Onderwerp:

Taxus Baccata van Matje 10 jaren 3 dagen geleden #32252

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Die steen was inderdaad om hem zo schuin te houden tijdens het aanvullen met grond, na het aanwateren bleef hij vanzelf staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata van Matje 10 jaren 2 dagen geleden #32253

  • kan-boke
  • kan-boke's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 14

Matje schreef : Ik waardeer tips en ideeen altijd, maar ik zou willen vragen om deze in dit topic bij deze boom niet te geven, omdat ik deze wedstrijd ook zie als een test om te zien wat ik ondertussen geleerd heb. Volgens mij is het ook tegen de wedstrijd regels om de boom uitgebreid te bespreken. :blush:


Sorry dat ik het zeg maar dan vind ik dat je weinig geleerd heb. Wat een onzin zeg.
Als ik dit zie: met een stoeptegel(!) ter ondersteuning... tuinaarde en potgrond... niet goed gesnoeid...

Matje schreef : Het is voor mij een uitdaging omdat dit mijn eerste taxus is, ook is het zo dat ik mij nauwelijks in de taxus verdiept heb, ik moet dus veel gaan lezen de komende tijd.

Ik vind het zielig voor die boom. Maar als ik zoveel eigenwijsheid tegenkom kan ik me helaas niet inhouden. Wil je graag met bonsai bezig zijn, probeer het dan een beetje goed te doen en dat begint al bij een goede verpotting. Volgens mij staat hier al genoeg info op het forum hoe je zoiets moet aanpakken. Het lijkt me handiger om vooraf eerst te lezen en weten wat je gaat doen dan eerst die boom zomaar in een pot te proppen in een moerasgrond (zie dat water staan in die container...) en daarna maar eens ”veel gaan lezen”...

Nogmaals sorry voor mijn reactie. Dit zal me ook wel een berisping opleveren, jammer dan...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback, knoep, Catwoman, adje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata van Matje 10 jaren 2 dagen geleden #32255

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
ben het ook wel eens met kan-boke.

eerst GOED inlezen, en dan pas actie ondernemen.
ik zie veel dingen die je gedaan hebt en van plan bent om te doen, waar ik grote vraagtekens bij heb....

die platte steen om de wortels te spreiden:
heb je denk ik niet goed gelezen/begrepen > je doet dit om een mooi plat en gespreid wortelstel te krijgen.
maar dan plaats je hem OP de steen. nu zit de platte steen erachter, dus wat is nu het nut daarvan ?!?!?
niets. hij doet niets voor jou of voor de boom.
Verder zoals al eerder gezegd, kun je beter de boom verankeren in de pot (lees zelf maar waarom je zoiets doet.)

Heb ik al vaker gezegd, maar kan blijkbaar niet kwaad om het nog vaker te melden:
bij alles wat je doet bij bonsai, heb je een reden, een bepaald doel voor ogen.
Niet zomaar iets doen omdat je dat ergens gelezen hebt. Doe het omdat je WEET waarom je dat doet, en wat je daarmee wenst te bereiken (voorbeeld: boom OP een platte steen plaatsen)

Voor je verder gaat met deze boom: lees je goed in...
Ik lees in je post een aantal zaken wat je van plan bent te doen, waarbij ik denk: als hij dat doet, dan is deze boom tegen het einde van het jaar of enorm verzwakt, of anders dood.
Ik zeg niet wat, want je bent hier om te leren, dus dat mag je zelf onderzoeken.

Tot slot,
als je je nauwelijks hebt verdiept in een boom > blijf er dan vanaf !!! Leer EERST je boom kennen voordat je ook maar iets ermee doet.
scheelt een hoop tegenslag en teleurstellingen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kan-boke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Taxus Baccata van Matje 10 jaren 2 dagen geleden #32256

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ben het ook met kan boke eens. Heb me ingehouden, maar toen ik je grondmengsel zag, maakte ik me zorgen.

Taxus kan veel beter tegen droogte dan natte voeten. Ik hoop voor droog weer, zodat je de kluit nog wat uit kan laten drogen, anders ga je deze plant verliezen.

Dea: Er ligt voor zover ik begrepen heb ook een steen onder de wortels. Neemt niet weg dat deze boom in een dusdanig ver groeistadium is, dat een steen onder de wortels niet zoveel meer gaat uithalen. De nebari is grotendeels gevormd.

Wel helemaal eens met het vastzetten, ipv een steen er tegenaan leggen om hem vast te houden bij het inwateren. (Tip: Inwateren doen je niet om de boom stevig in de pot te krijgen. Eigenlijk zou de boom al stevig in de pot moeten staan voor je de aarde toevoegt, hoewel dit niet altijd lukt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kan-boke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata van Matje 10 jaren 2 dagen geleden #32257

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

leatherback schreef : Dea: Er ligt voor zover ik begrepen heb ook een steen onder de wortels.


Op de foto zie je idd eerst een steen liggen, en daar ging ik ook vanuit, dat de boom op de steen is geplaatst (idd, zal bij deze weinig meer uithalen, maar oke...)
volgende tekst is: "En geplaatst en grond aangevuld"
dus nam ik aan, dat hij de boom erop heeft gezet (zonder te verankeren) en enkel grond heeft aangevuld.
De foto erna lijkt het alsof de platte steen omhoog is komen "drijven" of zoiets.
tenzij hij idd een extra platte steen erachter heeft geplaatst (maar met welk doel??)
Gezien het water dat erin blijft, vraag ik me ook af of er wel drainage gaten in de kuip zitten??
Na een ver-/oppotting stroomt het water bij mijn bomen ALTIJD er direct helemaal doorheen.
Blijft er water zitten of gaat het er (te) langzaam doorheen, da's voor mij een teken dat een verpotting noodzakelijk is.

Mss dat matje wat duidelijkheid kan scheppen wat en waarom hij het gedaan heeft ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Taxus Baccata van Matje 10 jaren 2 dagen geleden #32262

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Ik ben niet gauw op mijn teentjes getrapt, maar helaas nu toch wel een beetje....

Grondmix, oke is wat van te zeggen..

Plaatsen met die extra steen erop is misschien niet de juiste methode, maar omdat ik maar twee handjes heb was dit een manier om de boom op zijn plek te houden zodat ik de grond aan kon vulen.
Er ligt inderdaad een steen onder de wortelkluit en er ligt er een op de foto's op, deze tweede is gebruikt voor ondersteuning tijdens het werk. Misschien niet de juiste maier, maar is dit zo enorm fout?

Bovenstaande kritiek kan ik wel hebben, geen probleem.

Maar kan iemand even uitleggen wat bedoelt wordt met verkeerd gesnoeid????
Er is nog helemaal niks gesnoeid als alleen het beetje wortels!

En leg me aub even uit waarmee ik erg eigenwijs ben?

Dacht juist dat ik erg voorzichtig geweest ben met deze boom.

Grondmix geef ik toe is misschien wat van te zeggen. Maar deze mix gebruik ik ook bij mijn andere dennensoorten en is tot nu toe nog geen probleem geweest, nu staan die wel meer in de zon dan de taxus nu, maar de taxus staat nu ook nog onder een afdak, dus van regen geen last, komende weken blijft hij hier ook staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata van Matje 10 jaren 2 dagen geleden #32266

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Matje,

Oke, nu begrijp ik het beter van die tegel/tegels...
Vergeet dan mijn opmerkingen daarover.
Ik had dan wss toch draad gebruikt om de boom te verankeren.
als er een storm of windvlaag komt, kan hij nu nog de boom flink heen en weer schudden aangezien hij nu alleen tegen die tegel aan leunt. Reden hiervoor is, dat ander de nieuw aangemaakte (haar)wortels beschadigd kunnen raken.
Als je hem met draad verankerd, dan staat ie stevig en als het goed is geen beweging meer in te krijgen. dan kun je gerust beide handen gebruiken om de rest grond aan te vullen.

over het verkeerde snoeien, eigenwijs zijn heb ik niets gezegd en kan daar dus geen uitleg over geven.

van mij is en was het ook niet bedoeld om op je tenen te trappen, enkel om je een eind op weg te helpen.
Hopelijk zie je dat ook zo in en vat je het niet op als aanval.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata van Matje 10 jaren 2 dagen geleden #32273

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Hoi Dea,

Zoals gezegd ik waardeer alle tips altijd heel erg, ik weet dat jullie hier niet komen om mensen aan te vallen en ook dat jullie me wat bij proberen te brengen, daarom kom ik ook graag hier.
De opmerkingen van Han over eigenwijs en verkeerd snoeien zijn dan ook de opmerkingen die me tegen de kop stoten. Vooral omdat ik helemaal niks gesnoeid heb en verder alleen (voorzichtig) gepot.
Van jouw en leatherback had ik ook wel in de gaten dat jullie vooral dingen niet duidelijk hadden. Daar geef ik graag antwoord op, jullie zijn 2 van de meerdere personen die ik echt wel hier waardeer.

Misschien is het alles bij elkaar genomen verstandiger als ik me terugtrek uit de wedstrijd en dit topic naar vormingen verplaatst wordt.
Blijkbaar heb ik nog meer te leren dan ik dacht.

Wat mij betreft genoeg over op teentjes trappen e.d. en laten we ons op de boompjes richten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata van Matje 10 jaren 2 dagen geleden #32274

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Waarom niet gewoon mee blijven doen? Ik vind zelf dat je het meeste leert op het moment dat je echt zelf 'moet'. Door zelf te zoeken, lezen en doen leer je meer dan maar doen wat anderen zeggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata van Matje 10 jaren 2 dagen geleden #32279

  • kan-boke
  • kan-boke's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 14
Volgens mij stond ik op je teentjes en ik merk al dat het lange teentjes zijn...

Goed, als je een boom verpot en wortelsnoei toepast (ook al is het niet zo veel), dan moet je dat ook aan de bovenkant doen. Bovendien is die bovenkant veel te zwaar voor de wortelvoet en moet je je dus behelpen met een stoeptegel 'of all things...’ (ja, dat is trouwens een enorme fout, dat moet je toch ook toegeven...) Met die twee handjes ;) had je beter eerst vanuit drie of vier punten een goede verankering kunnen maken met 2,5 of 3 mm draad.

Verder, als het goed is heb je een idee waar de boom een beetje naar toe moet. Je ziet wat mooie takken waar je me verder wilt (met misschien nog een paar back-up takken) en de rest die je niet nodig hebt. Het is dus dan ook verstandig om al het overbodige te verwijderen zodat de boom zijn energie kan steken in de richting waar je aan dacht. Nu laat je al dat onnodige groen staan en proberen die wortels als een gek alles te doen om al dat groen groen te houden en verwaarlozen misschien de takken die je wilt behouden..
Dat is wat ik bedoel met het snoeien. Doe wat je ermee wilt, ik probeer je alleen maar wat te helpen.

En nu niet zo zielig en beteuterd doen met ”Misschien is het alles bij elkaar genomen verstandiger als ik me terugtrek uit de wedstrijd”, daar heb ik dus helemaal een broertje dood aan. Je bent eraan begonnen, hebt een bepaald doel voor ogen, dan moet je er ook mee doorgaan. Je hebt van Dea en Leatherback tips gehad, doe er wat mee, nu kan het nog. Zie maar wat je met mijn tips doet. Weg met die stoeptegels, een kleinere pot, goed verankeren en in een goed drainerend grondmengsel. Akadama, bims, lava, desnoods met FB erbij...
Taxus is een mooie maar moeilijke boom om bonsai mee te maken. Het is een leuk project (en leerzaam) waar je aan begonnen bent dus laat het dan ook zien dat je wilt leren...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: adje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts