Onderwerp:

Wanneer taxus verpotten? 11 jaren 11 maanden geleden #8606

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
Ik heb nu 2 jaar een taxus boompje met een grote wortelkluit in een grote cement bak staan, zo'n ronde van de gamma. Ik wil deze verpotten en weet dat taxus baccata in de lente verpot worden maar ik weet niet precies wanneer. Ik heb namelijk wel eens een video van Graham Potter gezien die zegt dat je beter kunt wachten totdat de knoppen van de taxus in de lente uitkomen zodat de energie in de plant zit in plaats van de wortels. Het probleem is echter dat de lente zegmaar langzaam op gang komt er er nog geen teken is dat de knoppen open gaan.

Dus wanneer moet ik deze verpotten en wortelsnoei toepassen? Het is al mei dus weet ik niet hoe lang ik nog moet wachten. :dry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wanneer taxus verpotten? 11 jaren 11 maanden geleden #8620

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Graham en jij hebben het antwoord reeds gegeven,
zodra de knoppen op springen staan, dan is de kans op snel herstel het grootst.
dus houd de knoppen van je boom in gaten, en niet zozeer de kalender.
en de lente duurt nog zeker 7 weken totdat de zomer begint.
patience my friend, patience.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: Wanneer taxus verpotten? 11 jaren 11 maanden geleden #8621

  • Eelco
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
ik heb zojuist een relatief oude taxus gekocht bij een tuincentrum voor 5 euro... Echt een koopje. Er stond een hele lading van en het was ook wel te zien waarom ze zo goedkoop waren; de meeste zaten zo los in de pot dat ze tegen de rand van de pot aanhingen en de wortels de lucht in staken. Deze zag er als enige wel fatsoenlijk uit en heeft een mooie stam. Nu vraag ik me alleen af of ik hem alsnog moet verpotten. De knoppen zo te zien net uitgekomen en het is mogelijk dat hij dus dit voorjaar al is verpot. Het liefst zie ik hem in een goede trainingspot met een goede grond, maar moet ik dat risico nemen op dit moment?

Groeten,

Eelco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wanneer taxus verpotten? 11 jaren 11 maanden geleden #8622

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
@ eelco, als je hem gewoon overpot, dus in trainingspot zet, zonder (al teveel) wortelsnoei, dan kan dat nog prima.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wanneer taxus verpotten? 11 jaren 11 maanden geleden #8623

  • Mdevries
  • Mdevries's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 11
Oke bedankt dea gewoon nog eventjes geduld hebben dus. Naja ik ben wel geduldig maar wilde eventjes wat advies hebben.

@ Eelco je kunt een taxus redelijk hard toetakelen als je hem daarna goed verzorgt, de plant gezond was en hem natuurlijk veel rust daarna gunt. Mijn taxus yamadori was een boompje van zo'n 1,7m hoog die ik toen afgezaagd heb met alleen een klein horizontaal takje van 0,5cm in diameter. Ik heb toen het takje schuin omhoog gespannen en van de stomp met een dremel een deadwood gemaakt. Dit alles in volle zomer waar ik bovendien ook nog aardig aan de wortelkluit heb lopen snoeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts