Onderwerp:

onbekend beesje (acer) 11 jaren 1 maand geleden #17913

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
deze lente heb ik een palmatum gekocht die momenteel binnen staat in een onverwarmde ruimte doordat deze al ver aan het uitlopen is en ik schrik heb voor de nachtvorst.

vorige week had ik al bladluis (foto 1) gevonden en meteen deze behandeld met een insecticide. dit twee maal herhaald op twee dagen en de beesjes leken weg te zijn.
nu vind ik opnieuw insecten ( andere foto's)in deze boom. ditmaal zou ik niet weten welke het zijn. het lijken wel spinnen maar ben dit niet zeker.

gewoon opnieuw behandelen met insecticide of zou er meer nodig zijn.
wat ik me ook afvraag is wat de oorzaak kan zijn want beter voorkomen dan genezen. ^^

wat niet onbelangrijk kan zijn is het feit dat ik een techniek uitoefen op deze acer. bij het uitlopen van blad nijp ik het middelste blaadje er uit om zo de groei lager op takken te stimuleren. ik denk niet dat de boom er veel stress van ondervind en dus ook geen oorzaak is van deze beesjes.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by jeroen03.

onbekend beesje (acer) 11 jaren 1 maand geleden #17916

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dit lijkt mij doodnormale bladluis. Een teken van een boom die wat zwak en ongelukkig is. Insecticide ben ik nooit zon fan van. Ik wrijf ze eigenlijk gewoon weg, tenzij je er te veel hebt..

als je de boom bij dit weer buiten zet is de kans groot dat je blad bevriest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

onbekend beesje (acer) 11 jaren 1 maand geleden #17934

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Jeroen, het klinkt raar maar zo op het eerste oog lijkt het beestje op de eerste foto op een zwarte bonenluis!
Vreemd op een Acer zou je zeggen dus zeker weet ik het niet maar i.i.g wel vernietigen want luizen zijn dol op jong blad en voor je het weet heb je gekruld blad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

onbekend beesje (acer) 11 jaren 1 maand geleden #17935

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Hank schreef : Jeroen, het klinkt raar maar zo op het eerste oog lijkt het beestje op de eerste foto op een zwarte bonenluis!
Vreemd op een Acer zou je zeggen dus zeker weet ik het niet maar i.i.g wel vernietigen want luizen zijn dol op jong blad en voor je het weet heb je gekruld blad.


Waarom zou dat raar klinken? Het is ook gewoon een bladluis. En zeker in het vroege voorjaar wanneer de bonen nog niet boven de grond staan, moeten ze ergens heen.

Het verkrullen van de bladeren is niet zo mooi. Het verdraaien van de stengel wat je ook kan krijgen is echt vervelend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

onbekend beesje (acer) 11 jaren 1 maand geleden #17948

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
op de eerste foto weet ik dat er een bladluis afgebeeld staat, die heb ik al bestreden. blijkbaar niet goed want ik heb nieuwe beesjes of overlevers.

ik vrees dat het ook wat te maken heeft doordat de acer binnen staat en binnen hebben we massas kamerplanten staan. kan zijn dat er iets overgesprongen is fzo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

onbekend beesje (acer) 10 jaren 11 maanden geleden #19757

  • Naky
  • Naky's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 8
Hey,

Toevallig heb ik exact hetzelfde op mijn acer palmatum. In een keer zaten alle bladeren vol aan de onderkant. Terwijl er op mijn balkon verder in de verste verte geen boom te bekennen is. (Mijn acer was een eenzame strijder).

Kan ik em met spiritus en groene zeep besproeien? Opgelost is water natuurlijk.

Bedankt!!
En Jeroen, zijn de beestjes inmiddels weg bij jou?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

onbekend beesje (acer) 10 jaren 11 maanden geleden #19804

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Naky, mijn bomen staan ook op een balkon op de tweede verdieping. Ook ik had last van bladluizen op mijn bomen dit jaar. Maar er hoeft maar een vogel langs te komen met wat luizeneitjes tussen de veren/aan de poten en je hebt ze in je bomen, hè? Vogels zijn wel belangrijk, dus ik jaag ze niet weg of zo. (Behalve dan de vliegende ratten duiven.) Had laatst een paar rupsen in m'n Japanse kers, koolmeesje vloog af en aan om ze te verwijderen. Goede zaak!

Ik kan geen groene zeep vinden hierro. Nou, niet helemaal waar: er is wel "groene zeep" maar dat heeeft een citroenluchtje (en heeft een gele kleur) dus uhhh... daar zit een luchtje aan volgens mij! :silly:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Naky

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

onbekend beesje (acer) 10 jaren 11 maanden geleden #19805

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
1 van mijn acertjes heeft ook regelmatig last van bladluis.. maar na 1 keer spuiten met een algemeen product zijn deze wel ff weg..
zeer vreemd dat enkel die er last van heeft, en de andere totaal niet..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

onbekend beesje (acer) 10 jaren 11 maanden geleden #19811

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Tiger313 schreef : Ook ik had last van bladluizen op mijn bomen dit jaar. Maar er hoeft maar een vogel langs te komen met wat luizeneitjes tussen de veren/aan de poten en je hebt ze in je bomen, hè? Vogels zijn wel belangrijk, dus ik jaag ze niet weg of zo. (Behalve dan de vliegende ratten duiven.) Had laatst een paar rupsen in m'n Japanse kers, koolmeesje vloog af en aan om ze te verwijderen. Goede zaak!

Ik kan geen groene zeep vinden hierro. Nou, niet helemaal waar: er is wel "groene zeep" maar dat heeeft een citroenluchtje (en heeft een gele kleur) dus uhhh... daar zit een luchtje aan volgens mij! :silly:




www.beesies.nl/images/imagesmap1/bladluis_cyclus.gif

Enne.. groene zeep, afwasmiddel gaat ook. Gewon, een zeep ide makkelijk oplost

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tiger313

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

onbekend beesje (acer) 10 jaren 11 maanden geleden #19824

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Kijk, zo leer je hier nog eens wat. Nooit gezien/gelezen dat luizen zelf kunnen vliegen. :ohmy:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren