Onderwerp:

Taxus Baccata van Matje 10 jaren 3 dagen geleden #32293

  • RickD87
  • RickD87's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 115
  • Ontvangen bedankjes 21
Mooi dat hier het een en ander opgehelderd wordt, maar waarom dit:

En nu niet zo zielig en beteuterd doen met ”Misschien is het alles bij elkaar genomen verstandiger als ik me terugtrek uit de wedstrijd”, daar heb ik dus helemaal een broertje dood aan.

??????
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje, leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata van Matje 10 jaren 2 dagen geleden #32298

  • kan-boke
  • kan-boke's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 14
Pffff...
Wat is daar nu weer mis mee? Ik wordt een beetje moe van al die lange tenen, heb ik weer zo'n welzijnsmedewerker aan de broek hangen.
Als je me wat wil duidelijk maken doe het dan maar via een PB.

Ik dacht dat het hier om die Taxus van Matje ging...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata van Matje 10 jaren 2 dagen geleden #32299

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

kan-boke schreef : Wat is daar nu weer mis mee? Ik wordt een beetje moe van al die lange tenen, heb ik weer zo'n welzijnsmedewerker aan de broek hangen.


Zal ik m'n lange tenen ook 'ns uitsteken dan?
Ik vind dit soort taalgebruik niet zo nodig hier.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar, Matje, LadyErebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata van Matje 10 jaren 2 dagen geleden #32301

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Zullen we het gezellig houden hier, en gewoon op de boom, in plaats van op de man {of vrouw} reageren?

Er zijn mensen van verschillende nivo's op het forum. Het kan handig zijn dit in de gaten te houden als je reageert op dingen die in jouw ogen compleet nutteloos of dom zijn. Probeer uit te leggen WAT er mis is aan de gebruikte techniek/methode. Daar heeft iedereen veel meer aan.

Grts,

J.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje, LadyErebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata van Matje 10 jaren 2 dagen geleden #32302

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Dergelijk taalgebruik zint mij ook niet, dat zal duidelijk zijn.

Wat betreft dit topic; vanaf hier graag enkel boom-inhoudelijke opmerkingen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata van Matje 10 jaren 1 dag geleden #32330

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

kan-boke schreef : Goed, als je een boom verpot en wortelsnoei toepast (ook al is het niet zo veel), dan moet je dat ook aan de bovenkant doen. Bovendien is die bovenkant veel te zwaar voor de wortelvoet en moet je je dus behelpen met een stoeptegel 'of all things...’ (ja, dat is trouwens een enorme fout, dat moet je toch ook toegeven...) Met die twee handjes ;) had je beter eerst vanuit drie of vier punten een goede verankering kunnen maken met 2,5 of 3 mm draad


Om eerlijk te zijn heb ik geen enkele boom in zijn pot verankerd. Dit is ook bij geen enkele boom hier een probleem, op een azalea na, die wel uit zijn pot waait af en toe, maar bij de azalea is het ook dat de pot inmiddels vol zit met wortels en deze ga ik ook na de bloei ompottem in een grotere pot. Zodoende heb ik de taxus ook niet verankerd.
Je hebt een punt, maar omdat ik met geen enkele boom verder problemen heb zie ik de noodzaak niet.

kan-boke schreef : Verder, als het goed is heb je een idee waar de boom een beetje naar toe moet. Je ziet wat mooie takken waar je me verder wilt (met misschien nog een paar back-up takken) en de rest die je niet nodig hebt. Het is dus dan ook verstandig om al het overbodige te verwijderen zodat de boom zijn energie kan steken in de richting waar je aan dacht. Nu laat je al dat onnodige groen staan en proberen die wortels als een gek alles te doen om al dat groen groen te houden en verwaarlozen misschien de takken die je wilt behouden..
Dat is wat ik bedoel met het snoeien. Doe wat je ermee wilt, ik probeer je alleen maar wat te helpen.


Met deze post begrijp ik wat je bedoelt met het snoeien.
Het groen heb ik bewust laten zitten omdat ik in de veronderstelling was dat het groen juist hielp om de wortels sneller te doen herstellen. Groen =groei ? Wellicht heb ik dit verkeerd begrepen of is de taxus er een uitzondering op of zit er in deze gewoon teveel in verhouding met de wortels.

Tot slot de grondmix is wel behoorlijk doorlatend, maar tijdens het verpotten heb ik de verkeerde kuip genomen en hier zaten geen drainage gaten in. Ik had hem gepot en bewaterd en direct de foto gemaakt toen ik me realiseerde dat het lang duurde voor het water eronder uitkwam. Hij is dan ook echt tot de rand gevuld geweest. Direct heb ik er gaten in gemaakt, langs de zijkant rondom. Dat probleem is dus verholpen. Ik zal komend weekend nieuze foto's maken.

De boom staat er ondanks mijn mishandelingen toch nog goed bij, ikzie geen tekenen dat hij het erg zwaar gehad heef, maar dit mogen jullie beoordelen aan de hand van de foto's die dit weekend eraan komen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata van Matje 9 jaren 11 maanden geleden #32520

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Hier dan een update:

Nadat er nieuwe groei te zien was, er zaten kleine knopjes die ik dagelijks iets groter zag worden. Heb ik besloten om al wat te snoeien. Mede ook door het advies van hanboke om het loof in verhouding tot de kluit te brengen.
Deze snoei is afgelopen zaterdag gedaan.

Ongeveer 3/4 van de hoogte is ingekort, vervolgens heb ik alle kleinste scheutjes en dode takjes van de stam verwijdert. Enkele takken die de dwars door de boom gingen ook verwijdert.
Ik heb een aantal takken laten staan om later een selectie te gaan maken. De takken die ik heb laten staan heb ik wel de topjes uitgeknipt in de hoop dat dit helpt nieuw groen dichter bij de stam.

Knopjes zijn er zat te zen, nu hopen dat ze verder uitlopen.

Deze zijde had ik als voorkant ingedachten, ik denk dat vanaf deze kant enige tapsheid aanwezig is.



Rechts:



Links:



achterzijde:




Uiteraard kan de voorzijde nog veranderen als we in de toekomst verder komen met de boom.

Wat de bodem en watergift betreft. Na het verpotten heb ik hem geen water meer gegeven tot afgelopen weekend. De grond was in de bovenste 3 cm ongeveer zeer droog, daaronder licht vochtig tot 10cm diep, dieper heb ik niet gekeken.
Hij heeft opnieuw overvloedig water gekregen zonder voeding. Voor regen staat hij volledig beschut die kan er niet bij.

Ook zonder de steen staat hij nu goed stevig in de pot.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata van Matje 9 jaren 11 maanden geleden #32523

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Voor een eerste knip beurt ziet het er wel nice uit man :) . Ik ben zelf rechts handig en vind daarom ook de foto met de nieuwe hoofd tak naar rechts gebogen mooi. Alleen de wortelvoet is daar niet interessant jammer genoeg, maarja daar kan natuurlijk nog aan gewerkt worden. Voor zover zou ik zeggen goed werk en keep up the good work ;) :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata van Matje 9 jaren 11 maanden geleden #32950

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Inmiddels is het dik drie weken na de verpotting en twee weken na de snoei en ik zie de eerste takjes alweer uitlopen.
Gisteren heb ik de boom dan ook op een lichtere plek gezet, waar deze wat meer zon krijgt.

Vanavond zal ik proberen even nieuwe foto's te maken.

Kan ik dit weekend al beginnen met wat vloeibare voeding of beter nog even wachten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Taxus Baccata van Matje 9 jaren 11 maanden geleden #32953

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
ze doen het beter in de (half)schaduw.
en ja vloeibare organische voeding is nu prima aangezien je zegt dat ie alweer uitloopt en de verpotting ruim 3 weken geleden is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts