Onderwerp:

hoe kan ik mijn plantje terug genezen 10 jaren 8 maanden geleden #24659

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54
Hoi Nancy, ik herken het beeld, heb vorige week juist zo'n exemplaar gekocht (acer palmatum " artropurpureum"). Kon ik voor een prikkie kopen, inderdaad ook witte aanslag op de bladen, eerst een beetje vaag, op gegeven moment witgrijze stippen, bladeren krullen en vallen af. Gekocht omwille van de uitdaging :)

Even los van de pot, lijkt mij een meeldauw. Er is echter een belangrijk verschil tussen valse en echte meeldauw:


-Echte meeldauw of witziekte zit aan de bovenzijde van de bladeren, valse meeldauw aan de onderzijde.
-Echte meeldauw laat eerst witte poederachtige aanslag zien en later wit schimmelpluis op de bladeren. (soms zien we de schimmel ook aan de onderkant). Valse meeldauw kent een grijze pluis aan de onderzijde, op de bovenzijde gele vlekken die soms bruin verkleuren.
-Bladeren krullen vaak deels op en vallen af.
-De vlekken zijn aanvankelijk gemakkelijk van het blad af te vegen bij echte meeldauw, bij valse niet.
-Kiemomstandigheden echte meeldauw = droge omstandigheden nodig om te ontkiemen. Minimumtemperatuur nodig van 20°C (= zomerschimmel). Valse meeldauw heeft vochtige omstandigheden nodig om te kunnen ontkiemen. (= nat weerschimmel).

Kortom, lijkt mij een geval van echte meeldauw! Check dit even nav bovenstaande. Wanneer je de schimmel eraf wrijft en je hebt een beetje water op je vinger dan voelt dit ook wat slijkachtig aan.


Bestrijding van echte meeldauw:

preventief:
een goede verluchting mogelijk is waardoor alles sneller kan opdrogen. Geef bij droogte ruim water. Ik zou je plant wel even uit de volle zon houden.

curatief:
1. de aangetaste planten met een systemisch fungicide bespuiten of
2. de planten met zwavel bestuiven


SUCCES!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Nancy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe kan ik mijn plantje terug genezen 10 jaren 8 maanden geleden #24665

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Wat je beschrijft klinkt als een plant die gewoon wind/uitdrogingsschade heeft. Alij hij in de volle wind en zon staat overdag, dan kan het hard gaan. Acer Palmatum sp. kunnen niet al te best tegen droge wind.

Ik kan het potje niet zien, maar zolag de pot niet vol in het water staat, is een schaaltje er onder geen enkel probleem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe kan ik mijn plantje terug genezen 10 jaren 8 maanden geleden #24666

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

leatherback schreef : Wat je beschrijft klinkt als een plant die gewoon wind/uitdrogingsschade heeft. Alij hij in de volle wind en zon staat overdag, dan kan het hard gaan.


Wordt uitdrogingsschade bij een boom die voldoende bewaterd wordt dan niet vaak veroorzaakt door wortels die niet voldoende kunnen opnemen? De verbranding is het symptoom, wind/zon is niet de oorzaak.

http:// uri.edu /ce/factsheets/sheets/mapletreedecline.html

Maple leaves often show a browning or drying at the outer margin of the leaf or in the areas between the veins in mid to late summer. The areas near the veins generally remain green; however in extreme cases the entire leaf may dry and fall prematurely. This may lead to scorch caused when leaves lose water more rapidly than moisture can be replaced from the soil. This can be caused by too little water in the soil or a physical restriction of the root.

The symptoms of leaf scorch usually appear during hot, dry, windy weather. Trees growing along streets or in areas where the roots are restricted seem to suffer most. Scorch itself seldom kills a tree, but may weaken it to the point where insects or disease can further injure it. Leaf scorch is best controlled by deep watering during dry periods.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Nancy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Oscar.

hoe kan ik mijn plantje terug genezen 10 jaren 8 maanden geleden #24667

  • Nancy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Hartelijk dank voor de informatie, ik ga hem een tijdje binnenzetten ( garage) en hopelijk gaat het dan beter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe kan ik mijn plantje terug genezen 10 jaren 8 maanden geleden #24669

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Nancy schreef : Hartelijk dank voor de informatie, ik ga hem een tijdje binnenzetten ( garage) en hopelijk gaat het dan beter.


Hoewel de meningen over de oorzaak verschillen heb ik niemand zien aanraden de boom in de garage te zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe kan ik mijn plantje terug genezen 10 jaren 8 maanden geleden #24670

  • Nancy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Staat in het boekje dat ik erbij kreeg, mss idd een slecht idee. Ik ga alle tips eens op een rij zetten en zien dat ik mijn plantje terug in orde krijg. Hartelijk dank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe kan ik mijn plantje terug genezen 10 jaren 8 maanden geleden #24673

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Auk schreef : Wordt uitdrogingsschade bij een boom die voldoende bewaterd wordt dan niet vaak veroorzaakt door wortels die niet voldoende kunnen opnemen? De verbranding is het symptoom, wind/zon is niet de oorzaak.


Uitdroging kan ook gebeuren bij bomen die gewoon ind e volle grond staan. De wind en ze zon zijn WEL de oorzaak. Elke plant loopt in de loop van de dag een tekort aan vocht op in zijn bladeren. Pur omdat de bladeren sneller verdampen dan de planten het aan de bodem kunnen onttrekken. Als er echter veel wind is, dan gaat dat onttrekken nog harder, en droogt het blad uit. Het feit dat bonsai in kleine potjes staan die maar weinig water vasthouden, zorgt ervoor dat dit makkelijker gebeurt. Maar als de plant niet in de zon & wind staat, dan verbranden de bladeren ook niet.

Als je kijkt bij plant adviezen voor japanse esdoorn, zal je zien dat ook bomen die in volle grond geplant worden, bij voorkeur niet in de middagzon staan omdat dan bladverbranding plaats kan vinden.

Nogmaals: De foto's laten alle tekenen van bladverbranding door droge wind zien (Opgekrulde bladpunten & randen, met het midden compleet gezond). Dit is geen schade van schimmel oid.

Het beste de plant gewoon niet in de middagzon hebben staan, en beschutten voor de wind. Overigens: Herstel zal je niet veel meer krijgen. De meeste planten zijn begonnen met het afbouwen van de groeicyclus; De herfst komt er aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe kan ik mijn plantje terug genezen 10 jaren 8 maanden geleden #24675

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

leatherback schreef :

Auk schreef : Wordt uitdrogingsschade bij een boom die voldoende bewaterd wordt dan niet vaak veroorzaakt door wortels die niet voldoende kunnen opnemen? De verbranding is het symptoom, wind/zon is niet de oorzaak.


Uitdroging kan ook gebeuren bij bomen die gewoon ind e volle grond staan. De wind en ze zon zijn WEL de oorzaak. Elke plant loopt in de loop van de dag een tekort aan vocht op in zijn bladeren. Pur omdat de bladeren sneller verdampen dan de planten het aan de bodem kunnen onttrekken. Als er echter veel wind is, dan gaat dat onttrekken nog harder, en droogt het blad uit. Het feit dat bonsai in kleine potjes staan die maar weinig water vasthouden, zorgt ervoor dat dit makkelijker gebeurt. Maar als de plant niet in de zon & wind staat, dan verbranden de bladeren ook niet.

Als je kijkt bij plant adviezen voor japanse esdoorn, zal je zien dat ook bomen die in volle grond geplant worden, bij voorkeur niet in de middagzon staan omdat dan bladverbranding plaats kan vinden.

Nogmaals: De foto's laten alle tekenen van bladverbranding door droge wind zien (Opgekrulde bladpunten & randen, met het midden compleet gezond). Dit is geen schade van schimmel oid.

Het beste de plant gewoon niet in de middagzon hebben staan, en beschutten voor de wind. Overigens: Herstel zal je niet veel meer krijgen. De meeste planten zijn begonnen met het afbouwen van de groeicyclus; De herfst komt er aan.


Ben het helemaal met je eens LB wat betreft zon en windschade. Maar hiermee wordt de witte aanslag - zoals ik die ook heb op mijn gekochte acer - niet verklaard toch? De symptomen passen perfect bij echte meeldauw, die ook voor krullende bladeren zorgt. Kan natuurlijk dat de boom verzwakt door zon en windschade meer vatbaar is geworden voor schimmel.

Wat betreft mijn acer: buiten, in de schaduw, in een grotere pot met goed drainerend mengsel, zonder verstoring van de wortels, geen bemesting. Ik spuit nog niet, bladeren zullen afvallen, maar komen - alsalles goed gaat - wel weer terug.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe kan ik mijn plantje terug genezen 10 jaren 8 maanden geleden #24676

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
zet hem in half schaduw ergens uit de wind en die zou het goed moeten doen daar..
de boom ook niet steeds verplaatsen, een vast plaatsje is aangeraden.. (bomen kunnen stress krijgen van steeds verzet te worden)
nu zeker niet in de garage zetten! doe dit pas wanneer het begint te vriezen.. zorg dan wel dat je garage niet verwarmd is zodat de temperatuur er niet boven de 10° gaat. de boom heeft namelijk een periode winter rust nodig..

nu best niet verpotten tenzij het echt niet anders kan. potje lijkt me toch nog goed genoeg..

niet meer bemesten

probeer de boom 's avonds als er zeker geen zon meer op komt te benevelen.

je geeft aan elke dag een beetje water te geven.. maar loopt er soms water onderaan uit het potje?
het kan zijn dat je watergift niet goed genoeg is en sommige delen van de wortelkluit niet voldoende water krijgen
of net dat hij door de gond te nat staat.
hoe oordeel je hoeveel en wanneer je water geeft?

als je boom het overleeft raad ik je aan om deze komende lente (wanneer de knoppen beginnen open te gaan) te verpotten, wortels te snoeien en deze dan in pure akadama te zetten. dit gaat je watergift enorm vergemakkelijken..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

hoe kan ik mijn plantje terug genezen 10 jaren 8 maanden geleden #24678

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

leatherback schreef : Uitdroging kan ook gebeuren bij bomen die gewoon ind e volle grond staan. De wind en ze zon zijn WEL de oorzaak.


Zijn we het niet eens. Kan gebeuren.

Ik heb een aantal acers in de volle grond staan, zelfde plek, in de volle zon. Een daarvan ziet er precies zo uit als die op de foto. De rest heeft nergens last van. Lijkt me toch niet dat de zon/wind het probleem is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts