Onderwerp:

hoe kan ik mijn plantje terug genezen 10 jaren 8 maanden geleden #24695

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

Auk schreef :

leatherback schreef : Uitdroging kan ook gebeuren bij bomen die gewoon ind e volle grond staan. De wind en ze zon zijn WEL de oorzaak.


Zijn we het niet eens. Kan gebeuren.

Ik heb een aantal acers in de volle grond staan, zelfde plek, in de volle zon. Een daarvan ziet er precies zo uit als die op de foto. De rest heeft nergens last van. Lijkt me toch niet dat de zon/wind het probleem is.


op 1m verschil in de tuin kan er veel gebeuren..

1 acer staat in volle zon en wind, helemaal verbrand
1 acer staat 1m verder, bijna evenveel zon, iets minder wind, heel gezond blad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe kan ik mijn plantje terug genezen 10 jaren 8 maanden geleden #24696

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

AlexW schreef : op 1m verschil in de tuin kan er veel gebeuren..

1 acer staat in volle zon en wind, helemaal verbrand
1 acer staat 1m verder, bijna evenveel zon, iets minder wind, heel gezond blad


Je kan gelijk hebben. Ik heb inderdaad geloof ik een of twee grassprieten en een paardebloem tussen de bomen in zien staan. Dat zal het verschil zijn geweest.

Maar serieus:
De verschroeide boom was een exemplaar van de Praxis tuinafdeling (ja, ik weet het, maar hij was goedkoop en ik kon 't niet laten). Deze bleek achteraf toch minder gezond. Wortels hebben zich na het planten (nog) niet goed ontwikkeld, en dat is echt de oorzaak van de verbranding - onvoldoende transport.

NB: de verschroeide is kleiner en staat meer beschut. Die grote staat vrij en vangt volle zon en wind. En heeft nergens last van.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Nancy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

hoe kan ik mijn plantje terug genezen 10 jaren 8 maanden geleden #24710

  • captain slow
  • captain slow's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 141
  • Ontvangen bedankjes 11

Co79 schreef :

leatherback schreef :

Auk schreef : Wordt uitdrogingsschade bij een boom die voldoende bewaterd wordt dan niet vaak veroorzaakt door wortels die niet voldoende kunnen opnemen? De verbranding is het symptoom, wind/zon is niet de oorzaak.


Uitdroging kan ook gebeuren bij bomen die gewoon ind e volle grond staan. De wind en ze zon zijn WEL de oorzaak. Elke plant loopt in de loop van de dag een tekort aan vocht op in zijn bladeren. Pur omdat de bladeren sneller verdampen dan de planten het aan de bodem kunnen onttrekken. Als er echter veel wind is, dan gaat dat onttrekken nog harder, en droogt het blad uit. Het feit dat bonsai in kleine potjes staan die maar weinig water vasthouden, zorgt ervoor dat dit makkelijker gebeurt. Maar als de plant niet in de zon & wind staat, dan verbranden de bladeren ook niet.

Als je kijkt bij plant adviezen voor japanse esdoorn, zal je zien dat ook bomen die in volle grond geplant worden, bij voorkeur niet in de middagzon staan omdat dan bladverbranding plaats kan vinden.

Nogmaals: De foto's laten alle tekenen van bladverbranding door droge wind zien (Opgekrulde bladpunten & randen, met het midden compleet gezond). Dit is geen schade van schimmel oid.

Het beste de plant gewoon niet in de middagzon hebben staan, en beschutten voor de wind. Overigens: Herstel zal je niet veel meer krijgen. De meeste planten zijn begonnen met het afbouwen van de groeicyclus; De herfst komt er aan.


Ben het helemaal met je eens LB wat betreft zon en windschade. Maar hiermee wordt de witte aanslag - zoals ik die ook heb op mijn gekochte acer - niet verklaard toch? De symptomen passen perfect bij echte meeldauw, die ook voor krullende bladeren zorgt. Kan natuurlijk dat de boom verzwakt door zon en windschade meer vatbaar is geworden voor schimmel.

Wat betreft mijn acer: buiten, in de schaduw, in een grotere pot met goed drainerend mengsel, zonder verstoring van de wortels, geen bemesting. Ik spuit nog niet, bladeren zullen afvallen, maar komen - alsalles goed gaat - wel weer terug.


Kan die witte aanslag op je blad niet komen door je sproeiwater? (kraanwater waar veel kalk inzit)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Nancy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe kan ik mijn plantje terug genezen 10 jaren 8 maanden geleden #24711

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
nee, nietzo waarschijnlijk dat het door kraanwater komt; waarschijnlijk is het witte wel meeldauw. Heel veel planten hebben er op het moment last van

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts