Onderwerp:

Heron Bonsai 8 jaren 10 maanden geleden #40060

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
In een andere post werd hoog opgegeven van Heron bonsai. In verband met persoonlijke uitspraken is deze bijgewerkt tot de basis van de aanbeveling.

Die winkel is van Peter Chan, welke een heel bekende en gerespecteerde naam is in de bonsai wereld en die al meerdere boeken gepubliceerd heeft. Als deze professional zegt dat de soort binnen kan, en het lukt niet, dan doe je iets fout en wil het niet zeggen dat de pro ongelijk heeft..


Ik heb de site even geopend, en gekeken wat er verkocht wordt. Een voorbeeld;


www.herons.co.uk/Larch-Group-9-Trees

Er wordt beweerd dat deze boompjes 10 jaar oud zijn, dan kan de eigenaar een pro zijn, ik hoop dat hij dan niet weet wat er in zijn naam gepubliceerd wordt. Nee. Ik verlies onmiddellijk alle vertrouwen in de site.

Daarnaast zie je in de winkel overzichten top-bomen staan als categorie-voorbeeld. Ga je dan naar de echte bomen ter verkoop, dan worden bomen getoond die in de verste verte daar niet bij in de buurt komen. Onbewust wek je toch de indruk bij de niets-vermoedende koper dat het voorbeeld een indicatie zou zijn van wat je ermee kan maken. Zie bv. categorie chinese jeneverbessen op www.herons.co.uk/Evergreen-Bonsai-Outdoor-Trees/

Wat ik hiermee aangeven wil.. zelfs als een winkel aanbevolen wordt / eigendom is van een professional, betekent dat niet dat er geen commerciële basis aan ten grondslag ligt.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: DiesBajema

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Heron Bonsai 8 jaren 10 maanden geleden #40061

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

leatherback schreef :

Die winkel is van Peter Chan, welke een heel bekende en gerespecteerde naam is in de bonsai wereld en die al meerdere boeken gepubliceerd heeft. Als deze professional zegt dat de soort binnen kan, en het lukt niet, dan doe je iets fout en wil het niet zeggen dat de pro ongelijk heeft..


Wat ik hiermee aangeven wil.. zelfs als een winkel aanbevolen wordt / eigendom is van een professional, betekent dat niet dat er geen commerciële basis aan ten grondslag ligt.


Zoals je zelf eigenlijk al aangeeft is er niet echt een direkt verband tussen de commercie van de winkel en de het advies van Peter chan. Ik snap je punt dus niet helemaal.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Alex Waeytens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Heron Bonsai 8 jaren 10 maanden geleden #40062

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
en wie zegt dat deze boompjes niet vanaf zaailing in een bonsai schaal staan? ik heb elders al een larix bonsai gezien die al 20 jaar vanaf zaaling in een bonsai schaal gehouden werd en deze was ook maar enkele cm dik..
als je de echte geschiedenis niet kent kan je enkel maar gokken, maar ik begrijp je punt over het commerciele, het is en blijft een winkel..

dat neemt echter niets weg van het advies van een pro en ik denk niet dat Peter Chan er mee zou kunnen lachen als er over verzorging van bepaalde bomen complete leugens zouden staan..
bij iedere verkoper staan wel spullen van mindere waarde die de kennis van de verkoper geen eer aandoen.. maar de man moet ook zijn brood verdienen..
Graham Potter heeft ook redelijk wat kennis van bonsai, maar veel bomen op zijn site zijn commercieel massaproduct.. dit neemt niet weg dat het advies welke hij op zijn site geeft niet minder waar is..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Heron Bonsai 8 jaren 10 maanden geleden #40063

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29
En zo zijn er vele voorbeelden te vinden. Van mensen die zich commercieel met bonsai bezig houden kun je lang niet altijd een eerlijk, onafhankelijk en zuiver advies verwachten, Zij zullen altijd voor hun eigen toko spreken en hun eigen commercieel belang voorop stellen, zij moeten er immers van leven. Daarom vindt ik het nogal naïef om blindelings achter die zogenaamde pro's aan te huppelen en alles wat ze verkondigen maar voor waar aan te nemen. Je oor te luisteren leggen bij onafhankelijke ervaringsdeskundigen levert meestal veel meer op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Heron Bonsai 8 jaren 10 maanden geleden #40064

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88

DiesBajema schreef : En zo zijn er vele voorbeelden te vinden. Van mensen die zich commercieel met bonsai bezig houden kun je lang niet altijd een eerlijk, onafhankelijk en zuiver advies verwachten, Zij zullen altijd voor hun eigen toko spreken en hun eigen commercieel belang voorop stellen, zij moeten er immers van leven. Daarom vindt ik het nogal naïef om blindelings achter die zogenaamde pro's aan te huppelen en alles wat ze verkondigen maar voor waar aan te nemen. Je oor te luisteren leggen bij onafhankelijke ervaringsdeskundigen levert meestal veel meer op.


oneens.. er zijn er, ok.. maar er zijn andere ook..

heb al meerdere keren gehad bij Danny Use dat hij mij een goedkopere boom verkocht dan diegene die ik vast had omdat er mits juiste handelingen en op mijn ervaringsniveau en wensen veel meer uit te halen was.. dus dan sprak ie op dat moment compleet tegen zijn eigen winkel, met als doel me het juiste advies mee te kunnen geven uit liefde voor de hobby en dat ik er het meeste kon uit leren..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Alex Waeytens.

Heron Bonsai 8 jaren 10 maanden geleden #40066

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29

Alex Waeytens schreef :
oneens.. er zijn er, ok.. maar er zijn andere ook..

heb al meerdere keren gehad bij Danny Use dat hij mij een goedkopere boom verkocht dan diegene die ik vast had omdat er mits juiste handelingen en op mijn ervaringsniveau en wensen veel meer uit te halen was.. dus dan sprak ie op dat moment compleet tegen zijn eigen winkel, met als doel me het juiste advies mee te kunnen geven uit liefde voor de hobby en dat ik er het meeste kon uit leren..


Dat komt bij mij meer over als een hele slimme verkoop methode, zou je ook klanten binding kunnen noemen, immers een tevreden klant komt terug.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Heron Bonsai 8 jaren 10 maanden geleden #40067

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
je kan je klant ook tevreden houden door hem de dure boom te verkopen en hem daar advies over te geven.. de klant zal dan ook tevreden zijn, maar er uiteindelijk minder uit leren..

maar goed.. blijkbaar hebben mensen weinig vertrouwen in raad die gegeven wordt door iemand die er ook zijn geld mee verdient..

iemand puur commercieel verkoopt een boom van 500€ en bedankt de klant
iemand commercieel met goede bedoelingen verkoopt enkele bomen aan samen 250€ en raadt er een workshop van 90€ bij aan waar je meer uit leert, en dan spaar je nog uit zelfs als je beslist de workshop te nemen..

als puntje bij paaltje komt is er geen enkele "professionele" bonsai kenner die niet commercieel is.. of het nu via een winkel is, of via workshops.. ze hebben er allemaal hun beroep van gemaakt met als doel geld te verdienen..
maar als hun naam besmeurd wordt omdat via sociale media rondgebazuind wordt dat ze verkeerde en slechte raad geven dan kunnen ze hun boeken sluiten.. dus waarom zouden ze dit risceren?

commercieel of niet, de raad die ze geven zal steeds wel de juiste zijn (naar hun ervaring) omdat ze zich niet anders kunnen veroorloven.

dus om terug op de topic te komen waar Jelle mee begon..
als bij Heron's op hun site gezet wordt, naar de ervaring van Peter Chan, dat soort X of Y gerust binnen gehouden mag worden, ongeacht de exemplaren die ze er van verkopen op hun site, dan neem ik met een gerust hart aan dat deze info correct zal zijn.

ervaring en advies van de verkoper staan los van het feit dat hij ook met minder duur spul zijn boterham moet verdienen en of de leeftijd op die boompjes nu 100% correct is of niet..
hij zal niet gaan beweren dat je larix in juni moet verpotten en dat je hem kaal mag snoeien..

maar soit.. ieder gelooft wat hij wil.. persoonlijk heb ik al heel veel nuttige info gehaald en ervaring opgedaan door wat er in de boeken van Peter geschreven staat
als de boompjes op de foto 50-60 cm hoog zijn, zijn de stammetjes onderaan zo'n 2cm dik (meet maar eens na en rekens zelf om..)
2cm aan de basis is aannemelijk voor een boomje dat misschien al 6 jaar in een schaal of kweekpot gestaan heeft

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Heron Bonsai 8 jaren 10 maanden geleden #40069

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Interessante uitwisseling van ideeen mannen.

Auk schreef : Zoals je zelf eigenlijk al aangeeft is er niet echt een direkt verband tussen de commercie van de winkel en de het advies van Peter chan. Ik snap je punt dus niet helemaal.


Het was vooral een reactie waarin aangegeven werd dat omdat de winkel van Peter Chan is, de informatie die daar staat correct is en als het mis gaat, dat de fout is van de persoon. Want Peter is een pro en weet het dus beter.

Alex Waeytens schreef : en wie zegt dat deze boompjes niet vanaf zaailing in een bonsai schaal staan? ik heb elders al een larix bonsai gezien die al 20 jaar vanaf zaaling in een bonsai schaal gehouden werd en deze was ook maar enkele cm dik.


Een Larix heeft na 10 jaar echt wel een doorleefde bast. Mijn larixen van ~5 jaar oud zien er qua stam al oud uit. Als je verder naar de vertakkingen ed kijkt zie je dat de zijtakken eigenlijk geen secundaire takken hebben, en dus hun 2e levensjaar in gaan. Op basis van stam uiterlijk schat ik een jaar of 3 in. Plus een vanaf zaailing, kom je op 4 jaar oude zaailingen.

ALS het 10 jaar oude planten zijn, dan hebben ze moeite gedaan om deze bomen geen enkel gevoel van ouderdom te geven, wat zeer onwaarschijnlijk is (Immers: Commercie: Je wilt verdienen dus wil je een ouder uiterlijk).

Alex Waeytens schreef : als bij Heron's op hun site gezet wordt, naar de ervaring van Peter Chan, dat soort X of Y gerust binnen gehouden mag worden, ongeacht de exemplaren die ze er van verkopen op hun site, dan neem ik met een gerust hart aan dat deze info correct zal zijn.


En dat is dus precies de vraag: Is het feit dat een zaak door iemand opgericht is, ook een persoonlijke aanbeveling van de info op die site, en kan je dus daarop je plan trekken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Heron Bonsai 8 jaren 10 maanden geleden #40072

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
mijn shohin larix was 8 jaar toen ik hem gekocht heb 2 jaar geleden.. hij heeft nog geen doorleefde bast.. ik denk dat dit afhankelijk is van de soort.. maar soit..


zoals ik al zei: de professional heeft er alle baat bij om correcte info te verschaffen op zijn site wanneer het aankomt op "kan een boom binnen of buiten?", "hoe verzorg ik soort X?", ...

gezien de naam van de persoon vollop aanwezig is op de site en duidelijk gebruikt wordt als "troef" ga ik er wel van uit dat deze persoon tevens ook wel wil dat de info die naast zijn gezicht gezet wordt wel klopt..
ik zou op dat niveau in alle geval mijn gezicht niet op een website willen die vol onzin staat..

ik begrijp de discussie, maar dit is dan meteen ook een grote reden waarom heel veel pro's zich zo ver mogelijk weghouden van forums en dergelijke..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Alex Waeytens.

Heron Bonsai 8 jaren 10 maanden geleden #40075

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Das wel interessant. Mijn larixje heb ik in 2012 (?) als 2 jarige zaailing gekocht.. Nu is de bast echt wel ouder aandoende:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren