Onderwerp:

Re: Acer palmatum 12 jaren 2 maanden geleden #6185

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
waar het dus allemaal op neer komt is dat iedereen zijn eigen specifieke manier van doen heeft met bonsai's kweken dus niemand is beter of slechter dan een ander alleen iedereen doet het weer anders is niks mis mee lijkt mij maar wel bedankt voor alle info alvast trouwens :P ;) gr bonsai1.2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer palmatum 12 jaren 2 maanden geleden #6187

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Bonsai1.2. Je moet vooral doen hoe het voor jou werkt. Er zijn vele wegen die naar rome leiden, elk met zijn voor en nadelen. Dus om een stam op te dikken zijn er verschillende methoden mogelijk. Hoefddoel is altijd om de boom zo hard mogelijk te laten groeien. Alleen door groei en een groot bladerdak ontstaat een dikke stam.

Hou er rekening mee dat de nebari in de volle grond meestal grover wordt dan een nebari in een schaal. Aan de andere kant is de groei in volle grond zonder veel moeite nagenoeg altijd maximaal , en is dat in een schaal eigenlijk niet haalbaar.

Belangrijkste is om alle wijzigingen die je aan de boomstructuur doet doet bij een gezonde sterke plant. En alleen jij kan dat beoordelen bij jouw eigen bomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer palmatum 12 jaren 2 maanden geleden #6188

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84

davids schreef : Alpine, een paar vraagjes.
Het kweken van een goede nebari in een platte schaal. Je geeft aan dat je dan een brede schaal gebruikt en niet zozeer een diepe.
Ik zelf probeer een "platte" wijde nebari te krijgen door de planten op een tegel te zetten in de volle grond. Geeft dit niet hetzelfde effect? (Behalve dat ik dus steeds in de tuin op mn buik moet liggen... ;) )

Zover ik weet zou het chemische en fysiologische milieu in de volle grond beter zijn en wat minder veranderlijk als in een bonsaischaal. Ik probeer ook jonge dennen op te laten groeien in vijvermandjes. Dit om een goed wortelstelsel te krijgen. (Wat hopelijk resulteerd in een dikke stam.) Een aantal van die mandjes heb ik in de volle grond gezet voor de vollegrond omstandigheden en en een aantal heb ik op de grond neergezet.
Je theorie over de platte schaal ipv een diepe heb ik nog niet eerder gehoord. Ik ben erg nieuwsgierig naar jouw resultaten omdat ik niet beschik over veel plaats in de volle grond.

Mijn vragen: wat is voor jou doorslaggevend dat je niet in de volle grond zou kweken maar in (platte) schalen. Waar let je specifiek op bij het kweken in schalen? Wat zijn de problemen en de "gevaren"?

Davids die bordjes zij oke, de wortelvoet zal zich daar door eerst verbreden.
Wat die dennetjes in de vijvermandjes is ook goed ze laten zeer goed het overtolige water afvloeien en ze zijn breed en lang en niet te diep.
Gebruik een goed grondmengsel pure Bims ( puimsteen ) is goedkoop en degelijk .
Je mag er ook bladbemesting toepassen en ze enkele malen besproeien met HB101. Geef dan nog een bemesting van een gekend merk en u dennetjes zullen groeien als kool.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer palmatum 12 jaren 2 maanden geleden #6190

  • crataegus
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4

alpine schreef :

crataegus schreef : ingerediënt voor bonsai:

men neme de wijsheden van meerdere ervarenen en mix deze elkaar tot een egale pasta

klaar is kees :-)


ps: hoe ik het exact in detail gedaan heb weet ik niet, maar mijn eikje van +10 jaar dat altijd in vollegrond is opgekweekt, ziet er toch al prebonsai uit toen ik hem in schaal zette begin 2011 (profielfoto). Ik heb denk ik die mixpasta gebruikt :)

ieder heeft zijn methode crataegus, maar ne Eik is iets helemaal anders he, zeer trage groeier ik moet zeggen uwe Eik crataegus is op goede weg om een degelijke bonsai te worden en het is zeker niet de gemakkelijkste boom Wat doe je tegen die valse meeldouw ?


dit was bedoeld als 'algemeen' toevoegsel...

enne valse meeldauw? wat bedoel je? bij eik is er altijd ECHTE meeldauw...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer palmatum 12 jaren 2 maanden geleden #6208

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Ja maar hij gaat er niet aan dood, welk product gebruik je.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer palmatum 12 jaren 2 maanden geleden #6225

  • crataegus
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 142
  • Ontvangen bedankjes 4

alpine schreef : Ja maar hij gaat er niet aan dood, welk product gebruik je.


misschien even topicje starten (om de topicstarter hier te ontzien), als je wat meer wou weten over het verschil tussen valse en echte meeldauw; en evt besstrijdingswijze

groetjes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer palmatum 12 jaren 2 maanden geleden #6226

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55

crataegus schreef :

alpine schreef : Ja maar hij gaat er niet aan dood, welk product gebruik je.


misschien even topicje starten (om de topicstarter hier te ontzien), als je wat meer wou weten over het verschil tussen valse en echte meeldauw; en evt besstrijdingswijze

groetjes


DOEN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer palmatum 12 jaren 2 maanden geleden #6227

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Wou effe testen in kleur hehe... :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer palmatum 12 jaren 2 maanden geleden #6304

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
de grond van me Acer was afgelopen zaterdag bevroren dat was voordat ik hem ging inpakken zou dat schadelijk geweest kunnen zijn ? gr bonsai1.2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer palmatum 11 jaren 8 maanden geleden #11396

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
mijn acer palmatum heeft de winter goed doorstaan en staat nou weer vol in blad en mega veel takken ik zal hem toch moeten inkorten wanneer is de beste tijd om dit te doen voor een acer palmatum aankomende maand of in de herft meschien pas in de lente let me now foto´s komen over een paar dagen want dan is het precies een jaar geleden dat ik het plantje kreeg gr bonsai1.2 ;) :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren