maanden geleden #5497

  • crataegus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4

davids schreef : Ik heb hier naast mn huis een heel mooi meerstammig klein eikje gezien van een jaar of 3 4 denk ik. Lijkt me wel een goed begin....

Wat raden jullie aan over het uitgraven? Het is tenslotte in de natuur al voorjaar.... ;)


hey davids,

je hebt dus teveel kriebels (of toch bijna) om hem te laten staan tot begin april 2012? ;-) hierbij heb je ongeveer mijn antwoord, wat niet wil zeggen dat het niet zou lukken mocht je het nu doen, maar aanraden daar zie ik het nut niet van in, omdat het nu toch maar enkele maandjes meer wachten is. Het is ook jong materiaal, dus zeer zware uitgraafproblemen zal je niet hebben, al mag je de penwortel van 4 jarige eik al niet onderschatten ;). Kijk, als je het nu zou doen moet je sowiezo de penwortel er ook af hebben, maar zou je dan heel de wortelkluit verstoren om de pen er 'deftig' af te krijgen? of zou je dan gewoon ruwweg afsteken met ruime kluit en zo in 2012 nog ongemoeid laten? Als je eigenlijk een wortelsnoei wil doen, ja dan zie ik niet waarom je niet zou wachten om het dan meteen met meer kans op slagen in voorjaar te doen. In het andere geval, goh ja, niet veel risico denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: zomereikje - klaar voor 2012 12 jaren 3 maanden geleden #5503

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Ik denk zelfs, dat ik het nog anders ga doen...
In het najaar, tijdens de bladval, de kluit netjes afsteken en de penwortel verwijderen. Gewoon op de plaats laten staan. Dan hoop ik dat wanneer hij de bladeren laat vallen de energie opslaat in wortels die hij nog heeft of gaat krijgen.
Dan kan ik hem in het voorjaar met een gerust hart opgraven.

Is dit een logische gedachtengang? Moet ik nog ff een jaartje wachten... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: zomereikje - klaar voor 2012 12 jaren 3 maanden geleden #5510

  • crataegus
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4

davids schreef : Ik denk zelfs, dat ik het nog anders ga doen...
In het najaar, tijdens de bladval, de kluit netjes afsteken en de penwortel verwijderen. Gewoon op de plaats laten staan. Dan hoop ik dat wanneer hij de bladeren laat vallen de energie opslaat in wortels die hij nog heeft of gaat krijgen.
Dan kan ik hem in het voorjaar met een gerust hart opgraven.

Is dit een logische gedachtengang? Moet ik nog ff een jaartje wachten... ;)


dus ipv nu uitgraven, of in plaats van in vroege lente, ben je nu van plan om gewoon te wachten tot volgende herfst? ;). Maar je plan lijkt me zeker niet slecht, doen dus. Aan jou de keus he, er staat hier nu al meer dan 1 mogelijkheid beschreven. Nu is het gewoon persoonlijke keuze welke optie je kiest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren