Onderwerp:

winterbehandeling 10 jaren 7 maanden geleden #25208

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Hoi allemaal,
Misschien is het toeval maar ik heb dit jaar op maar één boom luis gehad en dan nog maar een beetje.
Verder geen plaagdiertje gezien.

Vorige winter heb ik alle bomen met 'winterbehandeling voor fruitbomen" van bayer bespoten.
Dit zou er voor zorgen dat alle ongedierte in welke vorm dan ook die in de winter op of in je bomen overwinterd het voorjaar niet haalt.

Toeval of niet misschien een tip.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

winterbehandeling 10 jaren 7 maanden geleden #25210

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
mee eens,
preventief behandelen/spuiten scheelt een hoop problemen en zorgen in het voorjaar erna.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

winterbehandeling 10 jaren 7 maanden geleden #25216

  • RémonVanBalen
  • RémonVanBalen's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 221
  • Ontvangen bedankjes 32
Wat gebruiken jullie eigenlijk voor producten van bayer
Ik wil namelijk ook de rodo en de ulmus gaan behandelen
Ik heb de naam edialux ook al een keer gehoord ergens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by RémonVanBalen.

winterbehandeling 10 jaren 7 maanden geleden #25222

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Vooralsnog probeer ik zo min mogelijk chemische producten te gebruiken maar soms ontkom je er niet aan.
Ik heb in de ficussen een keer bonenspintmijt gehad. Die heb ik bestreden met Calypso pinnen van Bayer.
En dus de winterbehandeling voor fruitbomen.
verder gebruik ik Silinal (tegen schimmels) van Ecostijle en als dat niet helpt Rasacur van Bayer ook tegen schimmels.
Dat is het wel zo'n beetje.
Mocht ik een keer tegen luizen aanlopen dan neem ik een willekeurig middeltje liefst zo onschadelijk mogelijk en alleen als het niet anders kan. Ook omdat er nogal eens een mezenfamilie tussen de bomen komt scharrelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

winterbehandeling 10 jaren 7 maanden geleden #25224

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
voor luizen, etc gebruik ik (tip van leatherback en anderen) oplossing van spiritus, water en wat afwasmiddel.
helpt bij mij beter dan bayer, ecostyle of wat dan ook en is dan ook nog eens vele malen goedkoper.

als preventief middel gebruik ik wat jinvloeistof (kalkzwavel) vermengd met water (1:50).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

winterbehandeling 10 jaren 7 maanden geleden #25225

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
spiritus, water en wat afwasmiddel
Dat is waar dat helpt ook prima

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

winterbehandeling 10 jaren 7 maanden geleden #25358

  • PatrickVanHoogstraten
  • PatrickVanHoogstraten's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 180
  • Ontvangen bedankjes 18
als je gewoon je bomen verzorgt zoals het hoort kunnen diverse plagen en ongedierte je bomen niet schaden. in de natuur gebeurt dat namelijk ook niet dat de bomen worden begoten met allerlei middelen. we willen een miniatuur van een natuurlijke boom maken dus daarbij horen ook sporen van vraat en ziekte bij. dat maakt juist nu een echte boom.

ik gebruik geen middelen, nooit gedaan. als ik bv
luizen tegenkom op de bonsai's zorg ik wel dat ik daarvan de natuurlijke vijanden kan aantrekken in de tuin. en met een beetje hulp van mezelf gaat het prima. ik heb nog nooit bomen verloren aan ongedierte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

winterbehandeling 10 jaren 7 maanden geleden #25364

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146

patentam schreef : als je gewoon je bomen verzorgt zoals het hoort kunnen diverse plagen en ongedierte je bomen niet schaden. in de natuur gebeurt dat namelijk ook niet dat de bomen worden begoten met allerlei middelen. we willen een miniatuur van een natuurlijke boom maken dus daarbij horen ook sporen van vraat en ziekte bij. dat maakt juist nu een echte boom.

ik gebruik geen middelen, nooit gedaan. als ik bv
luizen tegenkom op de bonsai's zorg ik wel dat ik daarvan de natuurlijke vijanden kan aantrekken in de tuin. en met een beetje hulp van mezelf gaat het prima. ik heb nog nooit bomen verloren aan ongedierte.

Dat is mooi houden zo ;) :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

winterbehandeling 10 jaren 7 maanden geleden #25369

  • Co79
  • Co79's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 304
  • Ontvangen bedankjes 54

bonsai1.2 schreef :

patentam schreef : als je gewoon je bomen verzorgt zoals het hoort kunnen diverse plagen en ongedierte je bomen niet schaden. in de natuur gebeurt dat namelijk ook niet dat de bomen worden begoten met allerlei middelen. we willen een miniatuur van een natuurlijke boom maken dus daarbij horen ook sporen van vraat en ziekte bij. dat maakt juist nu een echte boom.

ik gebruik geen middelen, nooit gedaan. als ik bv
luizen tegenkom op de bonsai's zorg ik wel dat ik daarvan de natuurlijke vijanden kan aantrekken in de tuin. en met een beetje hulp van mezelf gaat het prima. ik heb nog nooit bomen verloren aan ongedierte.

Dat is mooi houden zo ;) :)


Das idd mooi maar kan het r niet helemaal mee eens zijn.. het is nu eenmaal geen normale boom, het is een boom in een schaal die door mensenhanden gecreerd is. Met langdurige regenval plaatsen we bijv een witte den onder een afdak, met felle zon een acer in de schaduw, om de twee weken wordt er bemest, etc etc alles behalve "laat de natuur zijn gang gaan".. het heeft ook niet mijn voorkeur te spuiten maar om een boom van zegge 2000 euro bloot te stellen aan vraat en schade? Mwah, ik zou spuiten preventief dan wel reactief toch wel overwegen .. overigens, ik heb geen boom van 2000 euro :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts