Onderwerp:

Chamaecyparis obtusa 'Nana Gracilis 10 jaren 1 maand geleden #30542

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
Dag mensen hier mijn aparte draadje voor deze wedstrijd :silly:

helaas heb ik de bon niet meer maar denk dat er genoeg info op het potje staat
heb deze gekocht in een groenrijk tuincentrum op de zelfde dag als mijn pinus strobus nana die eigenlijk niet zo geschikt was voor deze wedstrijd ivm dat je maar 1 ingreep per jaar kan doen bij deze soorten...

hoe ik mijn stappen plan ga laten lopen doe ik nog even bedenken intussen maar hier heb je alvast foto's van het boompje ;)





Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Orlando

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chamaecyparis obtusa 'Nana Gracilis 10 jaren 1 maand geleden #30549

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Leuk boompje.
Het is wel duidelijk dat de prijzen regionaal behoorlijk verschillen. Voor dat soort bedragen krijg ik geen mooie bomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chamaecyparis obtusa 'Nana Gracilis 10 jaren 1 maand geleden #30550

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
thkx lb

rond welke prijs zit zoon boompje dan bij jullie lb.....tis ook echt een leuk tuincentrumpje en ze hebben er echt van alles
de mensen die daar rondlopen verzorgen de boel ook erg goed....

verder is dit ook niet een hele makkelijk soort om mee te werken dus moet goede info verzamelen alleen vind dit een beetje lastig bij deze soort al hoewel er veel over op google te vinden is....maar nog niets echt doorslag gevend hoe ik dit het beste kan doen en toepassen

*verpotten.....(Kan ik de kluit helemaal schoon maken zoals bij een loofboom of geld voor deze soort ook wat voor naald boom geld de microhaze bacterie die in de kluit zit)

*Snoeien.....heb hierover al een x aantal dingen gelezen waar ik op moet letten....maar ook nog niets echt goed duidelijk in stapjes zeg maar :huh: .....

als toevallig iemand deze info weet te staan voor me ben ik hem eeuwig dankbaar :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chamaecyparis obtusa 'Nana Gracilis 10 jaren 1 maand geleden #30554

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Buiten dat planten met mooi stamverloop eigenlijk niet bestaan.. Ik heb een boomkweker in de buurt en daar heb ik voor 10 euro een in lappen gewikkelde kluit (Dus vers van het veld) Chamaecyparis gekocht. Maar dat waren echt dunne sprietjes in de bos groen.

Ik heb toen de kluit redelijk uit elkaar geplozen. Bijna alle bomen hebben schimmelsymbioses. Ik neem zelf waar mogelijk genoegem met uitkammen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chamaecyparis obtusa 'Nana Gracilis 10 jaren 1 maand geleden #30558

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
ok ik had het volgende in me achterhoofd om te doen dat als ik de plant ga verpotten...zoals je zegt de kluit schoon maak maar echt het binnenste nog laat zitten deze dan in een nieuwe schaal plaats met 80%akadama 20%Bims omdat ik ooit wat langer van huis ben kunnen ze wat langer teren door de bims ;) en dan met een sushi stokje vanuit alle kanten gaatjes door de kluit pik zodat het water ook in de kluit trekt....dan laat ik deze 2/3 jaar in de schaal....en bij de volgende verpotting bewaar ik de buitenste akadama waar inprenciepe de nieuwe wortels zijn in gegroeit deze gebruik ik dan voor de kern op te vullen zodat ik van die potgrond af ben ;)

maar wil hier nog even de zekerheid van opzoeken of dit een goed plan is wat ik voor ogen heb!

Als je intresse hebt lb kun je me een pm sturen en zet ik er de adressen in van de tuincentrums bij mij in de buurt waar ze leuk matriaal hebben of waar ik altijd ga kijken....miss dat je er dan eens langs kunt gaan als je in de buurt bent ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chamaecyparis obtusa 'Nana Gracilis 10 jaren 1 maand geleden #30559

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Bedenk goed wat je weg wilt snoeien. Een chamae doet niet aan backbudding. Vnl snoeien in het groeiseizoen anders kun je last krijgen van dieback (bruin worden/afsterven van hele gedeelten).
Verder uitkijken met het loof tijdens het bedraden. Ze vormen redelijk makkelijk, zoals een jeneverbes of den.
Heb wel eens gelezen dat je de takken niet mag torderen, maar dat valt best mee en kan gerust gedaan worden, uiteraard niet overdrijven.

En idd, vrijwel elke boom(soort) gedijt goed op de mycorrihizae schimmels, niet alleen dennen.
Ik zou bij de eerste oppotting wel wat vd oude grond mee verpotten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chamaecyparis obtusa 'Nana Gracilis 10 jaren 1 maand geleden #30563

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Het is dus niet de bedoeling deze boom mee te nemen naar de vereniging, deze op fora te bespreken of te gebruiken als cursus materiaal.

Mag raadgeven volgens het wedstrijdreglement?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chamaecyparis obtusa 'Nana Gracilis 10 jaren 1 maand geleden #30581

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
indd ivan ten eerste zit ik niet eens bij een vereniging ten 2de moet ik info vergaren om dingen niet te laten mislukken en niet luk raak aan de gang gaan....

ik leg me stappen plan ook uit hoe ik het wil gaan aanpakken....en als iemand info hier over weet te staan vind ik het fijn als deze met me gedeeld word zodat ik zelf me eigen kan verdiepen in de stof ;)

het is ook een leerzaam proces voor ieders die mee doet en het moet ook een beetje leuk blijven natuurlijk!
als niemand elkaar tips geeft dan zullen vele beginners vlug afhaken omdat ze niet verder kunnen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chamaecyparis obtusa 'Nana Gracilis 10 jaren 1 maand geleden #30582

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Ik heb geen probleem ivm de wedstrijdregels. Maar ik denk dat ze duidelijk en gelijk dienen te zijn voor iedereen.
Ik heb op een voor mij onduidelijkheid gewezen, met in vraagvorm (geen oordeel of veroordeling) hoe het nu wel is. Graag duidelijkheid hierover van de opstellers van de wedstrijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chamaecyparis obtusa 'Nana Gracilis 10 jaren 1 maand geleden #30587

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik denk dat het idee vooral een wedstrijd over vormen en stijlen is. Als mensen gewoon algemeen advies vragen over verzorging, verpotten ed vragen, lijkt me dat niet zo'n probleem. op het moment dat het vragen worden in de richting wat te snoeien, wanneer bedraden etcetc lijkt me dat minder gepast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren