Onderwerp:

groene beestjes 11 jaren 9 maanden geleden #11139

  • empero
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
hallo,
ik heb al zo'n 2 maanden een mooie binnenbonsai Sageretia theezans. Ik heb er nog niet echt problemen mee gehad. Nu zitten er sinds een week of twee wel kleine groene beestjes op de nieuwe scheuten en blaadjes.

Ik veronderstel dat dit waarschijnlijk bladluizen zijn. Momenteel haal ik ze er nog steeds gewoon manueel af, maar ik vroeg me af of de 'plaag' daarmee wel
zal stoppen? of komen die steeds opnieuw terug?
Daarnaast vroeg ik me ook af, aangezien de bonsai binnen staat, of die beestjes geen probleem vormen voor de huiskamer zelf? dan bedoel ik bijvoorbeeld voor houten meubels, interieuraankleding enzo. Aangezien het de eerste keer is dat ik geconfronteerd wordt met de beestjes, ben ik nogal een leek in insecten. Als ze enkel interesse zouden hebben voor het boompje, zou dat toch ook al een geruststelling zijn voor mijn vriendin, die nie zou kunnen lachen met een insectenplaag :P

Er zijn ook enkele blaadjes die wat plakkerig aanvoelen, ik veronderstel dat dit komt door de beestjes en dus ook wel zal verdwijnen als ze weg zijn.

alvast bedankt voor jullie hulp!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: groene beestjes 11 jaren 9 maanden geleden #11141

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
bladluizen doen alleen je plant wat aan. Ze scheiden echter een suikkerrijke vloeistof uit, welke kleeft (Inderdaad: Daardoor kleven je bladeren). Wij hebben op het laminaat vrij doffe plekken van een grote struik die een keer luizen gehad heeft; De kleefspullen zijn ingebrand door de zon.

Zal je ze onder controle krijgen? Misschien niet. Je kan je afvragen waarom de plant uberhaupt bladluizen heeft (Staat de plant op een minder goede plek voor de soort?). Overigens: Er lijkt op dit moment een ware bladluizenplaag te heersen. Bij mij in de tuin zitten heel veel grote struiken er vol mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: groene beestjes 11 jaren 9 maanden geleden #11145

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Klopt van die plaag, komt door dit vochtige redelijk warme klimaat de afgelopen weken. Daar gedijen insecten perfect in.

Je kunt ook een insecticide gaan sproeien. Meestal na 2 sproei beurten zijn ze wel weg, maar soms moet je het na een week of 6 nog eens herhalen. Zorg dat je zowel boven als onderkant van de bladeren goed raakt en nat spuit.
Ik leg meestal een oude theedoek ofzo op het oppervlak zodat het niet de bodem in druppelt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: groene beestjes 11 jaren 9 maanden geleden #11149

  • empero
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
ok! bedankt voor de snelle respons!

ik probeer ze voorlopig nog manueel te verwijderen, als het over 2 weken nog zo is, dan haal ik wat product in huis. Hopelijk ben ik er dan vanaf.

Alvast een geruststelling dat ze enkel belangstelling hebben voor planten en niet voor ander materiaal. Al las is daarnet wel dat bladluizen later op het jaar vleugels kunnen krijgen.. Gaan ze dan niet overal rond gaan zitten waar je ze liever kwijt bent dan rijk?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: groene beestjes 11 jaren 9 maanden geleden #11150

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
die beestjes zijn binnen enkele dagen dood en uitgedroogd, als ze niets te eten hebben..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: groene beestjes 11 jaren 9 maanden geleden #11152

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Ik zit duidelijk met een plaag, bij mijn bomen onder controle maar mijn bloemen!!! :angry:
Ik heb er veel moeten wegsmijten.
Bij mijn bomen heb ik enkel mijn boswilg, meidoorn en beukjes die gevoelig zijn voor luizen. Op mijn cotoneaster en magnolia nog NOOIT een luis gezien, mijn eikje dit jaar :huh: ook niet, meeldauw daarintegen... Iemand van jullie plagen?

Ik haal ze er manueel af, als je er optijd bij bent practisch geen nadeel voor de boom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: groene beestjes 11 jaren 9 maanden geleden #11155

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Ik had een plaag geen bladluis, maar wel grijze beestjes die er op leken. Ze zaten gezellig met z,n allen op een wortel (bovengrondse) van mijn pinus parviflora te zuigen.
Heb ze na 3 weken met een aansteker ritueel verbranden niet meer gezien gelukkig en mijn parv gaat nog steeds als een trein.
Maar goed nog steeds geen idee wat het was.. iemand?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: groene beestjes 11 jaren 9 maanden geleden #11160

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
toevallig een foto Chris??

en ja, dit jaar ook meer last van insecten en plagen dan voorheen.
op mijn grote (tuin) mugo al enkele weken last van rupsen. heb deze steeds manueel verwijderd, maar steeds na flinke regenbuien zie ik ze weer tussen de nieuwe kaarsen.
In de tuin ook extreem veel bladluis, en helaas zijn er vrij weinig lieveheersbeestjes te bekennen (dezen eten bladluizen, dus een natuurlijk bestrijdmiddel)
Ook in het begin van het voorjaar heel veel bladluis op mn acers gehad (zowel palmatum als buergeranium). Na flink bespoten te hebben geen last meer van gehad.
En tot slot bladluis op mn taxus en ficus. Ook manueel verwijderd: taxus is nu luis vrij, maar de ficus blijft ze maar houden....

Jaaa, zo komt er nog heel wat kijken bij een hobby als bonsai....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: groene beestjes 11 jaren 9 maanden geleden #11161

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Nee helaas geen foto ik heb ze meteen ritueel verbrand iedere keer als ik ze zag. Maar mochten ze weer terugkomen knip ik er wel even een paar.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: groene beestjes 11 jaren 9 maanden geleden #11165

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Chris: Bladluizen heb je in verschillende kleuren. Kans is groot dat het ok bladluizen waren. Leken ze op de groene luizen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren