Onderwerp:

Bladluizen: Voorkomen. Beter dan genezen 10 jaren 9 maanden geleden #23293

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dag,

Van de week heb ik een kort artikeltje geschreven over het verminderen van de impact van bladluizen. Misschien ook wel leuk voor mensen hier; Voor anderen wellicht een open deur... Helaas is het wel in het Engels..

www.growingbonsai.net/aphids-how-to-reduce-their-impact/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluizen: Voorkomen. Beter dan genezen 10 jaren 9 maanden geleden #23317

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Nuutige info, dank voor het delen.

Hiervan was ik al op de hoogte en op dit moment vecht ik hard tegen een enorme mierenplaag.
In onze moestuin en fruitbomen zijn dan ook volop luizen aanwezig, gelukkig in mijn bonsai nog niet.

We hebben een grote mieren kolonie in de tuin die ik al twee weken hard probeer te bestrijden, vooralsnog zonder resultaat.
Er verzakken ondertussen zelfs tegels op het terras.
ik ben begonnen met knoflook water, later knoflook tenen, afwasmiddel, maizena en toen mieren poeder. Ik ben met dit soort dingen niet zuinig, zekerheid boven alles.
Niks hielp, ze verplaatsen zich gewoon een tegel verder.
Nu was mijn laatste wanhopige poging een kan benzine en een vlammetje.10 liter benzine gebruikt.
Kom vanmorgen onder en ga kijken of ze weer terug zijn.....




Wat je op de foto ziet zijn de dode verbrande mieren die door de overlevende uit het hol gesleept zijn, ze leven dus nog steeds.



Heb je hier ook nog een tip?

Het enige wat me vertelt is dat ik nog niet geprobeerd heb is een lading rode mieren vangen en erbij zetten, maar ik heb nog geen rode gevonden.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluizen: Voorkomen. Beter dan genezen 10 jaren 9 maanden geleden #23319

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
laat die mieren lekker zijn gang gaan die eten alle luizen en andere miniscule ongedierte op....verder doen ze je planten geen kwaad.

maar als je er echt vanaf wilt probeer eens het merk bayer garden tegen mieren in de tuincentrums kunnen ze je er wel met helpen...en benzine over je stoep gooie en in de fik steken is wel het stomste wat ik heb gehoort om van mieren af te komen haha..

wat ook helpt is koper daar hebben ze een flinke hekel aan ;)

maar ik denk dat als je dat spul van bayer-garden gebruikt het effectiefst is ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluizen: Voorkomen. Beter dan genezen 10 jaren 9 maanden geleden #23321

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

Niels88 schreef : laat die mieren lekker zijn gang gaan die eten alle luizen en andere miniscule ongedierte op....verder doen ze je planten geen kwaad.


Je hebt volgens mij het artikel niet gelezen, of wel?

Lieveheersbeestjes daarentegen eten de luizen wel op, de larven van een lieveheersbeestje zijn hier ook goed in

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluizen: Voorkomen. Beter dan genezen 10 jaren 9 maanden geleden #23322

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7
mieren komen op de zoete geur af van de luizen.....en aangezien ik laatste flinke luizen op een plantje had en deze helemaal vol zat met mieren 1dag erna...en zag hoe de mieren heen en weer sjouwde met die luizen...

neem ik aan dat mieren ook luizen eten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluizen: Voorkomen. Beter dan genezen 10 jaren 9 maanden geleden #23324

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Niels.. Mieren slepen luizen heen en weer, omdat ze ze als vee houden. Ze verdedigen de luizen oa tegen de larven van lieveheersbeestjes..

En nee, echt mieren kwijt raken.. Niet echt een tip voor. Ik heb ook al een keer mijn groentetuin omgespit toen er te veel mieren kwamen. Helpt niet veel. Pas als ze gaan zwermen (Volgende week bij vochtig weer, hopelijk) zal het een stuk beter gaan worden. Er bestaat mierenpoeder; Geen ervaring mee. Wel heb ik een keer wespenpoeder op een nest in de spuw toegepast en dat werkte fantastisch. Gezien de nauwe verwantschap tussen mieren en wespen, geloof ik wel dat dat poeder moet kunnen werken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Bladluizen: Voorkomen. Beter dan genezen 10 jaren 9 maanden geleden #23325

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
van die potjes van baygon werken ook wel.. of koperen muntjes.. blijkbaar haten mieren koper..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluizen: Voorkomen. Beter dan genezen 10 jaren 9 maanden geleden #23328

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17

leatherback schreef : Dag,

Van de week heb ik een kort artikeltje geschreven over het verminderen van de impact van bladluizen. Misschien ook wel leuk voor mensen hier; Voor anderen wellicht een open deur... Helaas is het wel in het Engels..

www.growingbonsai.net/aphids-how-to-reduce-their-impact/


Bladluizen. Hoe te verminderen van hun impact





Shipher Wu (photograph) and Gee-way Lin (aphid provision), National Taiwan University
Shipher Wu (foto) en Gee-weg Lin (bladluis bepaling), National Taiwan University

Bladluizen, de gruwel van iedere plant liefhebber. Echter vermijden vaak niet één krijgen van hen. Zodra het weer een beetje instabiel is; temperatuur springen op en neer en periodes van extreme regen gemengd met periodes van warmte en droge wind zeer snel leiden tot parasitaire aandoeningen van bladluizen. Deze insecten zuigen het vocht uit het floëem, effectief beroven de groeiende tips van het bedrijf van hun water. In extreme gevallen kan dit leiden tot de dood van een plant.

De oplossing

Wat veel mensen niet beseffen, is dat de meeste bladluizen niet vliegt in uw planten. Zij kunnen eigenlijk niet zelfs te lopen in de plant. Ze worden vaak naar de beste plekken in uw bedrijf vervoerd. Mieren zal boerderij bladluizen, hen beschermen en breng ze naar de beste plekken in planten te zuigen vloeistoffen. In ruil daarvoor, produceren de bladluizen honingdauw. Dit die ze van hun buik uitscheiden, bescherming van de mieren. Door het stoppen van de mieren van het krijgen in uw bomen, u drasticallly het risico van ernstige bladluis infecties.


Picture by Dawidl at the English language Wikipedia
Foto door Dawidl op de Engelstalige Wikipedia


Mieren stoppen is eenvoudiger dan het lijkt, hebt u uw bomen op een stand. Mieren doen niet meestal om te gaan waar ze nodig hebben om te gaan zwemmen. De voeten van uw stand van bonsai in een kleine plastic lade plaatsen, en deze kleine lade plaatsen in een grotere lade, gevuld met water, maakt u een barrière die gemakkelijk de mieren van het lopen rond op uw bomen zal stoppen. En wat nog beter is: het stopt een heleboel kruipende insecten uit het invoeren van uw boom. De kleinere lade is enkel bedoeld om droog te houden de voeten van uw stand. Als u niet ongerust over hen nat bent, kunt u natuurlijk plaats ze direct in het water.


Nou bij ons in Brabant hebben ze mierenlokdoosjes bij de Exion en die helpen echt heel goed tegen mieren.

Gr mazzel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Mazzel.

Bladluizen: Voorkomen. Beter dan genezen 10 jaren 9 maanden geleden #23330

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Mazzel, Google translate zeker?
Maakt er weer een potje van....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladluizen: Voorkomen. Beter dan genezen 10 jaren 9 maanden geleden #23335

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Je kan verse bakkersgist mengen met een gelijk deel suiker. Dit op een schaaltje bij de mierennesten plaatsen. Afschermen tegen regen. Tijdje volhouden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren