Onderwerp:

Eindresultaten van tuinplant naar (pre) bonsai 9 jaren 6 maanden geleden #35316

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Dit draadje is bedoeld voor de deelnemers van de wedstrijd van tuinplant naar (pre) bonsai om hun eindresultaat te posten zodat we kunnen gaan jureren.
Deze deelnemers hebben allemaal een email ontvangen of krijgen die nog.

Graag zouden wij 3 foto's zien van verschillende zijden en 1 van bovenaf met een rustige achtergrond. (Homogeen zoals Leatherback dat zegt.)
Daarbij een korte uitleg over de gekozen stijl, werkzaamheden die verricht zijn en de toekomstvisie.

Gelieve dit draadje alleen te gebruiken voor het plaatsen van de resultaten.
Overige vragen kunnen in het daarvoor bestemde draadje geplaatst worden.

Succes allemaal!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eindresultaten van tuinplant naar (pre) bonsai 9 jaren 6 maanden geleden #35323

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Dan zal ik maar aftrappen.

Mijn boom is voor wat betreft de wedstrijd een big fail.
Er zit niks in wat je bonsai kan noemen, toch wil ik her resultaat wel ff laten zien.

Hier zoals ik hem kocht en de eerste behandelingen in het voorjaar.







Vanaf hier heb ik enkel nog wat nieuwe groei steeds uitgeplukt in een poging de groei wat te sturen.
De eerste groei kwam vooral in de top van de boom, waarvan ik de plannen had om die in een later stadium nog te verwijderen. Hier wil ik geen groei, dus hier steeds de nieuwe plekjes weggeplukt behalve de absolute top.
Als gevolg kwam er nieuwe groei in de onderste takken, dat is waar de groei wilde, enkel ik wilde meer groei korter bij de stam en niet in de lengte van de takken. Maar ik wilde hier niet direct de nieuwe groei weghalen omdat ik dat bovenin al deed en het boompje ook groeien moet om de gezond te worden\blijven.

Toen later ook nieuwe groei dichter bij stam kwam heb ik nog even gewacht todat die echt doorzette en vervolgens van de sterkste takken de uiteinden ingekort, om zo de groei dichter bij de stam de stimuleren. Dit heeft wel gewerkt, maar hij is niet zo hard gegroeid als ik verwacht had. Ik denk ook dat ik te laat in het jaar teveel verwijderd heb.

Ik denk dat als ik de boom een maand of twee eerder gekocht en verpot had en alle acties een aantal weken eerder dan ik nu gedaan had dat de groei sterker was geweest. Ook zal het niet geholpen hebben dat ik sinds juli nauwelijks meer consequent voeding gegeven heb.

Hier hoe hij er nu bij staat:









Ik doe er nu niks meer behalve nog voeding en volgend jaar eens goed doorlaten groeien. Voor de wedstrijd hoef ik geen resultaten meer te behalen, dus lekker een seizoen laten groeien en dan verder zien.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Orlando

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Matje.

Eindresultaten van tuinplant naar (pre) bonsai 9 jaren 6 maanden geleden #35330

  • Orlando
  • Orlando's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 392
  • Ontvangen bedankjes 138
Hier mijn inzending

Het was een strijd om hem in leven te houden,om de een of andere reden kreeg ik maar geen goede groei.
Heb veel geprobeerd om hem gezond te krijgen zonder resultaat.
Hij ging vroeg de herfst in,maar begint nu weer op nieuw uit te lopen.
Ga nu ook rest van de takken verwijderen naar het plaatsen van de foto's.

Heb de dubbele stam verwijderd,ook moet er nog meer van de bult weg op de achter zijde van de stam.
Ik moet nog het dood hout bewerken maar het belangrijkste natuurlijk,meer takken op de stam.


groet Orlando













Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eindresultaten van tuinplant naar (pre) bonsai 9 jaren 5 maanden geleden #35332

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dan zetten we mijn geknutsel ook maar hierbij..

Ik ben begonnen de struik uit te dunnen, en een informeel opgaand model te geven. Vooral het buigen van de hoofdstam was even zenuwslopend. Na verpotten laten uitschieten. Gedurende de zomer twee keer bedraad, en lange uitlopers terug gesnoeid.

In de achtergrond staat nog een offertak, ingepakt in zwart plastic. Deze staat er om de onderstam dikker te krijgen, en zal nog wel een poosje blijven zitten.

Vooraf:


Voorkant:



Zijkanten


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Orlando

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eindresultaten van tuinplant naar (pre) bonsai 9 jaren 5 maanden geleden #35333

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De tweede plant die ik ingezet had was een potentilla struik welke ik als bosje wou vormen. De planten zijn eerst sterk terug gesnoeid, tot op de onderste takjes. Eer verplant en de individuele takken in een waaier gezet zodat de buitenste stammetjes iets uitleunen. In de loop van de zomer is de plant meermaals licht bedraad en gesnoeid. Het is nog zeker niet toonbaar, maar omwille van het speelelement.. De resultaten:

Vooraf:


voorkant:



zijkanten





Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Orlando

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eindresultaten van tuinplant naar (pre) bonsai 9 jaren 5 maanden geleden #35367

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Toen ik mee wilde doen met de wedstrijd had ik in gedachten een liguster te kopen. Maar na het rond zoeken bleek dat er alleen maar ligusters waren met hele dunne stammetjes. Toen ben ik daarna naar een tuincentrum gegaan die zelfde dag en toen zag ik ineens dit appel boompje staan. En toen was de keuze snel gemaakt, ik heb hem eerst goed bestudeerd en daarna met snoeien en bedraden de vorm gegeven die ik ongeveer wil hebben uiteindelijk. Ik heb het boompje niet gelijk verpot omdat die nog niet veel wortels had, en ik wilde alle kracht van het boompje optimaal gebruiken voor het groeien en bloeien dus vandaar. Maar goed ik kan alleen maar zeggen dat ik me best gedaan heb en dat dit het uiteindelijke resultaat is geworden.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by GiovanniKooreman.

Eindresultaten van tuinplant naar (pre) bonsai 9 jaren 5 maanden geleden #35399

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Taxus Baccata Voor:




Zoals al eerder genoemd, was dit een vrij klein boompje, dun stammetje etc.
vandaar dat ik voor een (soort) literati heb gekozen. Eerst wat uitgedund. De hoofdstam iets gebogen en de grote hangende tak naar rechts.
wat achtertakjes en een top erop gezet. Ik zit nog te twijfelen over de tak aan de linkerzijde, die mag/gaat er wellicht in de toekomst nog af. Hij staat nog in zn originele container en krijgt komend voorjaar zn eerste potje.
Ik zit te denken om hem misschien op een rots te plaatsen aangezien de lange dunne wortels zich daar wel voor lenen. Maar dan alleen als ik een geschikte steen kan vinden.
Enkele foto's:







Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Eindresultaten van tuinplant naar (pre) bonsai 9 jaren 3 maanden geleden #36115

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Wat is nu het eindresultaat van de wedstrijd?

Wie is tot winnaar bekroond?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts