Onderwerp:

slecht eruit zien 11 jaren 2 maanden geleden #16572

  • aljanabi
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
hello, ik heb Ficus Ginseng ongeveer 8 maanden gekocht, sinds paar maanden begonnen de bladeren af te valen en ziet er slecht uit,bovendien zie ik wittige dingen in de grond,ik doe regelmatig bewateren.
ik vraag me af of er iets misgegaan. ik heb de foto bijgevoed

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

slecht eruit zien 11 jaren 2 maanden geleden #16573

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Hij staat te nat. Water kan niet goed weg. Witte aanslag is kalk vh water, probeer zacht of regenwater te geven en de grond meer drainerend te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

slecht eruit zien 11 jaren 2 maanden geleden #16574

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

dea schreef : Hij staat te nat. Water kan niet goed weg. Witte aanslag is kalk vh water, probeer zacht of regenwater te geven en de grond meer drainerend te maken.


Dat is een optie. De andere is dat de ficus te dicht bij een verwarming staat (Te droge lucht) en/of je grond niet goed water opneemt. Ik heb een soortgelijk probleem met een ficus die ik een week geleden van iemand heb overgenomen ( www.bonsaiempire.nl/forum/48-help/12076-ficus-bonsai#16314 ). Deze stond bijna tegen de radiator aan, en hier bleken de wortels helemaal afgestorven, waarschijnlijk door slecht water geven (Somes water, dan helemaal laten uitdrogen en dan weer helemaal nat).

Verpotten in een goed drainerend mengsel en goed opletten bij het water geven kan helpen. Altijd lastig inschatten van een foto zonder de boom zelf in handen te hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

slecht eruit zien 11 jaren 2 maanden geleden #16600

  • RichardBrink
  • RichardBrink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 42
  • Ontvangen bedankjes 1
Beste Aljanabi, als de wiedeweerga verpotten en nieuwe aarde.
Dwz de wortels voorzichtig bevrijden van de oude aarde en in een mengsel van Foetsie-ba, Kiezelsteentjes van 1 a 2mm en cocopeat zetten. Te weten in de verhouding van 4 om 3 om 3. Dan de grond verzadigen door de bonsaipot in een bak te zetten tot hij laat zien dat er echt geen ml water meer bij kan. Dan rustig op een lichte en niet al te warme plaats zetten. Huiskamer? Pas 3 dagen later weer matig wateren. Je ficus zal je dankbaar zijn door het laten zien van allerlei uitlopers. Nog niet bemesten. Ik heb eventueel wel een mooi boek voor je.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

slecht eruit zien 11 jaren 2 maanden geleden #16603

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

AndersJanson schreef : Dwz de wortels voorzichtig bevrijden van de oude aarde en in een mengsel van Foetsie-ba, Kiezelsteentjes van 1 a 2mm en cocopeat zetten. Te weten in de verhouding van 4 om 3 om 3. Dan de grond verzadigen door de bonsaipot in een bak te zetten tot hij laat zien dat er echt geen ml water meer bij kan. Dan rustig op een lichte en niet al te warme plaats zetten. Huiskamer? Pas 3 dagen later weer matig wateren. Je ficus zal je dankbaar zijn door het laten zien van allerlei uitlopers. Nog niet bemesten. Ik heb eventueel wel een mooi boek voor je.


Tsja.. Sorry, maar nu ga ik heel negatief reageren. Zelf zou ik dit dus helemaal niet op volgen.. :unsure:

- Een plant compleet onder water zetten is eigenlijk nooit nodig; Zeker al niet na het verpotten.
- Een plant die het slecht doet in een zware verpottingsronde gooien is iets wat je eigenlijk alleen moet doen als je weet waar je mee bezig bent. Beter zou zijn gewoon de plant in een grotere pot te zetten tot hij aangesterkt is
- Ficus wil juist graag warmte. Pas boven de 20 graden gaat een ficus lekker groeien; Het is immer een tropische plant; Vochtige lucht is belangrijk
- Ficus stelt nauwelijks eisen aan de grond. Een recept is nauwelijks nodig. Kiezelsteentjes hebben al helemaal niets te zoeken in een bonsaigrond mengsel; Het vioegt op geen enkele manier iets toe aan dit mengsel

Door een plant nu uit zijn aarde te halen, in nieuwe aarde te zetten. Deze compleet te verzadigen met water en dan koud weg te zetten krijg je wortels die niets doen, koud en nat zijn. Garantie op rottende wortels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

slecht eruit zien 11 jaren 2 maanden geleden #16605

  • RichardBrink
  • RichardBrink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 42
  • Ontvangen bedankjes 1
@leatherback, ik ben dan echt reuze benieuwd hoe het gaat aflopen.
Mijn ficus hoor ik groeien van blijdschap. Quote: Negatief reageren mag altijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

slecht eruit zien 11 jaren 2 maanden geleden #16609

  • RichardBrink
  • RichardBrink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 42
  • Ontvangen bedankjes 1
Leatherback,

Je hebt grit dus wel ontdekt als hulpmiddel bij bonsaigrondmengsels.


en zonnige dag voor een vriesweek 3 uren 13 minuten geleden #16591
Foetsie-bah Kattenbak korrels. Merk is tom poes oid.

Ik gebruik het ongewassen, en het lijkt prima te werken. Van davids begrijp ik dat hij het al langer met succes gebruikt (Het wel bekende draadje: www.bonsaiempire.nl/forum/verpotten-en-g...mengsel?limitstart=0 ).

Daarnaast heb ik deze winter een paar zakken fijn lava grit gekocht (5-6 euro voor 50kg; dit wordt in Duitsland gebruikt om opritten mee te bestrooien bij sneeuw). Daar heb ik nu mijn grote ficus ook in staan (10% foetsi, 50% lava, 40% cocos-potgrond; Een 'nat' mengsel dus).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

slecht eruit zien 11 jaren 2 maanden geleden #16610

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

AndersJanson schreef : Je hebt grit dus wel ontdekt als hulpmiddel bij bonsaigrondmengsels.


Hoe bedoel je 'dus wel'?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

slecht eruit zien 11 jaren 2 maanden geleden #16611

  • Eelco
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 164
  • Ontvangen bedankjes 13
Ik denk dat hier een verwarring is ontstaan tussen "kiezelsteentjes" en "grit". AndersJanson bedoelt daar waarschijnlijk hetzelfde mee en Lb maakt er wel onderscheid tussen...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RichardBrink

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Eelco. Reden: typfout

slecht eruit zien 11 jaren 2 maanden geleden #16614

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Grit is voor mij een indicatie van grootte. Lava van het type. Lava of Kiezel zijn in mijn ogen verschillende zaken (Kiezel zijn masseive steentjes vaak met een glad oppervlak, waarintegen lavagrit in mijn ogen altijd uit dat ruw spul vol holtes bestaatm wat water op kan nemen. Maar misschien zie ik dat verkeerd.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RichardBrink

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts