Onderwerp:

Acer Pseudoplatanus Netsuranari (of Han-Kengai) 11 jaren 10 maanden geleden #8960

  • Django
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Afgelopen zomer heb ik een ontsproten esdoornplantje (pseudoplatanus) uit mijn schoonmoeders tuin gehaald en in een ruime pot gezet. Dit plantje kwam voort uit een inmiddels gekapte boom en ik wou dus proberen er een (voor mijn doen) behoorlijke bonsai van te maken (als herinnering zeg maar). Aangezien één van de voor mij meest aansprekende bonsais welke ik in boeken heb gezien een esdoorn vlotstijl is, wou ik dit plantje ook in vlotstijl vormen. Ik heb het boompje dan ook naar beste inzicht en naar het mij bekende voorbeeld bedraad (iets te vroeg waarschijnlijk, maar ik heb dan ook nul ervaring met vormin. Begin van de lente heb ik dit exemplaar al in een beschikbare bonsai-pot gezet en inmiddels zijn de eerste bladeren reeds verschenen:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Al met al ben ik best tevreden met de huidige ontwikkeling. Ik had echter gehoopt dat de eerste en hoogste knop (nog altijd dicht) zich beter zou ontwikkelen. Momenteel doet de vorm me meer aan semi-cascade denken. Vandaar ook dat ik vooralsnog geen verdere wortels heb getracht te ontwikkelen.

To be continued zullen we maar zeggen…

PS. Afbeeldingen lukten me niet via de ledengalerij, dus heb het maar via Photobucket gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Pseudoplatanus Netsuranari (of Han-Kengai) 11 jaren 10 maanden geleden #8962

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Hi lijkt mij idd meer cascade dan vlotstijl zo.
En misschien een idee om hem een paar jaartjes in de volle grond te zetten dan word ie snel dikker en lijkt meer op een echte boom.
Maar leuk projectje zo, ben benieuwd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Pseudoplatanus Netsuranari (of Han-Kengai) 11 jaren 10 maanden geleden #8964

  • Django
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik weet dat de groei een volle grond sneller is en een dikkere stam geeft. Mijn zeer minieme tuin bestaat echter nagenoeg volledig uit tegels. Daarnaast hoop ik door hem meteen in een bonsai pot te zetten de lengte van de bladstelen iets onder controle te kunnen houden.

Onderstaand trouwens een met het door mij gebruikte voorbeeld vergelijkbare boom die ik op internet vond:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Bron: Bonsai eejit on Flickr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Pseudoplatanus Netsuranari (of Han-Kengai) 11 jaren 10 maanden geleden #8974

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
idd, als je vlotstijl wilt, moet je het op een totaal andere manier aanpakken. Lees eerst goed over hoe je een vlotstijl bonsai maakt.

en ook ik raad aan eerst een aantal jaren in de volle grond om stam verdikking te krijgen (trek gewoon een paar tegels uit je tuin!!)
wat je schrijft over de lengte vd internodiën onder controle te houden, komt pas in een later stadium aan bod.

Je krijgt ook met bonsai het snelste, beste en gewenste resultaat dmv een stappenplan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Pseudoplatanus Netsuranari (of Han-Kengai) 11 jaren 10 maanden geleden #8986

  • Django
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Helaas is een tegel eruit halen echt geen optie, aangezien ik een zeer kleine tuin heb en de kinderen ook wat speelruimte nodig hebben.

Hoe groot en/of diep zou een eventuele bak tenminste moeten zijn? Dan kan ik die misschien op het balkon kwijt.

Wat betreft het vormen van de vlotstijl heb ik wel degelijk wat ingelezen (ik heb wat betreft bonsai sowieso nagenoeg uitsluitend theoretische kennis). Zo heb ik nog geen schors weggehaald voor de nieuwe wortels, omdat de boom (voor zover ik heb gelezen) eerst nog verder moet ontwikkelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Django.

Re: Acer Pseudoplatanus Netsuranari (of Han-Kengai) 11 jaren 10 maanden geleden #8988

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Hoe groter de pot hoe beter. Hoe meer ruimte hij heeft, hoe sneller hij groeit. Ook werkt een zwarte plastic kuip of vijfermand, beter dan een stenen pot. Er bestaan ook zogenaamde Airpots . Deze potten stimuleren de aanmaak van nieuwe wortels extra, waardoor ze nog sneller groeien.

Je kunt ze op het balkon zetten mits hij daar voldoende zonlicht krijgt en hij daar beschut staat van extreme wind etc. Een balkon op het Noorden gaat niet werken. Een balkon pal op het zuiden is ook link omdat het dan vaak te warm wordt in de zomer. Hij mag ook weer niet te snel uitdrogen. Een balkon op het OostZuidOosten of het WestZuidWesten is het beste.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

Re: Acer Pseudoplatanus Netsuranari (of Han-Kengai) 11 jaren 10 maanden geleden #8990

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
dsdevries,

enig idee waar deze airpots te krijgen zijn in NL??
lijkt me wel leuk om eens mee te experimenteren....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Pseudoplatanus Netsuranari (of Han-Kengai) 11 jaren 10 maanden geleden #8992

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
nope! :P Ik ben ook nog op zoek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Pseudoplatanus Netsuranari (of Han-Kengai) 11 jaren 10 maanden geleden #8993

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Op die website kun je ze wel bestellen, ze leveren internationaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Acer Pseudoplatanus Netsuranari (of Han-Kengai) 11 jaren 10 maanden geleden #8995

  • Eelco
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Hmmm heb een aantal filmpjes gekeken over die airpots en het klinkt wel heel aannemelijk allemaal. Als de prijs een beetje redelijk is wil ik er ook wel mee gaan experimenteren. Zal ook ff zoeken of het hier ergens verkrijgbaar is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren