Onderwerp:

Re: Lariks opgepot 12 jaren 1 maand geleden #6767

  • smokeysender
  • smokeysender's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 84
  • Ontvangen bedankjes 0
Okey, weet je hoe oud de boom is? hij heeft zeker mooie mogelijkheden kan ik zeggen als beginner (ik kweek bonsai zelf ook nog pas 1.5 jaar)

Ik zal idd ook eerst de lessen afwachten als je nog niet zoveel weet van snoeien e.d. in mijn gevan was mijn juniperus nog niet zo ver gevormd als deze dus het zou niet zo erg geweest zijn als ik em had verpest, maar uiteindelijk ben ik tog wel zeer tevreden.
ik heb zelf geen cursus gedaan maar mijn vader kent iemand die bonsai`s kweekt en van heb heb ik een boekje geleend en verder op internet heel veel gelezen. Maar hoe dan ook, de enige manier om er echt achter te komen is praktijk-ervaring en observatie. Ik heb nog geluk dat ik (nog) niet hard op mn plaat ben gegaan en een boom heb verpest :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Lariks opgepot 12 jaren 1 maand geleden #6768

  • tschreurs
  • tschreurs's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 258
  • Ontvangen bedankjes 18
Nee ik weet niet hoe oud deze boom is:s.. hij heeft mij 100 euro gekost, daarom eerst ervaring opdoen^^ de bomen die ik zelf heb gevormd leven nog allemaal. Alleen mijn podocarpus ziet er dood uit, ik wacht nog in de lente. Hopelijk wordt hij terug beter, met die strenge winter...

This wel verslavend. als je ene hebt wil je er nog ene:d seffes ga ik mijn grond kopen voor mijn esdoorn.

Het is zeker leuk als je iemand kent die met bonsai bezig is. Jammer genoeg is dit bij mij niet het geval, maar ja :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Lariks opgepot 12 jaren 1 maand geleden #6769

  • smokeysender
  • smokeysender's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 84
  • Ontvangen bedankjes 0
ghehe ja daarom is er een forum tog?^^ maar ja het is wel leuk als je een keer bij iemand in de bonsai-tuin mag kijken die het al 25 jaar doet^^ hoewel ik er maar 1 keer geweest ben. ik wil er binnenkort weer even naartoe want ik heb nog 2 boekjes van hem die leen ik al langer dan een jaar (oeps) :P. maar het is wel handig zon boekje erbij als je even snel iets wilt weten oid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Lariks opgepot 12 jaren 1 maand geleden #6770

  • tschreurs
  • tschreurs's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 258
  • Ontvangen bedankjes 18
yip, lang leven de bibliotheek!:d

Vanwaar komt u eigenlijk?

Ik van Dilsen-Stokkem, limburg, België^^ ben ook nog maar 20 en nog maar 9 maanden bezig met bonsai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Lariks opgepot 12 jaren 1 maand geleden #6771

  • smokeysender
  • smokeysender's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 84
  • Ontvangen bedankjes 0
ok ik woon op de noord-veluwe in gelderland/nederland, ben zelf 23 en ben zoals ik al zei anderhalf jaar bezig met bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Lariks opgepot 12 jaren 1 maand geleden #6772

  • smokeysender
  • smokeysender's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 84
  • Ontvangen bedankjes 0
Maar mensen, er is nog steeds info welkom voor mijn lariksje ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Lariks opgepot 12 jaren 1 maand geleden #6775

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

smokeysender schreef : bij de Juniperus chinensis hoef je niet al te bang te zijn met snoeien. ik heb mijne ook als starterplant gekocht een jaar geleden, ongeveer 80% van het groen weggesnoeid


Mensen dit advies raad ik echt af !!!!
er is wellicht een of meerdere bomen die dit overleven, maar om echt veilig te zijn en voor een goed herstel te zorgen, mag je in 1 snoeibeurt bij een Juniperus Chinesis niet meer dan 20% van het groene loof verwijderen.
Het loof (van elke boom) is als het ware de "motor". Haal je uit een Porsche ineens 80% van de motor eruit, dan zul je je kunnen voorstellen dat hij niet ineens meer zo soepel en hard rijdt.
Zo is het ook met de jeneverbes.
Niet meer dan 20% in 1x verwijderen. Wil je meer snoeien, doe het dan in stappen en verspreid het snoeien over enkele weken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: YouriVanPinxteren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Lariks opgepot 12 jaren 1 maand geleden #6776

  • smokeysender
  • smokeysender's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 84
  • Ontvangen bedankjes 0
Oeps, excuses voor mijn onervarenheid. ik had erbij moeten zetten dat ik slechts een beginner ben, heb blijkbaar veel geluk gehad dan:)

dea, zou je mij wat kunnen vertellen over de lariks?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Lariks opgepot 12 jaren 1 maand geleden #6779

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Larix' worden snel zwaar. De takken verdikken in de loop van de lente heel rap. Dan moet je dus goed uitkijken met de bedrading. Ook is larix berucht voor eht terugveren van takken; Het is niet ongebruikelijk dat een tak 2 of 3 keer opnieuw bedraad moet worden.

De snelle verdikking van takken leidt er ook toe dat je snel een te zware kroon hebt. Zorg ervoor dat je vooral de jonge groei in de top onder controle houdt terwijl het nog fijn groen loof is. Deze top je door te plukken, niet knippen. ik verwacht niet dat je larix dood gaat, tenzij je de wortels met grote lelijke wonden in de grond gedrukt hebt.

Grotere snoeiplekken op larix leiden onherroepelijk tot lokale verdikkingen. Vaseline op de wond om deze vochtig te houden reduceert het effect aanmerkelijk. Ook snoeien in de echte groeiperiode (Voorjaar na uitlopen) kan helpen de verdikking te verminderen (groeit eea sneller netjes dicht met minder verdikkingen).

De grond is misschien wat fijn: Zand slibt erg makkelijk dicht.

Wat betreft prijzen.. Als ik hoor dat mensen 100E betalen voor een jeneverbes in een opkweekpot uit een normale kwekersrij dan schrik ik heel erg. Ik wil iedereen dan ook de tip meegeven: Bedenk of je dezelfde plant ook in een tuincentrum kan krijgen. Allen als deze plant gedurende de opkweek ook al voorbereid is op bonsai vorming (Herkenbaar bv aan opkweek in nadrukkelijk breder dan diepere pot, en mooie wortelvoet + taps toelopende stam). Als dit niet het geval is: Kijk eens in de gouden gids en zoek een boomkwekerij in de buurt op. Daar heb je voor een prikkie niet-gestyleerd materiaal. Als je richting de 100E wilt agan uitgeven, dan moet je toch echt materiaal krijgen wat ouder is, danwel duidelijk een voortraject heeft van pre-bonsai werk (Wortel sorteren, stam vorming ed). Tuincentrum ketens zoals intratuin zijn overigens geen goede plek om boompjes te kopen, tenzij je in het naseizoen (sept, okt) gaat als ze hun buitengebied leeg aan het verkopen zijn, met 50-70% korting.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Lariks opgepot 12 jaren 1 maand geleden #6780

  • smokeysender
  • smokeysender's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 84
  • Ontvangen bedankjes 0
oke bedankt voor je reactie leatherback, maar wat bedoel je precies met lelijk afgeknipte wortels in de grond gedrukt?

ik heb ongever twee wat dikkere wortels gewoon recht afgeknipt en een paar dunnere, wel heb ik ook nog wat fijn wortelhaar laten zitten voor voedingopname.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren