Onderwerp:

Slappe bladeren en Schimmel? 11 jaren 8 maanden geleden #11966

  • sinan.yavuz
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Leden,

Sinds vandaag ben ik lid geworden van dit forum, omdat ik denk dat ik veel kan leren van de ervaringen.

Ik heb al bijna drie jaar een Bonsai Ficus. Zo af en toe hingen de bladeren, maar dat kwam altijd wel weer goed. Een maand geleden begonnen de bladeren wel heel erg te hangen. Toen ben ik me gaan verdiepen in de Bonsai en heb ook de verzorgingstips van deze site toegepast. Ik heb hem verpot en een paar uitstekende kleine wortels verwijderd. Vervolgens heb ik de grond goed ingedrukt zodat de bonsai goed vast zou zitten. Als laatst heb ik het bewatert tot dat het water er onderuit begon te stromen.

Na twee weken hangen de bladeren nog steeds, ze beginnen zelfs te verkleuren en af te vallen. Ook zie ik een soort van schimmelvorming. Ik heb de foto's erbij gevoegd. Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand kan zijn en of ik iets verkeerd heb gedaan?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties.


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Slappe bladeren en Schimmel? 11 jaren 8 maanden geleden #11967

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Rechts zie ik blaadjs naar beneden hangen, dat zijn die uitstekende wortels die je verwijderd hebt zodoende dat hj geen water meer kan krijgen en afsterft.
Een boom die ziek is niet verpotten gewoon in een grotere pot zetten zonder aan de wortels te raken. Door hem te verpotten ga je hem nog meer verzwakken. Enkel bij wortelrot mag er aan de wortels geraakt worden bij een zieke plant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Slappe bladeren en Schimmel? 11 jaren 8 maanden geleden #11981

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Als je plant staat op de plek waar je de foto gemaakt hebt, dan staan hij al op een rottige plek: Eigenlijk veel te donker. Ficus is een geslacht van planten welke nagenoeg allen uit de tropen komen, en zeer veel licht en warmte willen. De plant heeft rotte wortels. Wellicht door het toepassen van een te natte grond danwel een algemeen slecht groeiende plant. Ik zou beginnen met de plant wat zonniger te zetten, en de grond wat meer te laten opdrogen tussen waterbeurten in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Slappe bladeren en Schimmel? 11 jaren 8 maanden geleden #11983

  • sinan.yavuz
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de reacties. Hier kan ik zeker wat mee. Ik ga hem vandaag op het vensterbank zetten en de komende weken kijken wat hij gaat doen.
Wat ik eigenlijk niet snap is, ik heb hem voor het laatst water gegeven toen ik hem ging verpotten, dus twee weken geleden. Als ik de grond voel, is hij nog steeds kletsnat, hoe kan dat dan? Hij moet toch allang opgedroogd zijn? Of ligt dat dus aan het feit dat hij niet voor het raam heeft gestaan? Lijkt me overigens ook erg slecht voor de wortels dat die twee weken langs in een nat grond zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren