Onderwerp:

chinese Iep verliest veel bladeren 10 jaren 9 maanden geleden #23560

  • Bartichello
  • Bartichello's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
beste forum mensen,

ik heb een maand of 2 geleden van vrienden een bonsai gekregen van vrienden als cadeau. nu volg ik de instructies van op deze pagina en daar staart spuit met een mengeling van spiritus, water en zeep op de blaadjes om eventueel te behandelen. ze worden erg geel en vallen uit.



wat bedoelt men juist met spiritus? voor zover ik het begrijp is dat een soort alcohol, maar moet dat een specifieke soort zin of mag ik daar vrij iets in kiezen?

mvg
Bart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Bartichello.

chinese Iep verliest veel bladeren 10 jaren 9 maanden geleden #23561

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
dat spiritus mengsel is niet gelijk wanneer je gele blaadjes hebt.. maar enkel bij specifieke zaken..

kijk eerst of je niet te veel of te weinig water geeft..

wat is de standplaats?

heb je foto's?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

chinese Iep verliest veel bladeren 10 jaren 9 maanden geleden #23563

  • Bartichello
  • Bartichello's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0

AlexW schreef : dat spiritus mengsel is niet gelijk wanneer je gele blaadjes hebt.. maar enkel bij specifieke zaken..

kijk eerst of je niet te veel of te weinig water geeft..

wat is de standplaats?

heb je foto's?


ik heb er een:
link hier

hij stond in de keuken voor het raam om meer zon te hebben want in de living had hij last dat er niet genoeg zonlicht was.
ik geef hem elke dan water tot onderaan het potje voelt dat de grond vochtig wordt.

voor de zekerheid heb ik hem van voor het raam weggehaald en hem op een iets meer schaduwrijke plek gezet, want ik dacht dat het eventueel was door overdreven warm te krijgen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Bartichello.

chinese Iep verliest veel bladeren 10 jaren 9 maanden geleden #23565

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Om te beginnen die plant onmiddelijk naar buiten zetten; Die plant heeft niets in je woonkamer te zoeken.

Als je een foto post, kunnen we wellicht gerichter antwoord geven. Als je boompje in potgrond staat, moet je even oppassen dat de grond niet te veel uitdroogt tussen water geven in, en dat de grond niet te nat blijft.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bartichello

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

chinese Iep verliest veel bladeren 10 jaren 9 maanden geleden #23570

  • Bartichello
  • Bartichello's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
er staat een linkje naar een foto op de vorige post



zal hem buiten zetten dan, de grond die er in was was er in toen ik hem kreeg, het lijkt me gewoon aarde te zijn.


ik laat die nooit volledig uitdrogen. wat te nat is weet ik niet precies natuurlijk. het lekt er vanonder niet uit maar je voelt wel dat het water daar komt als ik de bonsai water geef.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

chinese Iep verliest veel bladeren 10 jaren 9 maanden geleden #23573

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
je had beter info gezocht toen je deze boom 2 maand geleden gekregen had.. dan hadden we nog kunnen zeggen dat je deze best zo snel mogelijk verpot had naar akadama.. dit is nu te laat (zo lang het zo warm blijft toch..)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bartichello

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

chinese Iep verliest veel bladeren 10 jaren 9 maanden geleden #23582

  • Bartichello
  • Bartichello's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
wanneer zou ik hem dan best naar zulke grond verpotten? wachten tot de herfst of tot volgende lente?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

chinese Iep verliest veel bladeren 10 jaren 9 maanden geleden #23583

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Heb je de pagina die je zelf in je eerste post gelinkt hebt, wel gelezen?

- Volle zon & buiten
- Verpotten in voorjaar als de knoppen beginnen te zwellen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

chinese Iep verliest veel bladeren 10 jaren 9 maanden geleden #23601

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
goeie tip: leer eerst zoveel mogelijk over je boompje voor je vanalles begint te doen.. liefst zelfs voor je er een aanschaft, zodat je al weet wanneer te verpotten, watergift, standplaats,.. maw, alles om de boom te laten overleven..

eens je je bomen wat kent kan je beginnen aan bonsai..

best koop je eerst enkele boeken..

ik heb een boekje van Peter Chan, waarin bij elke soort ook bv staat hoe gemakkelijk de soort is.. is de soort die jij gekocht hebt staat nu net bij dat deze iets moeilijker is.. en in mijn ogen dus net niet de soort die een beginner als eerste boom zou moeten aanschaffen..
kies best een acer of een juniperus..

tip 2: hoewel ze er gezellig uitzien, koop liefst geen bonsai in een tuincenter.. deze staan altijd in een verkeerd substraat..
bij een echte bonsai verdeler kan je soms voor hetzelfde geld veel beter materiaal kopen..
als je dan toch iets bij een tuincenter wil kopen, koop daar dan een ruwe tuinplant om op te oefenen of om enkele jaren in de tuin te planten om er ooit een bonsai van te maken..

er staan genoeg voorbeelden op dit forum..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

chinese Iep verliest veel bladeren 10 jaren 9 maanden geleden #23603

  • Bartichello
  • Bartichello's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0

AlexW schreef : goeie tip: leer eerst zoveel mogelijk over je boompje voor je vanalles begint te doen.. liefst zelfs voor je er een aanschaft, zodat je al weet wanneer te verpotten, watergift, standplaats,.. maw, alles om de boom te laten overleven..

eens je je bomen wat kent kan je beginnen aan bonsai..

best koop je eerst enkele boeken..

ik heb een boekje van Peter Chan, waarin bij elke soort ook bv staat hoe gemakkelijk de soort is.. is de soort die jij gekocht hebt staat nu net bij dat deze iets moeilijker is.. en in mijn ogen dus net niet de soort die een beginner als eerste boom zou moeten aanschaffen..
kies best een acer of een juniperus..

tip 2: hoewel ze er gezellig uitzien, koop liefst geen bonsai in een tuincenter.. deze staan altijd in een verkeerd substraat..
bij een echte bonsai verdeler kan je soms voor hetzelfde geld veel beter materiaal kopen..
als je dan toch iets bij een tuincenter wil kopen, koop daar dan een ruwe tuinplant om op te oefenen of om enkele jaren in de tuin te planten om er ooit een bonsai van te maken..

er staan genoeg voorbeelden op dit forum..

dat was ook de bedoeling, maar vrienden van mij hebben deze gekocht als housewarming cadeau. ik had dus weinig inzeg over welk type boompje ze hebben gekocht.

ik denk ook dat die inderdaad uit zo een tuincentrum komt. daarom dat er gewone potgrond in is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren