Onderwerp:

juniperus procumbens nana 11 jaren 10 maanden geleden #9373

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
vandaag in het lokale tuincenter deze tegengekomen..
het was de enige die er nog stond, maar voor nog geen 8€ kon ik deze niet echt laten staan..

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



van zodra ik hem had zien staan zag ik er meteen wel cascade of semi cascade materiaal in, mits wat werk..
ik had gelezen dat deze wel tegen een stootje kunnen, dus ik heb deze meteen wat bijgesnoeid en laat hem nu een tijdje rusten in zijn huidige pot om hiervan te bekomen..

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



het zal dus een semi cascade worden..

inmiddels heb ik ook het loof aan de onderkant bijgewerkt..

de kortere tak die langs de ene kant nu nog wa naar beneden gaat ga ik nadien naar boven bewerken zodat deze met een krol boven het midden komt.. misschien met een kleine bocht erbij zodat deze niet centraal boven het midden staat..

de cascade ga ik trachten eerst een beetje naar boven te halen, aangezien hij nu reeds op de pot steunt..

het loof boven het midden schik ik ook zo te houden..

er zaten wel wat beestjes in de pot (tja, tuincentra.. ) en aan de uiteinden is het loof wat uitgedroogd.. de grond was nog vochtig, dus heb niet echt bijgewaterd, maar heb wel alles lichtjes beneveld..

misschien dat ik bij verpotting, indien het wortelstel het toelaat, deze ook op een rots ga binden

als het plantje gezond is zal ik er waarschijnlijk wel jaren plezier aan hebben, vooral aangezien dit redelijk trage groeires schijnen te zijn.. (ik vind het steeds afwachten als je zo'n zaken koopt bij massa verkopers.. van onze cypres haag zijn er ook enkele zonder reden afgestorven..)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Re: juniperus procumbens nana 11 jaren 10 maanden geleden #9395

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
deze mogen normaal wel veel zon hebben, maar laat ik deze na zo'n snoei beter even in de schaduw voor enkele weken?
hoeveel bewater ik het best na zo'n snoei?

ik vind overal info over de behandeling onder gewone omstandigheden.. maar ik vermoed dat, opdat het boompje toch moet kunnen herstellen, deze toch anders liggen, niet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: juniperus procumbens nana 11 jaren 10 maanden geleden #9416

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
de eerst komende weken idd in halfschaduw zetten.
je kunt wel bladbemesting geven om hem weer wat aan te laten sterken na de ingrepen.
watergift als normaal voor jeneverbessen: grond iets aan laten drogen tussen het bewateren.
Overigens is het niet een hele trage groeier hoor, zit behoorlijk wat groeikracht in, mits gezond.

succes !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: juniperus procumbens nana 11 jaren 10 maanden geleden #9495

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
de naaldjes staan enorm droog de laatste dagen, ze breken zelf af soms van zodra ik er nog maar een beetje aankom..
de laagste punt van de cascade tak ziet redelijk bleek..
ik geef normaal water en besproei/benevel regelmatig (dagelijks kleine hoeveelheid)
hij stond wel al redelijk droog oen ik hem gekocht heb
iemand een idee?

ik had deze beter zonder snoeien laten staan tot volgend jaar, maar het zouden sterke plantjes zijn, dus had ik het risico maar genomen..

ik ga morgen misschien wat voeding kopen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: juniperus procumbens nana 11 jaren 10 maanden geleden #9684

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
deze staat er momenteel zo bij

de kortere tak die laag hing heb ik helemaal rond gezet zodat ie boven het midden uitkomt..

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: juniperus procumbens nana 11 jaren 10 maanden geleden #9826

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik had de indruk dat er in de pot zelf vanalles aan de hand was, dus heb deze vandaag uit zen pot gehaald en inderdaad, de wortels hingen overal tegen de zijkant en de grond rrok lichtjes verduft (waarschijnlijk te veel water in het tuincenter en verkeerde grond voor deze soort lang in dezelfde pot te houden)

heb maar meteen de kluit uitgekuisd en de neerwaards groeiende wortels wat bijgesnoeid..

heb deze nu in een mix van bonsaigrond met lava van DCM en gebakken kleikorrels gezet voor een zeer goed doorlatend geheel.. het er ook een beetje grond uit de pot eronder gemengd..

hopelijk red ie het nog, maar het zijn wel redelijk stevige boompjes en de wortelkluit zag er nog redelijk gezond uit..

nu dus even in de schaduw laten bekomen van de ingreep en dan mag ie het rest van het jaar in de zon doorbrengen..

tijdens de hele ingreep toen ik het boompje vastnam etc vielen er toch geen takjes af, dus die hangen allemaal nog lekker stevig en zijn niet aan het afsterven, ook al zien ze maar wat bleek..

ik weet dat dit niet echt de ideale moment is om juniperus te verpotten, maar in denk dat ie anders de zomer zowieso niet zou overleeft hebben..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Re: juniperus procumbens nana 11 jaren 10 maanden geleden #9833

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Met de juiste nazorg zal ie t zeker wel overleven. Ook opletten met regen etc. Gelukkig zijn de temperaturen deze week niet extreem hoog, dus dat scheelt. Idd even de komende weken in halfschaduw zetten, totdat ie weer groei vertoont.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren