Onderwerp:

Spar 13 jaren 3 maanden geleden #676

  • Glenn
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 97
  • Ontvangen bedankjes 0
M'n ouders hadden thuis nog een kleine spar staan in een potje.

Die heb ik gesnoeit en bedraad.

Wat vinden jullie van het resultaat, is hier iets uit te halen ?


Ik heb niet zo'n kijk op het snoeien, dus ik zou graag willen horen wat ik fout doe ?

Deze boom staat binnen, mijn vraag is of hij het binnen zal overleven. hij komt van buiten ?

Achteraan zie je ook nog takken in een pot gestoken. De kale tak, is de onderkant van een klein boompje uit de natuur, een probeerseltje. Daarnaast staan takken die ik gesnoeit heb van dit boompje. Ik vroeg me of of deze misschien weer gaan wortelen ?

En moet ik alle naaldjes die aan de stam vastzitten laten zitten, of moet ik deze verwijderen ?

Gr Glenn,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Glenn.

Re: Spar 13 jaren 3 maanden geleden #678

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Glenn,
Je stelt een vraag en verwacht een eerlijk antwoord daarop.
Het is een buitenplant dus binnen gaat hij het niet redden en zal uiteindelijk doodgaan. Ook de gesnoeide takjes laten binnen de kortste keren alle naalden vallen en zullen nooit wortels krijgen.
Je hebt je best gedaan maar het resultaat is niet om over naar huis te schrijven.
Had dit boompje maar gewoon in de tuin laten staan dan was het misschien ooit een mooi boompje geworden. Je had wellicht een ander antwoord verwacht maar helaas dit is mijn mening hierover.
Maar.., je hebt i.i.g. iets geprobeerd en dat is al heel wat en alle begin is moeilijk maar al doende leert men. Probeer wel het boompje in leven te houden dan ben je alweer een stapje verder. De rest komt te zijner tijd vanzelf!;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Spar 13 jaren 3 maanden geleden #679

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
Ik ga mee in het antwoord van Hank helaas.
Zet hem in een pot of in de volle grond in de tuin, en wie weet wordt het een leuk (kerst)boompje.
Ik heb er zelf ooit eens 3 meegenomen uit de bossen van Duitsland, deze doen het aardig in de tuin. Verder zijn ze naar mijn mening ongeschikt voor Bonsai.
Binnen gaat hij het sowieso niet redden, hiermee refereer ik mede aan het feit dat vele mensen een kerstboom MET kluit in huis halen, en deze na de feestdagen willen overhouden. Dit lukt ook maar zelden.
Verdiep je wat meer in de geschikte soorten voor Bonsai bewerking, dit voorkomt teleurstellingen. En nee dat hoeven echt geen dure bomen te zijn.
Voor een paar euro kan je al leuke boompjes halen bij het tuincentrum, en met een beetje "kijk" erop kun je goedkope tuinstruikjes al omvormen tot iets wat op een Bonsai lijkt. In het bos kun je ook aardig uit de voeten met inheemse bomen zoals een Kastanje, wilg, eik en noem maar op.Kortom, met een beetje creativiteit heb je toch keuze te over als je met het financiele aspect zit zoals je eerder vertelde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by D@NNY.

Re: Spar 13 jaren 3 maanden geleden #680

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Hi Glenn,

Kan weinig toevoegen aan de bovenstaande tips, ik zelf vind deze boom ook lastig voor Bonsai doeleinden te gebruiken. Maar niet getreurd, je hebt een prachtig experiment en volgens mij moet je de boom buiten plaatsen en Of in de volle grond Of in een ruime pot flink laten groeien. Over een jaar / 2 jaar kijken hoe hij erbij staat en verder vormen.
Het vormingsproces is zeer leerzaam, dus laat je niet minder enthousiast maken hoor! ;)

Succes
Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Spar 13 jaren 3 maanden geleden #681

  • Glenn
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 97
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de antwoorden.

Het boompje was gratis, dus dit is al weer een voordeel.

Op internet zag ik plaatjes van een spar, gevormd tot bonsai.

Kunnen jullie mij misschien vertellen waarom mijn boompje binnekort zijn naalden zal laten vallen en waarom dit bij de proffesionals niet gebeurt?

Ik heb met biologie wel iets geleerd over de enzymen die wij hier niet in de grond hebben en het daarom voor sommige planten moeilijk te gedijen is.

Ik vond het wel erg leerzaam, ik heb ondertussen bonsai aarde, en draad aangeschaft. Beetje bij beetje krijg ik de materialen. Het was erg leuk om te bedraden, vooral omdat het ook daadwerkelijk lukte. M.b.v deze site kom ik al een heel eind.

Ik ben al een paar keer op zoek gegaan naar jongen boompjes, maar kon ze niet vinden. Wel heb ik een wilgen tak van een boom geknipt. Het schijnt dat deze snel wortelen ? Ik heb hem nu in een bakje water staan.


Nogmaals bedankt voor de eerlijke en behulpzaame antwoorden !

m.v.g Glenn,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Spar 13 jaren 3 maanden geleden #682

  • Glenn
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 97
  • Ontvangen bedankjes 0
Wat ik nog wil vertellen,

Ik schreef laatst over de woud beplanting.
Dit kocht ik ook als een klein kerstboompje voor 1 euro 50, althans zo verkochten ze het. Deze doet het nog steeds, vertoont nog geen bruine naalden etc. Het is een conifeerachtige zo stond bij de beschrijving.

Ik ben benieuwd of dit dan wel wilt lukken, niet dat ik iets spectaculairs verwacht, maar mochten de takken uitgroeien tot iets dat lijkt op een boompje ben ik tevreden !


@ Danny, kunt u misschien een aantal voorbeelden noemen van normale tuinplanten die gevormd kunnen worden tot bonsai. Het is voor mij erg lastig om te bepalen wnr ik een goed exemplaat in mijn handen heb.

Ik heb ook iemand gevonden die bonsai's houdt, Hier ga ik een keer langs om te kijken en te leren.

Gr Glenn !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Spar 13 jaren 3 maanden geleden #683

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
@ Glenn:

Zoals je al meldde de Wilg is een heel goed voorbeeld, zet hem beter gelijk in de potgrond, en snij een reepje bast rondom aan de onderkant af. Binnen 1-2 weken heb je al wortels. Verwacht alleen niet dat je binnen een jaar een kant en klare boom hebt natuurlijk. De kastanje kun je ook planten dit gaat ook aardig vlot als hij in het voorjaar boven komt, de eik, de Lijsterbes, de Meidoorn,de Esdoorn zijn goede voorbeelden van te gebruiken soorten.
Als tuinstruik: de Juniperus is gewoon te koop voor een paar euro in het tuincentrum als struikje voor in de tuin, de Rhodondendron, een Vuurdoorn, normale spar / pinus, Buxus. Keus genoeg zou ik zeggen.
Let er vooral op dat het geen je uitzoekt, een mooie primaire stam heeft, en goed in de takken zit.
De Bonsai soorten: Ligustrum,Ulmus,Crassula,Vijg,Sageretia, zijn de gemakkelijkere bonsai voor mensen met weinig ervaring.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by D@NNY.

Re: Spar 13 jaren 3 maanden geleden #685

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Hoi Glenn,

de beste start die je kan nemen in de wereld van Bonsai is... een boek uit de bibliotheek halen ;). Mocht je niet van lezen houden in een boek, dan doet internet wonderen. Mocht je ook daar geen voldoening uit halen, dan doe je er heel erg goed aan om eens te gaan kijken bij een andere bonsailiefhebber. Goed dat je dat doet!

Mijn eerste boom was een serissa... Heeft t niet overleefd...
Mijn tweede boom was een pseudo larix. Is ook niet meer...
Mijn derde boom was een ulmus... en ook die is niet meer.

Al doende leert men. Vooral op de vereniging waar ik bij zit heb ik heel erg veel geleerd. Nu ben ik 10 jaar verder en heb ik een redelijke collectie opgebouwd. En er gaat nog steeds wel eens iets dood. Ik weet niet waar je woont, maar als ik jou was zou ik eens gaan kijken bij een vereniging of club.
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Spar 13 jaren 3 maanden geleden #697

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
@David,
Dit is een prima advies voor de beginner in de bonsaihobby!:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Hank.

Re: Spar 13 jaren 3 maanden geleden #774

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
dank u dank u....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren