Onderwerp:

nieuwe junipers 3 jaren 2 weken geleden #90156

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

Griekse bonsai schreef : Hallo Matje,

ik denk zelf van wat ik op de foto's zie, dat je bomen met veel potentie hebt.
Als je er zelf niet aan durft te beginnen, zou ik de bomen meenemen naar jouw vereniging. Er zullen daar zeker leden zijn die verstand hebben van naaldbomen en jou kunnen adviseren wat betreft stijl, verdere aanpak van snoeien, bedraden etc.

Bonsaigroeten van Joop


Helaas heeft de vereniging al ruim een jaar geen bijeenkomst meer gehad , afgelopen november zou ik een cursus dag volgen bij John Manders, gegeven door Andrea Junger, maar ook dat door corona helaas niet doorgegaan.
Nu heeft John mij gisteren wel naar aanleiding van een Facebook bericht laten weten dat ik welkom ben bij hem en dat staat nu voor morgenavond gepland, even onder voorbehoud van mijn werk.
We gaan het zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe junipers 3 jaren 2 weken geleden #90167

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Matje schreef : Ik zie dat ik bij mijn vorige post de verkeerde boom heb gezet.
Hieronder een paar foto's van de juiste boom, foto's van vandaag.









Ik vind het moeilijk om hier wat mee te gaan doen. Bij mij is de praktijk met naaldbomen dat ik ze teveel snoei, 2 a 3 jaar laat groeien en vervolgens weer teveel snoei en nooit echt een stap verder kom.

De boom in dit topic is denk ik een mooie starter, redelijk stevige stam, met een nette tapsheid. En veel groen ook van binnen om wat van te maken.
Maar ik heb geen idee wat ik het beste kan doen, durf niet aan snoeien en bedraden te beginnen, omdat ik mezelf niet weer stappen terug wil zetten.

Mijn aandacht qua leren is afgelopen jaren vooral in de loofbomen gaan zitten. Dat is wel goed geweest voor de 3 naaldbomen die ik heb, want alledrie hebben ze die jaren volop voeding mee gehad en nauwelijks snoei afgelopen 3 jaar in ieder geval. Ze zien er goed gezond uit.

De stam is zeker interessant genoeg als basis, over het loof kan ik niet zoveel zeggen, welke soort juniperus is het?
Want dat gaat invloed hebben of je al dan niet snel vorderingen kan maken hierin of niet. Als je niet het juiste loof hebt kan het ook zijn dat de fout niet bij jou ligt, dat er weinig of geen evolutie is.
Want eerst goed laten groeien, dan zwaar snoeien en bedraden, en dan weer 3 jaar niks doen aan het loof, is niet echt de juiste werkwijze.
Wat de vorming betreft heb ik wel een idee, ik zal misschien eens een schets maken één dezer.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe junipers 3 jaren 2 weken geleden #90214

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Gesnoeid en bedraad

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe junipers 3 jaren 2 weken geleden #90216

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 553
  • Ontvangen bedankjes 170
Mooi, ik ben benieuwd hoe die er na wat groei uit komt te zien. Enige verbeterpunt die ik zie is dat ik links wat te lang vind in verhouding met de pot, maar mogelijk als rechts wat voller groeit valt dat ook wel mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe junipers 3 jaren 2 weken geleden #90229

  • Fredb
  • Fredb's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 250
  • Ontvangen bedankjes 43
mooi gedaan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe junipers 3 jaren 2 weken geleden #90233

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik zag hem enigszins anders in mijn gedachten, dit is mijn visie.
Die linkse zware tak haal ik eraf, die staat in conflict met die veel mooiere rechste dikke vertakking.
En op die rechtse dikke vertakking bouw ik een tweede boompje, dat vult dan de leegt op die je rechts hebt en zo'n zware vertakking onderaan leent zich daar erg voor vind ik.
Dat betekent niet dat jouw visie verkeerd is hè, we zien het gewoon anders, en dat maakt bonsai nu net zo boeiend.:)
Groeten Luc.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje, Fredb

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe junipers 3 jaren 2 weken geleden #90238

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Ik ben het eens met luc.
Het was ook mijn eerste gedacht, de eerste tak links weg en rechts een 2de boom maken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe junipers 1 jaar 10 maanden geleden #94623

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

Diluca schreef : Ik zag hem enigszins anders in mijn gedachten, dit is mijn visie.
Die linkse zware tak haal ik eraf, die staat in conflict met die veel mooiere rechste dikke vertakking.
En op die rechtse dikke vertakking bouw ik een tweede boompje, dat vult dan de leegt op die je rechts hebt en zo'n zware vertakking onderaan leent zich daar erg voor vind ik.
Dat betekent niet dat jouw visie verkeerd is hè, we zien het gewoon anders, en dat maakt bonsai nu net zo boeiend.:)
Groeten Luc.


dank voor je input, ik vind het iets om over na te denken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe junipers 1 jaar 3 maanden geleden #95525

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Sinds afgelopen voorjaar volg ik cursus bij Yannick Kiggen, daar heben we afgelopen seizoen een Japanse esdoorn aangepakt, met naar mijn idee veel vooruitgang.
Afgelopen week heb ik de juniperes uit dit topic meegenomen.
De boom was in het voorjaar bij een workshop met Andrea junger al stevig aangepakt. O.a. een van de achterste takken is stevig omhoog gebogen.

Nu afgelopen week bij Yannick moest dan toch de eerste tak rechts er aan geloven. Tevens alle draad verwijderd.
Volgende les gaan we deze opnieuw bedraden.
Hieronder een voor en na foto van de cursus avond




Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts