Onderwerp:

Het gaat niet goed met mijn Ficus Ginseng 10 jaren 10 maanden geleden #23114

  • Planties
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi iedereen,

ik heb 2 Ficus Ginseng boompjes, al ongeveer 6 jaar. De laatste tijd verliezen ze erg veel blad. Ik heb niks veranderd in de hoeveelheid water en voeding die ze krijgen en ook niet aan de plek, en ze deden het hier altijd goed op.

Steeds meer bladeren zien er vlekkerig/korrelig uit, en aan de onderkant ook wat gestipt/met veel minuscule zwarte of bruine stipjes. Ik dacht dat dit misschien spint zou kunnen zijn, maar toen ik keek kon ik maar 1 of 2 beestjes ontdekken en een paar draadjes (leken wel erg veel op spintmijten).

Heeft iemand van jullie een idee wat dit zou kunnen zijn (ik heb ook fotos bijgevoegd)? Wat zou ik kunnen doen?

alvast erg bedankt!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het gaat niet goed met mijn Ficus Ginseng 10 jaren 10 maanden geleden #23120

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
wanneer zijn ze voor het laatste verpot? Ziet er een beetje uit als chlorosis, wat veroorzaaks kan worden door potgrond die te veel kalk bevat. Maar dan zou de plant ook al jaren in dezelfde pot moeten staan..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het gaat niet goed met mijn Ficus Ginseng 10 jaren 10 maanden geleden #23132

  • megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 417
  • Ontvangen bedankjes 73
Volgens mij komt dit doordat hij te dicht bij het raam staat direct zonlicht is niet zo goed of je zou dit geleidelijk aan moeten doen. (volgens de foto)

Dus nu in wat schaduw plaatsen en dan gaat het wel over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het gaat niet goed met mijn Ficus Ginseng 10 jaren 10 maanden geleden #23136

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dit komt zeker niet door de zon. Ficus vind zon heerlijk. En brandplekken op bladeren worden with of eventueel bruin.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het gaat niet goed met mijn Ficus Ginseng 10 jaren 10 maanden geleden #23140

  • megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 417
  • Ontvangen bedankjes 73
Ik heb mijn ficus buiten in volle zon geplaats en die kreeg ook van die vlekken nu binnen in de schaduw verdwijnen ze.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het gaat niet goed met mijn Ficus Ginseng 10 jaren 10 maanden geleden #23143

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

megabon schreef : Ik heb mijn ficus buiten in volle zon geplaats en die kreeg ook van die vlekken nu binnen in de schaduw verdwijnen ze.


"De laatste tijd verliezen ze erg veel blad. Ik heb niks veranderd in de hoeveelheid water en voeding die ze krijgen en ook niet aan de plek"

De conclusie van Leatherback lijkt mij de juiste.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het gaat niet goed met mijn Ficus Ginseng 10 jaren 10 maanden geleden #23145

  • Janis1979
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Volgens mij heb je gelijk voor wat betreft spint mijt. Ik heb hetzelfde probleem op dit moment. Ik heb mijn ficus blad voor blad schoon gemaakt en bespoten met een middel tegen spint en Schildluis e.d. (verkrijgbaar bij welkoop)Tevens heb ik de gehele stam nagekeken. Nu maar hopen dat het probleem is opgelost.


"Spintmijten zijn piepklein waardoor je ze amper ziet. Wel merk je dat er iets mis is met je planten: het begint bij witte stipjes om uiteindelijk te eindigen bij gele, afgevallen bladeren en spinsels.
Zorg voor een hoge luchtvochtigheid, daar houdt spint niet van.

Huis-, tuin- en keukenmiddeltjes bieden geen hulp in de bestrijding van spint. Bepaalde bronnen spreken van een eenvoudige stevige straal water die de spintmijten van de bladeren spuit, maar zo eenvoudig werkt het niet. Andere gebruiken een middeltje dat bij bladluizen effect heeft, met name: een helft water, een helft spiriuts en een beetje afwasmiddel. Dit zal de plaag misschien wel verminderen, maar niet volledig bestrijden.

Je zal een beroep moeten doen op bestrijdingsmiddelen als je spint in je tuin wil bestrijden. Er bestaan insecticiden die enkel spint doen verdwijnen, andere richten zich op meerdere insecten."

Bron: www.infotalia.com/nld/tuin/tuinaanleg_en...e_detail.asp?id=2180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Janis1979.

Het gaat niet goed met mijn Ficus Ginseng 10 jaren 10 maanden geleden #23147

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Planties schreef : Steeds meer bladeren zien er vlekkerig/korrelig uit, en aan de onderkant ook wat gestipt/met veel minuscule zwarte of bruine stipjes.

Janis1979 schreef : Volgens mij heb je gelijk voor wat betreft spint mijt.
"Spintmijten zijn piepklein waardoor je ze amper ziet. Wel merk je dat er iets mis is met je planten: het begint bij witte stipjes om uiteindelijk te eindigen bij gele, afgevallen bladeren en spinsels.


Ik geef nog steeds Leatherback gelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het gaat niet goed met mijn Ficus Ginseng 10 jaren 10 maanden geleden #23148

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Vorig jaar had ik t ook op m'n ficus, was echter soort luis of idd spint. Zaten ook soort van harde schildjes op de takken en uitlopers. Met de hand verwijderd, duurde vrij lang.
Dat kleverig spul ook vaak gehad, maar dan moet je gewoon ook regelmatig benevelen, of over het loof bewateren. En idd juist nu met deze zon en temperaturen buiten zetten. Kou houden ze niet van, maar dat weet je, neem ik aan. Zodra de (nacht)temperaturen onder de 15 komen, dan gaat ie weer naar binnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het gaat niet goed met mijn Ficus Ginseng 10 jaren 9 maanden geleden #23163

  • Planties
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt voor jullie hulp allemaal! Ik ga hem sowieso verpotten, hij staat eigenlijk al tijden in deze pot (hij deed het ook altijd prima tot dus ongeveer 3 weken terug). Janis, kan het geen kwaad als je zon bestrijdingsmiddel voor een binnenplant zoals deze gebruikt?

Hij staat bij een raam aan de schaduwkant van het huis, er is overdag wel veel licht maar eigenlijk alleen 's avonds als de zon is gedraaid een klein beetje direct zonlicht. Hier hebben ze eigenlijk nooit echt last van gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren