Onderwerp:

Eik 12 jaren 1 maand geleden #7236

  • joog
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 0
Heb deze boom gekregen, zit al 3 jaar in deze pot. Wat zouden jullie ermee doen, snoeien of bedraden? En waar dan?? Zelf denk ik eraan om m tot aan de eerste takken te snoeien en er dan een hokidachi van te maken.... Meer ideeen welkom ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Eik 12 jaren 1 maand geleden #7237

  • joog
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 0
vergeet de foto's :lol:


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.




Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.




Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Eik 12 jaren 1 maand geleden #7238

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
De verhouding stamdikte hoogte lijkt mij niet ok.
Ook die 3 naast elkaar groeiende takken in zijn top???Ik zou beginnen met hem wat in korten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Eik 12 jaren 1 maand geleden #7239

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Haal alles boven de eerste driesprong van takken weg. Dan leidt je een van de drie onderste takken omhoog om daarvan een nieuwe top te maken. SChuin afzagen met als hoogste punt de nieuwe tak. Van de andere twee zijtakken kies je er 1 om alvast een begin te maken van een hoofdtak.

Dit zou ik doen..... De drie dikke takken bovenin zijn zeker niet mooi en mogen dus zeker weg. Door de nieuwe tak omhoog te zetten krijg je weer een mooi taps verloop naar de top.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Eik 12 jaren 1 maand geleden #7241

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Ja eens met voorgaande. Voordeel is dat eiken erg gemakkelijk uitlopen ook op ouder hout.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Eik 12 jaren 1 maand geleden #7242

  • joog
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 0
Dacht aan ook zoiets, en zou ik m in de pot houden of in de grond? Ik dacht aan de grond, dit omdat er toch best veel gegroeid moet worden...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Eik 12 jaren 1 maand geleden #7250

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Als je wil snoeien, moet je dat snel doen, voordat het te laat is! Je kan m in de volle grond zetten. Ik raad aan om de wortels dan gelijk te bekijken en ze goed te spreiden. Plant hem dan op een stoeptegel oid, zodat de wortels zich mooi breed ontwikkelen ipv recht naar beneden.
Je kan m echter ook in een schaal houden. Een brede ondiepe. Dan moet je wel goed met watergeven opletten!
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Eik 12 jaren 1 maand geleden #7268

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Ik zou de top van de plant niet wegnemen: de topgroei zal voor dikte van de stam zorgen. De takken van de 'driesprong' onderin kan je bedraden en zo stijl mogelijk naar boven plooien. Om daarmee nadien de gesteltakken van een bezemvorm te maken. Let op een zo klein mogelijke bocht tegen de stam te maken. Dus liefst NIET met een ronde bocht. Doe dat zo nodig in meerdere stappen zodat je niet door barsten op de plaats waar je plooit (dus vlakbij de stam) de sapstroom onderbreekt en de tak afsterft. Wacht telkens een paar weken voor je verder plooit en let erop dat je pas verderplooit als de tak zeer vitaal blijft. Verwijder alle andere kleine takken op de stam zodat de drie onderste takken veel licht blijven ontvangen. Je behoud zo ook een mooie gave stam doordat je achteraf geen grote takken moet verwijderen. Om reden van voldoende licht voor de drie takken kan je ook op de basis van de bovenste takken (die voor diktegroei zullen zorgen)alle takjes wegnemen en ze alleen aan de uiteinden laten groeien.
Gezien je op deze wijze geen grote ingreep op de boom doet kan je ook de wortels bewerken en ze mooi uitspreiden. Herplant in een brede pot of vollegrond. De top boven de driesprong kan je verwijderen als de stam de gewenste dikte heeft verkregen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren