Onderwerp:

Taxus Bedraden 12 jaren 3 maanden geleden #5520

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
Hey allemaal ik ben nieuw op dit forum maar heb een aantal vraagjes.

Ik heb ongeveer 2 jaar geleden een taxus baccata yamadori in een grote cementbak gepot aangezien deze een enorme wortelkluit had en een dikke houtige penwortel (die ik toen al een beetje ingekort heb) Ik wil komend voorjaar als er weer knoppen komen de boom weer wortel snoei geven om vooral die diepe wortel af te zagen en hem dan in dezelfde bak voorlopig weer terug te plaatsen om groei te stimuleren.
Mijn vraag is of je een dikke penwortel zomaar dichtbij de stam af kunt zagen, ook als er genoeg andere wortels die meer horizontaal gericht zijn voor een mooie nebari.

Ow en PS ik heb ook nog draad nodig voor deze taxus maar ik weet niet goed waar het verstandig is dit voordelig te kopen. Dus advies is welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Taxus Bedraden 12 jaren 3 maanden geleden #5521

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
Ow en voor de duidelijkheid.
Het was een normale kersboomvorm boompje de stam is onderaan zo'n 5 cm dik.
Ik hem die toen afgezaagt, van de stomp een deadwood gemaakt en één miezerig horizontaal takje van toen 5mm schuin omhoog gespannen (om een nieuwe apex te creëren) en deze is toen vollop uit gaan lopen, nu zo'n 1 a 1,5cm dik met veel uitlopers die ik wil bedraden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Taxus Bedraden 12 jaren 3 maanden geleden #5524

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik heb het vorig jaar wel gedaan :D Rond juni kreeg ik de kans een grote taxus uit een kwekerij op te pikken voor een belachelijk bedrag (Deze boom was niet meer verkoopbaar). Ik heb deze toen zwaar mishandeld. Hij bleef vervolgens met moeite in leven.

Wat ik van Taxus gelezen heb is dat ze in het voorjaar het beste een wortelsnoei kunnen krijgen. Hierbij kan je beter in stadia de wortels reduceren (zoals je nu ook doet: Eerst een stukje, nu de volgende stap) om vorming van nieuwe wortels te stimuleren.

Draad kan je bv hier op de site kopen (Klik op shop) of via een bonsai vereniging. Zo zijn er ook allerlei online bonsai winkels / echte bonsai winkels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren